Prisregn over Zone Denmark spreder optimisme i en svær tid

Det danske designbrand Zone Denmark har – indtil videre – vundet 11 internationale design awards i 2020. Et resultat som Zone-teamet selv tilskriver fandenivoldskhed, stædig optimisme og et tæt samarbejde med håndplukket kompetence – og de skaber håb og motivation i en udfordrende tid.

Den nye lasserie i cocktail-konceptet ROCKS..

Zone Denmark var et lidt træt interiørbrand, da et nyt hold tog styrepinden for fem år siden. Brandet begyndte en ambitiøs transformation, der skulle løfte det ind i en ny designdrevet æra, og processen tog fart, da Zone Denmark i 2018 blev opkøbt af Skandinaviens største brandhouse, F&H i Viborg.

Michael Bruun, design- & brand manager. .


Hos F&H har Zone Denmark fået rammer og muskler til at sætte handling bag de initiativer, der har øget eksporten, fostret nye subbrands og cementeret positionen som et innovativt designbrand, der udfordrer de mere etablerede spillere. Og resultaterne er heller ikke udeblevet. Zone Denmark har oplevet en eksplosiv organisk vækst og en omsætning, der er øget markant hvert år.

Awards underbygger designprofil
Anstrengelserne begyndte allerede at give pote i 2016, hvor skål-serien Peili vandt en Red Dot Award. Siden er der kommet yderligere 27 priser til, herunder adskillige German Design Awards og German Brand Awards og flere IF Design Awards. Senest kunne brandet så føje sin både fjerde og femte Red Dot Award til samlingen for henholdsvis et sidebord i spa-serien INU tegnet af Tilde Nygaard fra Neu Studio og en glasserie i cocktail-konceptet ROCKS, designet af duoen Mavro//Lefevre.

Duoen Mavro// Lefevre, der står bag ROCKS. .


”Vi er simpelthen så glade, stolte og overvældede”, fortæller design- & brand manager, Michael Bruun. ”Vi er gået meget bevidst efter at skærpe vores profil som designbrand, og de mange awards viser os, at vi er tæt på målet. Men vi er stadig sultne, og det motiverer os til at fortsætte i samme tempo og med samme nerve og bekræfter os i, at godt design til overkommelige priser har sin berettigelse – selv når der sker forandringer i verden, som er uden for vores kontrol”. Også Sofie Lefevre, der har designet coctailkonceptet ROCKS er glad.


”Vi har en meget åben og venskabelig tone i samarbejdet med Zone. Det giver en livlig idéudveksling og diskussion om design, produktion osv., hvor der aldrig er langt fra idé til handling. Vi kan mærke, at der står mennesker bag brandet, og at de er meget bevidste om at fastholde entreprenørånden. Zone involverer os i mange ting og holder os informeret om, hvad der foregår. På den måde er det let at føle sig som del af et team, og at man bidrager aktivt til at gøre Zone til dét, brandet er. Det er fedt at opleve som designer, for det bevarer energien i de kreative processer”.

En bevidst strategi
Zones strategi tager afsæt i et indgående kendskab til detailhandlen og et meget tæt samarbejde med en håndfuld danske designere, der forener kommerciel forståelse med et talent for enkelt og funktionelt design. Staben af samarbejdspartnere er håndplukket, og dialogen er tæt og åben. Og det er heller ingen tilfældighed.

Designer Tilde Nygaard. .


Kombinationen af et mindre, men dedikeret team på hovedkontoret og et stærkt eksternt netværk skaber dynamik og sikrer, at Zone løbende tilføres nye idéer og impulser. Samarbejdspartnerne betragtes som en integreret del af Zone Denmark, og der kommunikeres løbende om både udfordringer og succeser. Det sikrer et fælles værdisæt og en stærk og konsistent profil, så både interne og eksterne medlemmer af teamet kan vurdere, hvilke idéer der rammer inden- eller udenfor skiven.

Stærk brand management
Den prisregn Zone Denmark har oplevet, har ikke kun omfattet brandets produkter. I 2019 tildelte German Design Council Zone Denmark to priser for excellent brand management – nemlig i kategorierne: Kitchen & Household Appliances og den prestigefulde specialpris “Brand Innovation of the Year”.


I marts i år modtog brandets nye spa- og wellness-koncept INU så en German Design Gold Award i kategorien Excellent Brands - Interior & Living, og konceptet vandt også prisen ”Newcomer Brand of the Year” i samme kategori.

Tilde Nygaard, Neu Studio står bag INU.


”Jeg er utrolig glad og stolt over, at Zone har vist mig den tillid at medvirke til udviklingen af både INU’s brand og produkter. Vi har skabt en sanselig serie med inspiration fra havet og den skandinaviske bade- og saunakultur. De to German Brand Awards og den Red Dot Design Award, vi har fået for det lille sidebord, er ikke mine første designpriser, men de har en helt særlig plads i mit hjerte. Vi har arbejdet intenst gennem mere end et år på både brandet og de første produkter, og jeg er rigtig glad for resultatet og den modtagelse INU har fået. Så jeg glæder mig til at fortsætte udviklingen af både konceptet og produktsortimentet i samarbejde med ZONE”.
”Vi styrer vores brand og subbrands stramt, arbejder med veldefinerede personaer og har udviklet et finmasket filter for, hvad de enkelte serier skal rumme”, forklarer Michael Bruun.


”Det sker selvfølgelig med et skarpt øje for, hvad vores målgruppe vil have. Vi er rigtig stolte af, at uafhængige designeksperter udvælger netop vores brands og vores produkter som vindere af priser – men det er altid vores kunder og designelskende forbrugerne, vi navigerer efter”, slutter han.

Zone INU. .

Zone Singles. .

Zone Peili. .

Priser vundet i 2020

• Red Dot Design Award 2016: Peili Series
• Les Découvertes Award 2016:  Peili Series
• Formland News Award 2016:  Peili Series
• German Design Award Special Mention 2017: Nova One Series
• Red Dot Design Award 2018:  Origami Trivets
• Red Dot Design Award 2018:  Ume Series
• iF Design Award 2018:  Peili Oblong
• iF Design Award 2018:  Puck Hooks
• German Design Award Special Mention 2019: Peili Grinder
• German Design Award Special Mention 2019: Peili Oblong
• German Design Award Special Mention 2019: Puck Hooks
• German Design Award 2019 - Bath & Wellness Category: Ume Series
• iF Design Award 2019:  A-Rack
• German Brand Award 2019 - Brand Innovation of the Year
• German Brand Award 2019 - Kitchen & Household Appliances: Singles Series
• German Brand Award 2020 - Excellent Brands - Interior & Living: INU Series
• German Brand Award 2020 - Excellent Brands - Newcomer Brand of the Year: INU Series
• German Design Award 2020   Excellent Product Design/Kitchen: Singles Series
• German Design Award 2020 Excellent Product Design/Tabletop: Origami Trivets
• German Design Award 2020 Excellent Product Design/Furniture: A-Rack
• iF Gold Award 2020:  Singles Thermo Jug
• iF Design Award 2020:  Suii Series
• iF Design Award 2020:  Singles Trays
• iF Design Award 2020:  Singles Dishwashing Set
• Red Dot Design Award 2020:  Rocks (Full Glass Series)
• Red Dot Design Award 2020:  INU (Side Table)

Relateret indhold

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

09.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Vi bruger sand fra strandene på Sri Lanka

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023