Pippi hjælper piger på flugt
Design House Stockholm er en del af Red Barnets kampagne Pippi of Today.
I år er det 75 år siden den første bog om Pippi Langstrømpe udkom – verdens stærkeste, sødeste og modigste pige, der bor alene uden sin mor og far.
Dengang som nu var millionvis af mennesker på flugt på grund af krig og forfølgelse. Men i dag regner FN’s Flygtningeorgan UNHCR med, at over 70 millioner er tvunget til at forlade deres hjem, og omkring halvdelen af dem er børn.
Ved årsskiftet lancerede Designhouse Stockholm et samarbejde med Astrid Lindgren AB, som vil støtte Red Barnets kampagne Pippi of Today. Målet er at hjælpe udsatte piger på flugt, og Designhouse Stockholm har produceret to jubilæumskrus og tilhørende emballage med motiver hentet fra historierne om Pippi Langstrømpe. For hver solgt krus går 10 kroner ubeskåret til Red Barnets hjælpeindsatser, hvor målet er at bidrage med en million kroner i løbet af året.
”Som inspirator og forbillede for unge piger over hele verden er Pippi Langstrømpe helt unik, og at både Pippi og en person som Greta Thunberg kommer fra Sverige, er et interessant sammenfald”, mener Design House Stockholms CEO, Anders Färdig.
”Jeg tror, at der findes en sammenhæng. De værdier, som Astrid Lindgren stod for, deles også i dag af dem, der ønsker at beskytte både verden og barnet. Det er vigtigt, at produktet udtrykker det, og det mener vi, at det gør. Jubilæumskollektionen er rigtig fin, fordi den fremhæver Pippi og de kvaliteter, hun har", siger han.
Produktudviklingen gik meget hurtigt
Beslutningen om at komme i gang blev truffet i foråret 2019, og de færdige produkter blev leveret til butikkerne ved nytår 2020.
"Normalt ville et projekt som dette tage et år. Det tog tre måneder", siger Anders Färdig.
Så hvordan kan du designe et krus, der symboliserer Pippi Langstrømpe, en af verdens mest elskede litterære figurer? Projektgruppen på Design House Stockholm, som foruden Anders Färdig, bestod af produktudvikler Ingrid Persson og grafisk designer Amanda Wärff overvejede, hvilke egenskaber, der er de mest karakteristiske ved Pippi.
De gulerodsorange fletninger var et oplagt valg. Ordene på krusene, "Brave", "Kind" og "Strong", symboliserer hendes personlighed. Skrifttypen er Pippi Langstrømpes, lånt fra Ingrid Vang Nymans illustration til den scene i bogen, hvor Pippi ligger på gulvet og skriver invitationer til sin fødselsdagsfest. I bunden findes et stempel, der fortæller om jubilæumsåret 2020. Den varme beige farve er lerets egen naturlige nuance.
Krusene kommer i indpakningspapir, udformet som et brev, hvor Amanda Wärff har skrevet om, hvordan figuren Pippi Langstrømpe blev til. Om hvordan Astrid Lindgren begyndte at fortælle om Pippi til sin datter Karin, der lå syg med lungebetændelse.
"Derfor besluttede vi os for et krus. Men det er ikke bare et krus, det er en bærer af et budskab. Og det gode ved det er, at man bruger det hver dag", siger Anders Färdig.
En arv, der forpligter
Historierne i Astrid Lindgrens bøger har gennem årene tiltrukket mange af tidens førende skuespillere, instruktører og musikere. Det er en arv, der forpligter.
"Det mærkelige er, at man altid spørger sig selv, hvad Astrid Lindgren selv ville have synes. Det har vores dygtige designere bag krusene også gjort. Men med Astrid er du skrækslagen. For med det, Georg Riedel, Tage Danielsson og andre har gjort, ønsker man ikke at finde på noget, der ikke holder".
Samarbejdet med Astrid Lindgren AB begyndte med en kollektion af krus, der blev lanceret forleden, med citater fra både hendes bogfigurer og fra forfatteren selv. Astrid Lindgren AB havde kontaktet Design House Stockholm med et forslag om at lave et Pippi Langstrømpe krus efter at have set virksomhedens krus med motiver af Elsa Beskow.
"Vi følte ikke helt, at Pippi krus var det rigtige for os dengang. Men vi så materialet igennem og blev enige med os selv om, at vi ikke skulle lave Pippi, men at vi skulle lave Astrid”, husker Anders Färdig.
De gennemgik alle bøgerne og meget andet skriftligt materiale af Astrid Lindgren, og fandt guldkorn efter guldkorn.
"Vi fik Astrid Lindgren AB's tilladelse til også at bruge citater fra Astrid selv, for eksempel fra hendes breve. For Astrid udtrykker sig lige så kraftfuldt som sine karakterer. I skrivende stund er citatkrusene blevet solgt i omkring 150.000 eksemplarer rundt om i verden. Astrid Lindgrens unikke måde at udtrykke sig på er naturligvis kernen, og de nøje udvalgte citater vil uundgåeligt passe på mennesker i forbrugerens omgangskreds af venner og familie, og dermed er der en god sandsynlighed for, at vedkommende vil modtage et citatkrus i gave”, siger Anders Färdig og fortsætter:
”De to projekter, der er blevet til sammen med Astrid Lindgren AB har været gode for en virksomhed som Design House Stockholm. Det kan ind imellem være vanskeligere at skabe noget rigtig godt ud fra noget, der i første omgang kan synes lidt banalt”.
Målet med jubilæumskrusene er at sælge 100.000 krus om året. Det betyder, at der bidrages med en million kroner til Red Barnets hjælpeindsats. Forhåbentlig vil krusene også leve videre efter jubilæet, blot uden det unikke jubilæumsstempel i bunden.
”Måske bliver de fremtidige klassikere – et samlerobjekt som Lisa Larssons Pippifigurer er det i Japan”.