Pillivuyt er bæredygtigt porcelæn
En ny kampagne med et kraftigt bæredygtighedsfokus skal være med til at løfte det legendariske, franske Pillivuyt-brand, så også de unge får øjnene op for brandet. Pillivuyt har eksisteret i over 200 år, og bæredygtighed har altid været en del af DNA’et. Kampagnen lanceres i butikkerne til november.
Hvad giver du videre til den næste generation? Det spørger Pillivuyt om i en ny bæredygtighedskampagne, der netop skydes i gang 1. november ude i butikkerne.
”Tiden er til at tænke bæredygtighed og lang levetid på produkterne. Og hvis noget er bæredygtigt, og har været det fra før bæredygtighed overhovedet var et ord i vores ordbog, er det Pillivuyt. Leret til porcelænsmassen laves direkte på fabrikken i Frankrig af naturlige materialer, der kommer fra lokalområdet og hvor ler-rester fra produktionen genbruges. Porcelænet brændes i gasovne, der ikke sviner miljøet, og hvor varmen fra ovnene genanvendes til at varme resten af fabrikken op. Da porcelæn, der er brændt, ikke kan genanvendes i produktionen af hvidt porcelæn, genanvendes kasseret porcelæn, der ikke lever op til Pillivuyts høje kvalitetskrav, i den franske vejindustri. Selv emballagen er skabt af brunt genbrugspap og det færdige produkt transporteres direkte fra fabrikken til vores lager i Danmark. En relativt kort rejse i forhold til porcelæn, der er produceret i Asien. Pillivuyt afsætter altså alt i alt et meget lille CO2 aftryk”. Det fortæller Martin B. Larsen, der er kommerciel direktør hos Thuesen Jensen.
Thuesen Jensen har en lang historie med Pillivuyt, og Martins far var faktisk med til at starte den rejse, da han for over 50 år siden var indkøber hos Magasin og faldt over det fantastiske porcelæn på en indkøbsrejse til Frankrig. Da han kom hjem, tog han kontakt til Jens Peter Thuesen Jensens far, der herefter begyndte importen af det franske porcelæn. I dag ejer Thuesen Jensen en del af Pillivuyt, og derfor er man med til at tænke nye tanker på både produkt- og marketingfronten.
”Pillivuyt har altid været kendt for høj kvalitet og budskabet til forbrugerne har altid været fokuseret omkring funktionaliteten på produktet. Da Pillivuyt jo er relativt dyrt porcelæn, så har målgruppen altid været 40-60 år. Det vil vi lave om på nu”, fastslår Martin, og med den nye kampagne for Pillivuyt henvender man sig blandt andet til den nye, miljøbevidste generation af unge på mellem 25 og 40 år, der kan identificere sig med budskabet.
”Bæredygtigheden er for alvor kommet på agendaen, og det er bestemt ikke nogen døgnflue. Derfor mener vi også, at tiden er til at fortælle om Pillivuyts tilgang til bæredygtighed”, lyder det. ”For bæredygtighed er ikke noget, vi har påduttet brandet for at følge med tiden. Faktisk har det altid været sådan”.
Martin fortæller, at man har gennemført en voxpop, hvor man har spurgt en række forbrugere, hvad bæredygtighed er for dem, og svaret var ganske klart: Kvalitet og muligheden for genbrug. ”Og begge de parametre kan vi i høj grad leve op til. Kvalitetsporcelæn, der holder i generationer”, fastslår han.
Blikfang i markedsføringskampagnen er en gammel fransk dame, der stråler af at have levet et fantastisk liv. Guadaloupe hedder hun, og med hende følger ”catch frases” som ”Hvad giver du videre til den næste generation?”, og ”Køb og smid aldrig væk”.
”Det, vi vil signalere, er, at de unge kan købe et tærtefad, som Pillivuyt i øvrigt har opfundet, som du kan have hele livet og give det videre til næste generation. Ligesom mormors fantastiske opskrift på æbletærte, som du også vil gemme”.
Vi er på de digitale platforme
Den nye kampagne præsenteres først og fremmest på de sociale medier, og tanken er ikke, at kampagnen kører en kort periode for så at stoppe.
”Planen er, at det skal være en langsigtet kampagne, hvor vi kører nogle måneder med Guadaloupe, hvorefter vi skifter billedet ud med et billede af en naturligt, smuk ung pige og en catch-frase, der blandt andet lyder ”Din sidste tærteform”. Vi provokerer med andre ord lidt, for at få de unges opmærksomhed”, fortæller Martin, der tilføjer, at der vil være et gennemgående logo med teksten ”Smukt og bæredygtigt hele livet”.
Kampagnen formidles også videre ude i butikkerne hos vores store kunder, og Martin fortæller i øvrigt, at det ikke kun er det synlige, man arbejder med. Blandt andet den transportemballage, man sender varer ud til butikkerne i, arbejder man også med, så der bliver mindre affald på den lange bane. ”Som det sker i dag, sender vi varen ud i en emballage, der godt nok er fremstillet at genbrugspap, men som man har gjort med Pillivuyt igennem mange år, pakkes varerne ud og sættes på hylderne, for så at blive pakket ind i silkepapir og nyt pap, når kunderne køber det. Det er vi ved at gentænke”.
Stilen er rustik og stilren
Ægte fransk rustik er den stil, Pillivuyt anno 2020/2021 bliver præsenteret i. ”Brandet har en over 200-årig historie og arv, og den skal vi naturligvis bygge videre på. Det handler om det rustikke franske, matchet op med det stilrene og familiære”, fortæller Martin. Den nye Pillivuyt-stil blev præsenteret for de danske indkøbere på Formland i februar, og var en del af den store succes, man havde på messen. ”Vores messesalg steg med 300 procent i forhold til året før, og det var på trods af corona og et lavere besøgstal. Så det er godt signal at sende for Thuesen Jensen”, slutter Martin B. Larsen.