Passionen & begejstringen skal være drivkraften

BySommer er ny leverandør til gave- og isenkrambranchen. Bag virksomheden står Jesper Sommer, og strategien er at skabe tætte samarbejder med designere, hvor han står for produktion, lagerføring, salg og markedsføring, mens de står for det kreative.

Jesper Sommer står bag selskabet bySommer..

Det handler om begejstring, glæde og passion, når Jesper Sommer fortæller om sin nyetablerede virksomhed ”bySommer”, hvor strategien er, at skabe samarbejder med designere og kunstnere, hvor bySommer står for indkøb, lagerføring, markedsføring og salg, mens designerne kan gøre det, de er gode til, nemlig at designe.

BySommer har hovedsæde i Ålborg, og Jesper Sommers fokus i den nye virksomhed er at forhandle og udvikle produkter til gave- og interiør branchen. Jesper Sommer er bestemt ingen novice i netop den branche. Han er uddannet hos Marie Sohl, hvor han endte som salgschef. Herefter har han været hos Bahne som butikschef, som salgschef hos Trip Trap, markedsdirektør for Trip Trap i Tyskland og sidst administrerende direktør og salgsdirektør i Rikki Tikki Company i 11 år.

Spørger man Jesper Sommer, hvorfor han vælger at starte egen virksomhed, lyder svaret:

<p>Jeg har altid forsøgt at have et stærkt kundefokus i alt, jeg har haft med at gøre. Af samme grund er det en fordel, at arbejde indenfor samme velkendte branche, ligesom det er naturligt at benytte det store netværk, jeg har fået oparbejdet gennem 20 års branchekendskab. Samtidig opstod tanken om, at jeg gerne ville være selvstændig.</p>

Jesper Sommer

”Jeg har altid forsøgt at have et stærkt kundefokus i alt, jeg har haft med at gøre. Af samme grund er det en fordel, at arbejde indenfor samme velkendte branche, ligesom det er naturligt at benytte det store netværk, jeg har fået oparbejdet gennem 20 års branchekendskab. Samtidig opstod tanken om, at jeg gerne ville være selvstændig”, fortæller Jesper Sommer, der fik lejlighed til at tænke disse tanker på en månedlang ferierejse til Thailand og Bali med sin kone og sine to drenge efter, at han stoppede hos Rikki Tikki Company.

”Som det sikkert er mange bekendt, var jeg hos Rikki Tikki Company i 11 år, indtil vi i foråret 2013 nåede til en skillevej, hvor vi ikke længere var enige omkring strategien og ansættelsesforholdet, og hvor vi i sidste ende måtte skilles. Det personlige brud med Rikki Tikki Company var ikke let, for det har været 11 spændende og gode år i samarbejdet med ejeren, fantastiske kolleger, mange spændende designere og kunder. Jeg er stolt over at have medvirket til at bygge fundamentet for den virksomhed, men nu ser jeg fremad”, lyder det.

Efter hjemkomst fra ferien, opsøgte Jesper Sommer nogle investorer, der driver et multinationalt grossist selskab  ved navn Entertainment Trading. De har mange års erfaring med at drive stærke brands med salg af produkter til det meste af verden indenfor blandt andet spilindustien, legetøj, skønhed og tøjbranchen og har med et stærkt kapital- og distributionsgrundlag udviklet virksomheden meget hurtigt. 

”De havde længe haft en ambition om at investere i andre typer virksomheder, og så føltes dialogen pludselig meget spændende for begge parter. Vi blev hurtigt enige om en konstellation, hvor jeg skal fokusere på at være konceptudvikler og salgsudfarende. De ville stille kapital og deres team af kompetente folk til rådighed for at kunne sikre driften i hverdagen”, fortæller Jesper Sommer.

Entertainment Trading har i forvejen 44 ansatte i Ålborg-området og besidder stærke kompetencer inden for marketing, købmandskab, logistik og lagerdrift. ”Det er en stor fordel for mig, at jeg ikke skal etablere mig med disse stabsfunktioner selv, men kan træde direkte ind i rollen omkring at finde produkter og skabe et salg af disse”, fastslår Jesper Sommer, der allerede har de første aftaler på plads om salg til kunder af produkter, der rammer den kommende julehandel.  

Kunderne skal huske mig
BySommer som virksomhedsnavn har Jesper Sommer valgt helt bevidst netop for at kunne trække på det langvarige og store netværk, han har i branchen.

”Men det vigtigste argument ligger mere i, at ordet sommer tænkes positivt. Vi kan alle lide sol og sommer, og at bruge ”by” er et vigtigt paramenter i min salgsstrategi, idet jeg åbenlyst signalerer, at jeg ikke umiddelbart selv vil udvikle kollektioner, men ønsker at samarbejde med designere og kunstnere og repræsentere deres produkter på markedet”.

Faktisk, fortæller Jesper, er det essentielt for ham, at designerne er med i et tæt samarbejde, så man i fællesskab kan udvikle brandet. 

”Deres brand er deres ét og alt, og det skal jeg forvalte på bedste vis og have respekt for. Det illustrerer jeg egentlig bedst ved at designerens kollektion føres ”bySommer”. Det vil altid være designeren, der skal være i fokus mod markedet – såvel ind- som udland”

Jesper Sommer begynder salget i Skandinavien og i Tyskland; de markeder, hvor han har et netværk og en fortid.

”I de lande, mit netværk ikke dækker, er det ambitionen, at de skal påvirkes via Entertainment Tradings udenlandske selskaber. Således er det på sigt muligt, at jeg kan udnytte kapaciteten og det naturlige tilhørsforhold til de salgskontorer, der allerede er etableret i England, Dubai, Hongkong, Indien og Brasilien. 

Og Jesper Sommer glæder sig til for alvor at komme i gang,

”Jeg har savnet den mindre virksomheds energi og puls samt nærværet med kollegerne i et snævert team”, siger han og slutter af med at slå fast, at han fremover ser store muligheder i at teame op med de rette partnere og designere rundt omkring i verden og udvikle et stærkt fundament af kollektioner. 

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

25.11.2024Designbase.dk

Pas på med tidsbegrænsede rabatkoder

25.11.2024Designbase.dk

Ege Carpets nomineret til Erhvervslivets Kulturpris 2025

21.11.2024Designbase.dk

Optimisme i sigte i en presset designbranche

21.11.2024Designbase.dk

Klimaværktøj til virksomheder forlænges til 2028

20.11.2024Designbase.dk

Nye krav til bogføring bliver en fordel for virksomhederne

20.11.2024Designbase.dk

Nilfisk klar med blandede resultater i Q3

19.11.2024Designbase.dk

Bedre cybersikkerhed for SMV’er med Systemoverblikket

18.11.2024Designbase.dk

Når ulykken er ude til julefrokosten: Er det en arbejdsskade?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023