15.11.2022  |  Business  |  Trends

Optimismen er tilbage på Maison & Objet

Fuld fart frem på interiør- og designmessen i Paris. Optimismen er tilbage.

Efterårets Maison &Objet fandt sted fra 8.-12. september i  messecentret Paris-Nord Villepinte. Messen betragtes som den vigtigste inden for design, interiør og livsstil i Frankrig og en af de vigtigste i Europa sammen med Ambiente i Frankfurt.  

I efteråret var der over 2200 udstillere fordelt i syv haller, og omkring 59.000 besøgende fandt vej til messen.

"Paris er en mere spændende by at besøge end Frankfurt", kommenterede nogen. Købere fra Frankrig, Skandinavien, europæiske lande, Asien og USA var lidenskabelige i deres søgen efter nye produkter til den kommende sæson. Kommentarerne handlede om glæde og inspiration med de fysiske møders betydning for branchen, og atmosfæren var god.

Referencebrands er tilbage

De, der kender messen godt over tid, var glade for at se, at mange store, kendte mærker som Serax, Ethnicraft, Les Héritiers, Seletti, Ibride, Maison Berger og Bonton var blandt udstillerne. Selvom de måske ikke er de mest kendte mærker i Danmark, bekræfter det, at etablerede brands har brug for messen for at genoprette forbindelsen til kunder og møde nye og potentielle kontakter. 

Spotlight på kreativitet

Nye, innovative mærker udstillede også. En fjerdedel af udstillerne, det vil sige mere end 500, præsenterede sig for første gang på Maison & Objet Paris. De har brug for messen for at lære hinanden at kende og få nye kunder og partnere. For købere er det også inspirerende at se så mange up &coming brands samlet på ét sted og blive orienteret om trends.

Nysgerrige besøgende

Statistikken viser, at udstillerne har brugt væsentligt længere tid på messen i efteråret sammenlignet med tidligere, hvilket kan skyldes et fristende program og udstillinger ud over de mange stande.

 For at udvide oplevelsen blev besøgende inviteret til at gå på opdagelse i programmet for Paris Design Week, en begivenhed, der finder sted i byen. 400 deltagere og begivenheder (en ny rekord) fejrede design og kreativitet i showrooms, gallerier, kulturelle spillesteder og historiske monumenter.

Ny giv for 2023

Maison & Objet Paris forbereder nu sin 2023-messe fra 19. til 23. januar med bl.a. Maison & Objet In The City-byturen, der blev indviet sidste år, alt sammen under et nyt tema om forpligtelser og socialt ansvar.

Maison&Objet bekræfter således sin ambition om at garantere kvaliteten af udbuddet og oplevelsen af sine arrangementer, samtidig med at man fortsætter sine innovative tilgange på det digitale område. Gennem Maison & Objet Academy eller de nye funktioner i MOM (Maison & Objet and More), der er under udvikling, har konceptet Maison & Objet til hensigt at være tilgængeligt hele året rundt.

Danske udstillere

Broste har designs til hjemmet med møbler, lamper, fade, lys og designervarer, gerne i glade farver. Også gode julevarer.  

"Vi har været her på messen i 21 år. Det er den næststørste messe i Europa, og messen med den stærkeste indflydelse, med fokus på design. Her møder vi hele verden. Paris er også en mere attraktiv by end Frankfurt. Med restauranter, shows og shopping, ikke kun udstillingshaller," siger salgsdirektør Paul Knudsen.

"Vi plejede at skrive mange ordrer på messerne, men nu er det kun en fjerdedel i forhold til før. De, der kommer til standen, er færre, men er mere professionelle, de orienterer sig og beslutter, hvad de skal købe, når de er kommet hjem”.

Georg Jensen har som forventet en flot stand med smukke genstande i sølv og stål, men også med farver på vandkander.

”Det er første gang, vi er i hal 7”, siger Malene Skou. Hun viser arkivvarer frem, samarbejdsprojektet med en japansk designer, et nyt stålfad, shaker og sølvhalskæde, 50 Queens, som tidligere vist i København af Bjarte Ingels. 

Josephine Sconza fra Promosalons Norge, hvad kendetegner Maison & Objet?

"Messens værdi ligger ikke kun i stande og udstillinger, men at den bliver en dynamisk fælles inspirationskilde. Hvor tendenser fortolkes og nye inspireres.

  

Hvor længe har messen eksisteret, og hvordan har den udviklet sig?

"Maison&Objet, som det ser ud i dag, er resultatet af en fusion af omkring ti mindre messer, der hver især er specialiseret i sin sektor (interiør, møbler, tekstiler, køkkener, gaver, mode osv.), som i sin tid valgte at forfølge en fælles synergi og blev samlet under en fælles paraply. Messen blev straks en kæmpe succes, og siden da er Maison &Objet en af de førende begivenheder af sin art i verden. Maison&Objet samler omkring 6.000 mærker og designere, omkring 300.000 internationale købere og over to millioner besøgende via messens digitale platform MOM. To gange om året bliver Paris et internationalt knudepunkt , der samler hele Maison &Objet "Community". Fra Norge kommer detailhandlere og grossister, indretningsarkitekter plus designere," forklarer Joséphine Sconza.

Fakta

58.688 unikke besøgende (+20,6%) 85.504 besøg i alt

147 lande repræsenteret

37.663 franske besøgende

21.025 internationale besøgende

Udstillere:

2.269 mærker heraf 589 nye mærker

66 lande repræsenteret

1.058 franske mærker

1.211 internationale brands

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere