Ny kategori til butikkerne: Smukt designede røgalarmer
Røgalarmer kan redde liv, men i dag er de ikke ret pæne at se på. Det har Jacob Jensen nu gjort noget ved i et nyt samarbejde med Thuesen Jensen. Man har skabt en stilren, smuk røgalarm. Og med den lyder også startskuddet for en række nye produkter indenfor små elektriske artikler, som lanceres i de kommende år. Røgalarmen og de øvrige produkter skal kun sælges i faghandlen, der dermed får muligheden for at relancere et eksklusivt brand i butikkerne.
Røgalarmer kan redde liv, og bl.a. derfor er en helt ny og unik smuk røgalarm blevet det første produkt, der skal markere starten på et nyt samarbejde mellem F&H Group og Jacob Jensen.
For salget og udviklingen af Jacob Jensen produkterne står Thuesen Jensen, og kommerciel direktør Martin B. Larsen er meget glad for det nye samarbejde.
”Jacob Jensen har skabt designklassikere siden 1958, og har siden været synonymt med dansk enkelhed og nytænkende design. Det er dansk design, når det er bedst, og dermed er rammerne sat for en spændende kollektion i fremtiden”, siger Martin, og han fortæller, at F&H Group har købt sig ind i Jacob Jensen, og nu har rettighederne til Kitchen, Living, Dining-segmentet, så man ikke risikerer at miste forhandlingen, når brandet er etableret, som det til tider sker med brands i en grossistvirksomhed.
”Derfor er vi selvfølgelig også yderligere motiverede for at udbygge kollektionen, og planerne er talrige primært inden for små elektriske artikler”, fortæller Martin.
På Formland præsenterede Thuesen Jensen det første produkt i det nye samarbejde, nemlig røgalarmen, på kreativ vis. Kunder og andre interesserede trådte ind i en mega-udgave af røgalarmens emballage, og inde i ”æsken” kunne man opleve designet; formen og farverne.
Designet er enkelt og stilrent. ”Vi har et skandinavisk mind-set. Vores elegance ligger i den underspillede tone, som bærer en gnist af overraskelse. Og røgalarmen skal ikke gemmes væk, den skal fremstå et designelement i boligen, forklarer Martin, der videre slår fast, at røgalarmernes design udspringer fra et ønske om at forbedre det dagligdags og forskønne livet i boligen.
”Formsproget er blødt og alligevel karakterfuldt understreget af ”Gabriel”-stoffet fremstillet af 99 pct. genanvendt polyester. Vores farver er inspireret af den skandinaviske natur; sort, dæmpet grøn, sølvgrå, kobber og blå og af overgangene i tid og årstider. Vi oplever, at disse farver kan modstå tidens tand, og de udtrykker den friske og alligevel beroligende følelse, som dansk og nordiske design er kendt for. Resultatet er et varmt, roligt og samtidig karakteristisk udtryk, der giver mulighed for at harmonisere eller fremhæve en boligstil”, siger han, og tilføjer, at man bevæger sig i snitfladen mellem funktionalitet og æstetik.
Røgalarmerne kommer i to versioner; optisk og optisk trådløs. Den optisk trådløse version giver mulighed for at serieforbinde op til 12 røgalarmer. Det betyder, at aktiveres én af røgalarmerne, giver de alle sammen en alarm, så man er sikker på at kunne høre dem overalt i boligen - uanset boligens størrelse og etageantal.
Naturligvis lever røgalarmerne op til alle de krav, der stilles af myndighederne, de er sikkerhedsgodkendt, og produceres på verdens største fabrik for røgalarmer.
Begge udgaver kommer på markedet i 2023.
Vi bliver de dyreste
Martin lægger ikke skjul på, at røgalarmerne med sin pris på hhv. 299 og 399 kr. er blandt de dyreste på markedet. ”Men vi skal ikke være billigst. Vi skal være bedst på både funktion og design, og vores målgruppe er personer +25, der gerne vil have et pænt hjem med godt design”.
Planen er heller ikke, at røgalarmerne skal sælges i byggemarkeder og via e-commerce, der traditionelt set forhandler røgalarmer. ”De skal sælges hos branchens faghandel. Der sælges godt en halv million røgalarmer i Danmark, og kan vi få 10 pct. af det salg, er vi tilfredse”. Derfor er der også brugt meget energi på at udvikle en iøjefaldende og smuk emballage samt displays, der præsenterer produktet og brandet Jacob Jensen optimalt ude i butikkerne.
I løbet af efteråret markedsføres røgalarmerne kraftigt, og Martin håber og tror på, at de bliver årets julegave.
Hvilke Jacob Jensen produkter, der lanceres næst, vil Martin endnu ikke løfte sløret for, men han lover, at de vil matche ind i Jacob Jensens stilrene og skandinaviske univers.