Ny grossist på det danske marked: Vi vil skabe en nordisk platform i en spændende branche
Magasin Friend of Brands hedder en svensk grossistvirksomhed, der er ny på det danske marked. I porteføljen findes brands som Dualit, Zyliss, Kilner og Day Home. Thomas B. Jørgensen, der står bag det danske datterselskab, ser lyst på fremtiden.
Den danske isenkram- og interiørbranche er præget af mange rigtig dygtige købmænd, der ved, hvad der skal til for at drive en god forretning, og som kender deres lokalområde ud og ind. Det mener Thomas B. Jørgensen, der er countrymanager for Magasin Friend of Brands i Danmark.
Den svensk forankrede engrosvirksomhed var repræsenteret på Formland for første gang i august, og Thomas B. Jørgensen fortæller, at han brugte messen til at få en del gode kontakter i branchen.
Selvfølgelig er det også vigtigt at have nogle gode brands at tilbyde butikkerne, og det mener jeg klart, vi har.
Spydspidsen i porteføljen er Dualit, herudover tæller porteføljen brands som Kilner, Zyliss, Day Home, Mason & Cash og Vacuvin samt egne mærker som Bercato med håndklæder og tekstiler, Scandinavian Home, B Away med lædertasker, -forklæder og -grillhandsker samt Tina; en serie stentøj skabt i samarbejde med den svenske tv-kok Tina Nordström.
Magasin Friend of Brands har eksisteret i Sverige siden 1971, og i maj 2017 valgte man at etablere et dansk datterselskab, der fremadrettet skal samarbejde med de danske isenkram-, interiør- og designbutikker.
Det gav mening at skabe en nordisk platform, og med allerede etablerede datterselskaber i Norge og Finland, er vi attraktive for udenlandske brands og virksomheder, som søger netop en nordisk platform i højere grad end en ren dansk eller svensk platform, forklarer Thomas B. Jørgensen.
Han fornemmer klart, han er kommet ind i en branche, hvor der sker meget, og hvor brands er nødt til at samle sig for at få økonomi i det. Lige nu er Thomas B. Jørgensen alene om at dække Danmark, men man søger agenter eller sælgere til at arbejde og sælge de mange respektive brands i Jylland.
Dualit igennem 17 år
Magasin Friend of Brands har forhandlet Dualit i Sverige i 17 år, og da brandet blev ledigt i Danmark, overtog man også forhandlingen her.
Der ligger en stor brandingværdi i et mærke som Dualit, og det er en fin døråbner i forhold til branchen, lyder det fra Thomas B. Jørgensen.
Han fortæller videre, at Dualits brødristere er håndbyggede, og at 95 pct. af alle delene i brødristeren kan skiftes ud, så man ikke behøver smide den væk, når enkelte dele er slidt ned.
Det giver detailhandlen mulighed for at yde en god service, når kunden kommer for at få repareret en gammel brødrister. I bund og grund handler det jo om at tilbyde ydelser, der lokker kunderne ind i butikken igen og igen og skaber et flow i forretningen, og som leverandører, er det vores opgave at komme op med ideer til produkter, der gør det. Derfor skal detailbutikkerne naturligvis også sælge de nedbrydelige kaffekapsler, der skal bruges til kaffemaskinen, mener Thomas B. Jørgensen.
Et andet rigtigt fint brand, der findes i porteføljen er Kilner. Blandt nyhederne her er et fermenteringssæt, med en udluftningsanordning, der gør det muligt at fermentere grøntsager som det er rigtig meget oppe i tiden at gøre.
I Kilner sortimentet i øvrigt findes alverdens glas til opbevaring af enhver art.
Sammen med Kilner findes også Mason & Cash, der har et bredt udvalg af stentøjsforme og skåle med og uden glasur og træredskaber, der spiller meget fint op til de klassiske former og de rå, enkle materialer.
Zyliss relanceres
Zyliss er ikke noget nyt brand på det danske marked, men de seneste mange år, har brandet udelukkende været kendt for sin salatslynge og sin hvidløgspresser.
Men nu relancerer vi Zyliss på det danske marked, med nyt design og lavere prispunkter. Faktisk rummer Zyliss-kollektionen en lang række produkter til køkkenet; mandolinjern, spiralizer, håndmikser, køkkenknive og mange, mange andre produkter.
Day Home har Magasin Friend of Brands også forhandlingen af i Danmark. Dette salg har Thomas B. Jørgensen dog overladt til Jette Buss, der har showroom i Silkeborg, og som i forvejen kender den del af branchen rigtig godt.
Egne brands
For Magasin Friend of Brands er synergien imellem mærkevarer og private label varer vigtig. Derfor har man også en række egne brands inden for en række varegrupper.
Vi kan levere just-in-time til detailbranchen, og således behøver de ikke ligge inde med de store lagre.
Thomas B. Jørgensen ser også en tendens til brancheglidning, og derfor mener han også, at isenkram- og interiørbranchen kan nyde godt af såvel små kufferter, rejsetasker, læderforklæder, -grillhandsker og andre lædervarer, som Magasin Friend og Brands har med.
Magasin Friend of Brands samarbejder med såvel den fysiske detailhandel som med de veletablerede og professionelle webshops i branchen, og Thomas B. Jørgensen er ikke i tvivl om, at de fysiske detailbutikker klart har en plads på markedet i dag.
Man kan i langt højere grad skabe oplevelser. Lave velduftende kaffe, og riste brød, der sender sin liflige duft ud i rummet samtidig med, at man eksempelvis fortæller om kaffemaskiner og brødristere.
Thomas B. Jørgensen tager gerne selv ud i butikkerne for at fortælle om eksempelvis Dualit en lørdag formiddag, og han stiller også gerne op til personalearrangementer, for han mener, det er vigtigt, at de ansatte i butikkerne kender produkterne godt.
Og så ser han positivt på fremtiden.
En udvidelse af porteføljen lover han også, men han understreger, at det handler om at skabe en afbalanceret portefølje, der hænger sammen og holder fokus.
Vi skal skabe en platform i Danmark, og den skal være baseret på gode brands af høj kvalitet, slutter Thomas B. Jørgensen.