Nu skal mumitroldene ind i de danske hjem

Dsignhouse er et nyt brandhouse, der blandet andet har agenturet på de ikoniske emaljekrus med motiver af mumitroldene og Pippi Langstrømpe. Men Dsignhouse står også bag en serie badeværelsestilbehør med mumitrolde-motiver i et enkelt design, skandinavisk. ”Der er en fantastisk historie at fortælle, og den skal vi have bredt ud til danskerne”, siger Frank Jøhnke.

”Danskerne er stadig lidt i granatchok, og der har absolut ikke været det bedste tidspunkt at starte et nyt brand op i den danske designbranche”. Det erkender Frank Jøhnke blankt, men han fortæller også, at processen med at etablere Dsignhouse har været undervejs i et stykke tid. At corona kom på tværs var selvfølgelig ærgerligt, men ikke ”game changing”.

”Vi er ikke økonomisk berørt men tidsmæssigt. Jeg ville rigtig gerne have haft meget mere gang i virksomheden på dette tidspunkt”, fortæller Frank Jøhnke, og han oplever klart, at når noget sker og en krise indtræffer, søges der mod det sikre. Man eksperimenterer ikke med nye leverandører. ”Derfor må vi nu væbne os med tålmodighed og blive ved med at bearbejde markedet”, siger han, og tilføjer, at blandt de kunder, man har fået, ses der allerede nu genbestillinger, ligesom man siden marts har fået godt 2.000 følgere på Facebook, der holder af de skønne mumitrolde på samme måde, som Frank gør det.

”Dsignhouse har tre ben. Dels har vi fået et agentur på finske Muurlas originale produkter i emalje primært til børn med motiver fra Moomin, Pippi Langstrømpe og Emil fra Lønneberg. Dels er vi ved at udvikle egne produkter med Moomin-motiver, og sidst driver vi en konsulentvirksomhed, hvor vi bruger vores mangeårige erfaring til at hjælpe andre virksomheder”, fortæller Frank.

Frank Jøhnke.

Hvor emaljekrusene, -skålene med videre er designet til børn, er det bestemt ikke planen, at Dsignhouse’ egne produkter er målrettet børnene. Tværtimod vil man trække sig væk fra børneuniverset og skabe et voksenunivers med Moomin som omdrejningspunkt.

”Moomin har jo en helt vild historie at fortælle, og den er lige så lang som Pippis, nemlig 75 år, og den historie bliver det interessant at brede ud skandinavisk og internationalt”.

Faktisk fortæller Frank, at Danmark er det skandinaviske land, der er mindst oplyst omkring Moomin-historien.  ”I Sverige, Norge og Finland er de skønne mumitrolde nærmest folkeeje, og det er den rejse, danskerne også skal på”.
Planen er ikke, at Dsignhouse-produkterne skal være merchandise. I de øvrige skandinaviske lande sælges Moomin-produkterne i gavebutikker, souvenirbutikker og i små designbutikker, og den udvikling skal brandet også have i Danmark”. Således har Sinnerup netop taget emaljekrusene på hylderne, og planen er, at Dsignhouse’ egne produkter skal forhandles i samme type butikker.


Moomin for voksne
Salget af Muurlas Moomin-produkter er allerede godt i gang, men Frank glæder sig naturligvis til også at få gang i Dsignhouse’ egne produkter.

”Det er designer Anne Qvist, der står bag designet, og det, vi lancerer, er en fuld badeværelsesserie. Vi har fået eksklusivitet på badeværelsestilbehør til salg i hele Skandinavien, og vi lancerer serien både med og uden Moomin-motiver”, forklarer Frank, og understreger, at det bliver Moomin-motiver uden de mange farver, men med en enkel og stilren streg. Som det ser ud nu, er serien klar til at præsentere for butikkerne i efteråret, så den kan komme i handlen til foråret 2021.


Konsulentvirksomhed
Ejerne af Dsignhouse er Frank Jøhnke og Chris Ernst, og begge har de mangeårig erfaring fra branchen og med mange virksomhedstyper. Netop derfor tilbyder de to også deres ekspertise og kompetence til andre. ”Det kan være i designfasen, det kan være sortimentet, der skal drejes, det kan være, man er i tvivl om, hvordan man forener produkter fra Kina med egne designs, eller at ens emballage ikke matcher produktet m.v. Lige nu er vi i gang med at hjælpe Emerio – en af Europas største virksomheder inden for el-apparater - i gang med at finde potentielle kunder på det danske marked. Så det gælder både danske virksomheder, der føler, de sidder fast i en proces, og udenlandske virksomheder, der gerne vil have en fod indenfor i Skandinavien”.

Det er dog de egne produkter, man brænder allermest for. ”Det bliver en spændende rejse, og det er helt klart en balancegang at skabe produkter med Moomin, men som danskerne og skandinaverne i øvrigt vil have på badeværelset”.
Planen er, at serien skal være eksklusiv men dog til fornuftige priser, og de materialer, der arbejdes med, er bl.a. læder, stål og stål med overfladebehandlinger, keramik og egetræ, og materialerne mikses gerne, så der skabes et nyt udtryk.

”Samtidig har vi arbejdet med en patenteret sæbepumpe og en patenteret vasketøjskurv, der løser nogle af de hverdagsproblemer, forbrugerne måtte have”, siger Frank og uden at løfte sløret alt for meget, slutter han af med at tilføje, at designet er inspireret af produkter fra før 1900-tallet men i en nutidig, skandinavisk version anno 2021.

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

17.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Solidt bud på en moderne klassiker

16.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Nye Line-kværne fra Peugeot

16.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Farvestrålende kværne fra Peugeot

12.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke serveringer fra Villa Collection Denmark

09.04.2024Witt

Sponseret

Restaurant domæne har fordoblet antallet af gæster

19.03.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Vaskbart papir til servering og opbevaring

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023