Nordsjö fejrer 20 år med ColourFutures og Årets farve

Nordsjö har de seneste to årtier årligt produceret trendrapporten ColourFutures, som hvert år ud fra globale indsigter, fanger det kommende års farvetrends samt Årets farve. Hvis man kigger tilbage på årene, kan man se, at både individuelle begivenheder og de mere vidtrækkende forandringer i samfundet har præget vores valg af farver på væggene.

Nordsjös bud på farvepaletten til 2023. Foto: Nordsjö.

Det er velkendt, at det der sker i samfundet, påvirker vores liv, og den måde vi indretter og farvesætter vores hjem på. For et brand som Nordsjö er det derfor vigtigt at forstå, hvilken retning verden går socialt, miljømæssigt og økonomisk, for at kunne forudsige, hvad forbrugerne vil få brug for og blive inspireret af.

Derfor inviterer Nordsjö hvert år en international gruppe af design- og trendeksperter til, sammen med virksomhedens egne eksperter, at udføre en omfattende research og forudsige farvetendenser for det kommende år. Forskningen tager udgangspunkt i de strømninger, der hersker både i vores samfund samt hele verden. Det, der kommer ud af disse diskussioner og er blevet produceret hvert år fra 2004 til 2023, er trendrapporten ColourFutures. Denne rapport indeholder et overordnet tema for året, samler fire dominerende trends, som derefter fortolkes i aktuelle farvepaletter, hvor Årets farve går som en rød tråd gennem de fire farvepaletter.

"Hvis vi ser tilbage på de 20 år, hvor vi har produceret vores trendrapport ColourFutures, kan vi se, hvordan forskellige farver har fået en plads i fokus. Kolde blå toner var i rampelyset i årene efter årtusindeskiftet, omkring 2011 var verden lidt mere ustabil og farven gul blomstrede, med vores forsøg på at skabe en positiv følelse i hjemmet. I 2017 søgte vi i stedet mod det enkle og tidløse – farven Denim Drift symboliserer fællesskab og en rolig livsstil. I 2021 føles verden labil og behovet for stabilitet betød, at vi skulle finde modet til at tage godt imod forandring – vi valgte den varme gråbrune farve Brave Ground som Årets farve, siger Ann-Charlotte Linde, farvemanager hos Nordsjö.

Foto: Nordsjö.

Derudover er der over 20 år sket et tydeligt skift i retningen mod de mere naturlige farver – en trend der når sit højdepunkt dette år med både en ColourFutures-rapport, der helt og holdent er inspireret af naturen, og med Årets farve 2023 i farven ”Wild Wonder” – en nuance inspireret af de varme toner af nyhøstede afgrøder. Dens bløde glød giver os en direkte forbindelse til naturen og skaber en følelse af energi og positivitet. Mens folk søger efter støtte, kontekst, inspiration og balance i nutidens verden, vender de sig til naturens vidundere for at finde det. Man forbløffes over naturens magi, hvilket opsummeres af temaet for 2023 – seeds of wonder.

”Det er, og har været, meget spændende og inspirerende at analysere baggrunden for morgendagens trends og de farver der afspejler folks følelser og behov, og dette års farver, som er inspireret af naturen, tror jeg vil blive meget værdsat af vores kunder, siger Ann-Charlotte.

-PF

Relateret indhold

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

16.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Den populære og unikke Ania vase

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Smukke lanterner med karakter fra Villa Collection Denmark

15.04.2024Designbase.dk

Keramisk popkultur

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Indret med naturlig charme og godt håndværk

10.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Alt til forårsfrokosten fra Södahl

10.04.2024Designbase.dk

Fire makrotrends for de kommende år

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023