Nordic Living tager forandringerne til sig
Den norske Nordic Living tager forandringerne til sig. Både hvad angår messens format og identitet, og når det gælder temaet på messen, der ganske enkelt er ”Embracing Change”.
Fra 23.-25. januar 2019 ændrer Norges største design- og interiørmesse både navn og identitet. Den nye Nordic Living skal således målrettes udstillere og indkøbere af alt fra tøj til smykker, blomster og interiør. Nordic Living vil favne hele livsstilssegmentet og skal således arrangeres både i januar og i forhold til tidligere udmeldt også i august, mens Oslo Design Fair vil styrke sin etablerede profil inden for highend møbeldesign og det professionelle marked. Oslo Design Fair arrangeres parallelt med Nordic Living i august.
Nordic Living målrettes således livsstils- og detailhandel. Først og fremmest skal den være en indkøbsmesse med udstillerne i fokus, men samtidig vil der være et fagligt program og inspiration for de besøgende.
”Vi etablerer nye digitale platforme, hvor målet er at udstillerne skal have bedre synlighed. Hertil kommer, at vi præsenterer et helt nyt katalog og flere inspirationsområder, hvor udstillerne og deres produkter vil være i centrum”, siger lederen af Oslo Design Fair og Nordic Living, Cathrine Eriksson.
Embracing Change
Embracing Change er meget passende messens tema, og her rettes fokus på forandring og det positive, der ligger i at tage forandringer til sig i alle livets aspekter.
”Vi vil vise, at en balance mellem fortid og nutid også kan ses i forhold til det taktile versus teknologi, nyheder versus klassikere, det kolde i kontrast til det varme, og struktur i modsætning til kaos. Vi vil se nærmere på, hvordan samfundet ændrer sig samt på, hvordan mennesker forandrer sig i takt med det”.
Messen ændrer sit fokus fra at være en designmesse mod at være en indkøbsmesse med udstillerne i centrum. Det vil også kunne ses på inspirationsområderne, som skal kurateres af Aina Sollie Steen. Aina er en norsk billedkunstner og interiørdesigner, der i en årrække har arbejdet med både kunstneriske og kommercielle projekter for magasiner, reklamebureauer og TV. Hun har netop designet sit eget keramiske service, Nella Vita Stoneware.
”Da vi skulle vælge en ny kurator og designer til Nordic Living, var valget enkelt”, siger Cathrine Eriksson. ”Aina har en inkluderende måde at arbejde på, og i samspil med hendes sanselige stil er det noget, vores besøgende og udstillere let kan forholde sig til. Ainas varme og engagement kombineret med hendes baggrund som billedkunstner og interiørdesigner, gør os sikre på, at hun er den rette person til at belyse temaet ”Embracing Change”.
I inspirationsområderne skal udstillernes produkter spille hovedrollen, og man har et ønske om at få så mange som muligt med. ”Samarbejdet med udstillerne skal skabe en helhed og en balance mellem en vision, tendenser i tiden og konkrete produkter. Sammen skal vi tage forandringerne seriøst og trække i samme retning ved at vise konkrete produkter i en inspirerende udstilling med kunstneriske elementer”, siger Aina Sollie Steen.