Nordic living experience på Ambiente: Over 70 udstillere fra Skandinavien præsenterer deres bestsellere inden for skandinavisk design i Interior Design Hall 3.1. Med mange kendte virksomheder og en bred vifte af produkter med fokus på design samt internationale premium brands er hallen Ambientes levende inspirationshal. Designorienterede købere, konceptbutikker og designstudier finder indretningsideer og dekorationstendenser til deres sortimenter her.
Tidløst, minimalistisk, praktisk: Skandinavisk design er kendt for sit enkle formelle sprog. Kvalitet og funktionalitet løser kreative interiørkoncepter i moderne boligdesign, og på verdensplan har indretningsstilen etableret sig som både puristisk og alsidig.
"I en tid, hvor værdier som autenticitet, lang levetid og ansvarlig produktion i stigende grad er vigtige drivkræfter i købsbeslutninger, er tidløst, bæredygtigt design mere efterspurgt end nogensinde. Nordisk design står for netop den tidløshed, det gennemtænkte design, innovativ funktionalitet og materialer af høj kvalitet. Det afspejler også forbrugernes aktuelle ønsker: farver inspireret af naturen, bløde former og et ensartet formsprog. Traditionelle og håndlavede detaljer giver os ro i sindet og udstråler bestandighed," siger Yvonne Engelmann, direktør for Ambiente Living, Giving und Working.
Mere end 70 udstillere præsenterer løsninger til interiørkoncepter i skandinavisk stil i Living Hall 3.1. Ud over Sverige, Norge og Finland finder de besøgende mange udstillere fra Danmark.
Michael Ring, CEO og ejer af det danske designhus Stelton A/S, siger: "Stelton og RIG-TIG har sparet nyheder op til den første Ambiente i tre år. Vi har fokus på funktion og design, præcis hvad vi er gode til - vores Ambiente besøgende bliver ikke skuffede. Skandinavisk design vil være repræsenteret med nogle af de stærkeste brands oppe nordpå - alle placeret i hal 3.1. Jeg er sikker på, at hal 3.1 vil være et besøg værd. Produktlanceringerne vil I absolut topklasse”.
Mærker som Broste Copenhagen A/S, Fabula Living ApS, F & H A/S med mærkerne Zone Denmark, Hoptimist og Gense, Georg Jensen A/S, Le Feu By Lauritsen ApS, Reflections Copenhagen Aps og Stelton A/S vil være til stede i Frankfurt i 2023. "Ambiente er den største og vigtigste messe for vores branche og vores forretning. For os er det stedet, hvor vi kan præsentere vores nye designlinjer og mødes med eksisterende og nye forretningspartnere fra hele verden. Der skaber vi et univers af vores brands og inspirerer besøgende med kommende bestsellere af skandinavisk design til opholdsstuen," siger Charlotte Krath, Head of Export Sales hos F&H Groups A/S.
Pierre Daut fra Georg Jensen, ser også frem til Ambiente: "Dansk design er ikke kun et løfte om bæredygtigt design, men skal også altid leve op til høje kvalitetsstandarder - vores produkter holder trods alt ofte hele livet eller går endda i arv. Så på verdens førende messe inden for living, dining, giving og working ser vi både frem til mange spændende møder med vores kunder og til at præsentere vores kollektion af ikoniske designklassikere i al deres bredde og kvalitet. Spændende nye designsamarbejder supplerer vores tilstedeværelse, og Ambiente spiller en central rolle i vores videre internationalisering."
Nordisk inspiration på Conzoom Solutions Academy
Michael Ring fra Stelton, giver spændende designindsigter fra Danmark i et foredrag på Conzoom Solutions Academy. Han beskæftiger sig med spørgsmål som: Hvor kommer dansk design fra? Vinder kombinationen af design og funktion over funktion alene? I hvilken retning udvikler dansk design sig? Med mere end 25 års erfaring i den danske designbranche vil han løfte sløret for opskriften på dansk designs succes i sit foredrag "Dansk design - hvordan kan det være, at det ryster verden".
Med er også den prisvindende designer Sebastian Holmbäck, der blandt andet har været med til at designe Emma-kollektionen og Pure Black-knive for Stelton samt designs for Georg Jensen vil holde foredraget "Design objekter som kulturelle markører, og hvorfor du skal bekymre dig om det", her giver han svar på spørgsmål som: Hvad er en kulturel markør? Hvad betyder det for et brand at have en kulturel markør i sin portefølje? Er der en formel til at skabe en kulturel markør? Holmbäck siger: "I lyset af en konstant skiftende verdensorden, forbrugeradfærd og klimakrise har det aldrig været mere kritisk at reflektere over, hvorfor og hvilke produkter der skal fremstilles. Kun meningsfulde og relevante produkter vil og bør overleve."