Naturen går aldrig af mode. Der er noget universelt ved naturen, og det er der også for mig”. Det siger Pernille Folcarelli, der for fem år siden etablerede sin virksomhed Pernille Folcarelli, hvor hun skaber tryk, tapeter og tekstiler med inspiration fra planteuniverset. Hun er også medlem af Faga, som hun bruger til at netværke med andre fra branchen.

”Vi har brug for naturen i vores moderne, hektiske dagligdag. Flere og flere mennesker søger naturen; om de bliver naturvejledere, dyrker skovmeditation, går ture eller dyrker helende haver. Der er noget universelt ved naturen, og det er der også for mig”, siger Pernille Folcarelli, der i sin virksomhed har skabt en kollektion af billeder med inspiration fra naturen.

Faktisk har Pernille netop i disse dage fem års jubilæum.
”Jeg har en baggrund som tekstildesigner, og i en årrække arbejdede jeg som freelance designer for en række virksomheder, bl.a. arbejdede jeg sammen med Anette Eckmann omkring Formland”, fortæller Pernille.

Trykkene har hun skabt i mange år. ”Jeg har altid haft en interesse for grafiske tryk, og på et tidspunkt besluttede jeg mig for, at skulle det blive til noget med egen virksomhed, skulle det være nu. Jeg startede ud stille og roligt sideløbende med mine andre jobs, og for tre år siden gik det så godt, at jeg kunne koncentrere mig 100 pct. om virksomheden Pernille Folcarelli”.
Pernille startede op hjemme på et lille værksted, og for tre år siden rykkede hun lager, showroom og værksted sammen i Helsinge.

Hun samler planter, og bruger dem til at trykke ud fra, hun eksperimenterer med forskellige teknikker, og alle hendes originaltryk laver hun i hånden, hvorefter de bliver trykt på tapeter, som billeder enten i limited editions eller i en større produktion og på tekstiler.

”Jeg tilstræber, at mit udtryk er meget enkelt. Jeg kan godt lide det sanselige udtryk og den struktur, der er i papiret og i planterne”, fortæller Pernille.

Hun tager udgangspunkt i elementer fra naturen, som hun synes, er smukke. ”I begyndelsen var det planter fra stranden og grøftekanten omkring, hvor jeg bor, men nu er det også mere eksotiske planter og seneste også buketter, fordi jeg fornemmer, der er en tendens i boligindretningen til, at der netop gerne må være mere volumen på tingene”.

Trenden spiller ind
Pernille bruger de tendenser, der er i tiden, i sine billeder, men hun lader sig ikke styre af dem, for det er vigtigt, at der er en helhed i kollektionen. ”Jeg udvikler min egen farveskala og mit eget univers, og det er vigtigt, at forbrugerne kan købe et billede, der matcher det, de købte sidste år, hvor udtrykket er det samme, men hvor motivet og farven eksempelvis står i en blid kontrast”, siger hun, og understreger, at hun gerne vil have, at hendes ting er langtidsholdbare.

I hendes nyeste kollektion findes også svampeaftryk. ”Det er en anden teknik, men jeg holder mig inden for planteuniverset. Jeg har også en mere grafisk serie inspireret af tørrede frøskaller fra valmuer”.

Hun ser naturen som en uendelig kilde til inspiration. Ikke mindst når man går ned i detaljerne, ”og det er jo også der, det virkelig bliver spændende”, siger hun.

Hendes billeder og tapeter bruges på hoteller og restauranter, fordi de ikke larmer, men understøtter en stemning, som det bl.a. sker på Varberg Kysthotel i Sverige. Hendes billeder bruges også på yogastudios og klinikker og senest har et hospice tapetseret med hendes smukke plantetryk, fordi det giver ro at kigge på dem.

Jeg ramte det rigtige tidspunkt
Da Pernille Folcarelli startede sin virksomhed for fem år siden, var der en stor hype omkring planter og blomster på tryk. ”Men selvom trenden har været kæmpestor, dør den ikke ud. Jeg oplever stadig en kæmpe interesse. Og ja, det var en trend, men naturen går aldrig af mode”.

I dag har Pernille Folcarelli forhandlere i 15 lande, og hun er glad for, at hendes tryk når så langt ud i verden. Hun arbejder med fire salgsagenter rundt omkring, men ellers har hun valgt at drive sin virksomhed som en enkeltmandsvirksomhed, hvor hun trækker på eksterne kompetencer; salgsagenter, pressebureauer med videre, når og hvor det er nødvendigt.
Det betyder naturligvis også, at Pernille står for alting selv. Hun arbejder med designet, laver håndtrykkene og når tingene er trykt, pakker hun dem og sender dem ud.

Hun har også taget en beslutning om, at hun gerne vil eksportere. ”Det danske marked er for småt til mig. Jeg er rigtig glad for Norge og Tyskland, og jeg har været på både Formex i Stockholm og Maison&Objet i Paris med støtte fra Eksportrådet igennem Faga. For ja, det kan være svært at komme ud, men der er så mange flere muligheder…”

Pernille gør også rigtig meget på Instagram, og faktisk får hun nye kunder rundt omkring i verden via Instagram og Pinterest.
”Jeg har forhandlere i Australien, der fandt mine tryk på Instagram”, fortæller hun.

”Instagram er et vigtigt og godt redskab til at få nye kunder og til at informere de eksisterende kunder. Samtidig fornemmer jeg, at flere og flere forhandlere bruger det. De lurer på din profil et stykke tid, holder øje med, hvad der sker, indtil de er klar til at købe. På messen i Paris havde jeg en ny kunde, der netop sagde: Jeg kender dig godt. Vi følger dig på instagram. Og nu kom de for at købe. Og da der var en stille messedag på Formland, lagde jeg to billeder op af min messestand, og indenfor kort tid fik jeg to ordrer fra forhandlere”.

En webshop har Pernille Folcarelli også etableret. ”Jeg har holdt lidt igen, men i takt med at mine ting kommer længere ud i verden – også steder, hvor der ingen forhandlere er – er det vigtigt, at der er et sted, hvor tingene kan købes”.

Ellers er hendes kunder webshops samt mindre og mellemstore livsstils- og interiørbutikker.

Faga giver et godt netværk
Pernille udvikler og eksperimenterer på designfronten, og hun arbejder med nye produkttyper og materialer.

Men hun arbejder også med sin virksomhed og sit netværk, og det bruger hun Faga til – foruden selvfølgelig at benytte de gode fragtaftaler, der ifølge hende hurtigt kan tjene medlemskontingentet hjem.

”Jeg har netop været på trendseminar, og det er super godt. Jeg melder mig altid til, og jeg får masser af gode input. Men det er også en super måde at netværke på. Vi får talt sammen, og hver gang, man mødes til et arrangement, taler man med nye mennesker. Der er en åbenhed omkring, hvordan tingene er derude, og Faga’s medlemmer deler gerne både oplevelser, erfaring og viden. Vi er alle sammen ude i virkeligheden, vi har mange af de samme udfordringer, og derfor er det perfekt at man også kan hente inspiration hos hinanden”.

Fotos: Fotograf Nicoline Olsen

Egentlig behøver vi ikke at sige så meget mere. For er det dig, vi søger, så ved du allerede, hvad det handler om. Du har nemlig prøvet det før, og du har en skarp og erfaren profil.

Du er selvfølgelig sælger til fingerspidserne – men mere end det.
Interiør og design er en del af dit arbejdsliv, og du brænder for det. Gennem dit nuværende eller tidligere arbejde som sælger inden for fx interiør, belysning, fashion eller møbler har du oparbejdet en omfattende indsigt i dit fagområde, som også er at finde på Formland.

Og Formland kender du.
Nordens førende messe inden for interiør og design tiltrækker to gange om året fagfolk fra hele verden. De kommer for at suge til sig, blive begejstret, få ny inspiration - og for at handle. Formland er derfor et mekka for designbranchens frontløbere, både de etablerede og de helt nye. Der er plads til både tradition og fornyelse - og du skal være med til at sikre begge dele.

Du søger jobbet, fordi du ved, det bliver stort.
Du bliver en central del af en traditionsrig begivenhed, hvis største konstant er, at den altid er i bevægelse. Det er derfor, Formland kører på 35. år. Du kommer til at samarbejde og forhandle med de største aktører i branchen, og du ved, at det kræver en indsats ud over det sædvanlige. Her er ingen opgave for stor, ingen detalje for lille.

Du har også næse for nye talenter.
På Formland er vi hele tiden opsat på at skabe nye relationer. Det ved du, og du bruger din indsigt og dit netværk aktivt til at analysere tendenser og spotte nye muligheder. Markedet for unikt og nyskabende design er stærkt stigende, og på Formland er de skæve tilgange, nytænkningen og det hidtil usete derfor stærkt repræsenteret. Også her kommer du til at bidrage med nye visioner.

Du får en ny familie.
Som del af et stærkt hold, der er drevet af engagement, passion, ambition og professionalisme, kan du se frem til at indgå i et unikt kollektiv. Vi er drevet af en fælles mission om at skabe unikke oplevelser, hvor mennesker mødes. Og unikt skal det være. Hver gang.

Vi glæder os til at høre fra dig.
Send din ansøgning via mch.dk/job. Vi behandler ansøgningerne løbende og venter gerne på den helt rette til jobbet. Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte projektchef Henriette Træholt på 99 26 99 88.

Tags: Formland

I dagene d. 22.-24. januar 2019 samles førende internationale designeksperter i Hamburg for at finde frem til, hvem der skal modtage den eftertragtede designpris iF Design Award 2019. Og en dansk designer er med i juryen.

Faktisk er der flere danske designeksperter med i den internationale jury. Timothy Jacob Jensen er en af dem, og han er udvalgt som jurymedlem i kategorien ’Discipline Product’.

”Det bliver en spændende og udfordrende opgave at vurdere og bedømme de mange indsendte designs, og jeg ser frem til at kunne bidrage med min brede internationale designerfaring på en anden måde end at være den skabende part,” udtaler Timothy Jacob Jensen i en pressemeddelelse.

Designer Timothy Jacob Jensen har selv modtaget iF Design Award op til flere gange. Senest sidste år, hvor han sammen med den kinesiske samarbejdspartner Shanutec Xpower fik tildelt den prestigefyldte iF Gold Award 2018 for designet af Vision, et modulært strømkabelsystem. Nu glæder han sig til at opleve processen fra den anden side af scenetæppe

”Når ens arbejde gør sig fortjent til en designpris, er det altid en rigtig stor ære, men at være inviteret med ind som jurymedlem kalder på en helt anden form for ydmyg stolthed over ens mangeårige virke i designverdenen,” siger Timothy Jacob Jensen.

iF Design Award har udgivet priser til det allerbedste internationale design gennem mere end 65 år, og Jacob Jensen Design er i alt blevet hædret med 28 af de eftertragtede designpriser. Grundlæggeren, Jacob Jensen, modtog tegnestuens første iF Design Award i 1967 for designet af Bang & Olufsen’s Beomaster 5000 i selv samme kategori, som hans søn Timothy Jacob Jensen nu sidder i juryen for, nemlig ’Discipline Product’.

Efter to årtier som CEO og chefdesigner for Jacob Jensen Design solgte Timothy Jacob Jensen solgte i foråret 2018 en stor aktiepost til IT-milliardær Kaare Danielsen. I august 2018 opsagde han også sin stilling som CEO og bestyrelsesmedlem i Jacob Jensen Design. Sidenhen har Timothy Jacob Jensen afhændet resten af sine aktier og udtrådte helt af selskabet i november 2018. I dag driver Timothy Jacob Jensen selvstændig virksomhed under eget navn.

De endelige vindere af iF Design Award 2019 offentliggøres ved en prisoverrækkelsesceremoni i BMW Welt i München d. 15. marts 2019.

www.timothyjacobjensen.com

Petit Collage er en amerikansk designvirksomhed, med et bredt sortiment af produkter til børn alle fremstillet med omtanke for miljø og bæredygtighed.

Sortimentet fra Petit Collage tæller blandt andet puslespil, uroer, billeder der er printet på træ, højdemålere, klistermærkesæt og ikke mindst spil.

www.ohlssonlohaven.se

Formland: D: 3130

Kender du ’Sage the Boss’ blenderen, ved du, at barren er sat højt. Umulig at overgå. Skulle man tro.

Sage er klar med en ny sværvægter af en blender. Hurtigere, stærkere og mere fleksibel. ‘Sage the Super Q’ – Super Quick og Super Quiet. Med den mest kraftfulde motor, markedet endnu har set, samt en helt ny støjdæmpnings-teknologi er det ikke svært for Sage the Super Q at overbevise dig om, at det er den eneste blender, du nogensinde behøver. Uanset, om du vil blende med eller uden vakuum.

Professionel kvalitet hjemme i dit eget køkken.

Fløjlsbløde smoothies, hjemmelavet nøddesmør, varme supper, lækre desserter, cremet dip, smagfulde saucer, pikante dressinger og friskmalede krydderier. Listen over blendede muligheder er uendelig lang, men tilberedningstiden heldigvis ultrakort. For en kraftfuld motor på 2400W og knive, der roterer med 300km/timen, giver tilsammen en helt ekstrem høj ydeevne. En unik motorteknologi reducerer driftsstøjen, så oplevelsen bliver suveræn. Der er med god grund, at Sage har kaldt blenderen ’Super Q’. Den er seriøst Super Quick og Super Quiet.

Kanden er stor, større end normalt - rummer hele 2 liter. Der medfølger et 700 ml. ’to go’-glas, og du kan naturligvis blende i dem begge. Super Q har nemlig en intelligent funktion i basen, hvor den genkender blenderbeholderen og tilpasser blendningen.

Sage har opdateret designudtrykket, som er blevet lidt rundere og blødere. Og så er det umulige sket. Bossen har mødt sin overmand!

Sage the Super Q specifikationer:

Sage the Super Q Blender kommer i butikkerne til marts 2019. Vejl. pris: 4.999,- DKK.

Billeder: http://media.witt.dk:8080/_mZHMVaoODfj3MR

Vil du vakuumblende?

Sage the Vac Q er et innovativt vakuumtilbehør til Super Q. Vakuumpumpen sættes oven på blenderkanden og suger overskydende luft ud. Udfordringen med vakuumblendere er normalt en lille kandestørrelse. Men ikke her, hvor du vakuumblender direkte i den 2 liter store kande.  

Der er mange fordele ved at vakuumblende. Strukturen bliver mere jævn, farverne klarere farver og smagen fyldigere. Undertrykket i kanden forhindrer, at råvarerne bliver kraftigt oxideret under blendningen. Desuden udvider råvarerne sig en anelse ved undertryk, så de er nemmere at blende og finthakke, hvilket også har betydning for frigivning af de næringsstoffer, der sidder i cellevæggene. En utrolig god effekt på kvaliteten af især smoothies.

Vakuumblendning giver:

  1. Bedre smag, færre luftbobler og mindre oxidering
  2. Flottere farve og mere lækker konsistens
  3. Øget holdbarhed
  4. Sundere resultat – flere vitaminer og fibre bevares

Sage the Vac Q. kan købes som tilbehør; vejl. pris: 699,- DKK.

Billeder: http://media.witt.dk:8080/_kCHiWpiP6fN3lR

Har du endnu ikke stiftet bekendtskab med de unikke smage fra ’That Scandinavian Tea’, så fortvivl ikke. Med Witts overtagelse af distributionen i Danmark er de eksklusive te-serier fra Teministeriet snart at finde overalt i landet.

Teministeriet er en svensk virksomhed, som producerer special-te. Inspireret af Østens te-traditioner kombineres gamle skikke med skandinavisk kultur, minimalisme og design. Resultatet er sublime aromaer med multikulturelle noter med et skandinavisk tvist.

Sortimentet spænder vidt. Signaturserien i smukke, nummererede tinbokse er sprængfyldt med kvalitetsingredienser i både velkendte og nyopfundne smagssammensætninger. Ayurveda Holistic Care består af 12 flotte, brune apotekerglas med lækker, økologisk te til din krop og sjæl.

Mumitrolden er en lille, sød, finurlig fyr, der bor i den farverige og trygge Mumidal sammen med sin familie. Med udgangspunkt i Mumitroldenes univers har Teministeriet sammensat 6 spændende og velduftende smage ud fra vilde bær, som findes i den skandinaviske natur. De dekorative tinbokse er anvendelige i køkkenet eller på børneværelset til diverse småting. 

Supertea er 20 forskellige tebreve, som indeholder rigtig mange gode vitaminer og antioxidanter. Ingredienserne er fra økologisk landbrug og i det hele taget bare gode for dig.

I sortimentet indgår også smukke termoglas samt smarte tebryggere.  Og så har vi slet ikke nævnt lakridserne. 11 varianter af virkelig velsmagende lakrids. Lækker, blød lakrids med et tvist af fx hindbær, eller overtrukket med chokolade og med et tvist af fx blåbær.

Teministeriet bør i det hele taget opleves og SMAGES!

Vi glæder os til at byde dig velkommen på Formland. Vi er på stand 5170 i hal F.  

Teministeriet

Kathryn Brown, der er medstifter af Teministeriet, havde en drøm om at tage alt, hvad hun har lært omkring te, da hun voksede op i Taiwan og genskabe det med smage og design-æstetikker fra Skandinavien, som hun elsker og hvor hun bor i dag. I Teministeriets sortiment finder du derfor alt fra kinesisk, hvid te med velkendte dufte af hyldeblomst og champagne til grøn te med vilde bær fra Norden. Hver eneste te er en refleksion af den multikulturelle inspiration. De fleste af teerne er både økologiske og koffeinfri, og alle er handlet i overensstemmelse med internationale Fairtrade-standarder.

Witt A/S:

Witt A/S er et af Nordens stærkeste brand houses. Vi repræsenterer og har agentur for en lang række internationale brands, men udvikler og distribuerer også produkter under eget navn. Fælles for vores mange forskelligartede brands er, at de udvikler eksklusive produkter og apparater til hjemmet med fokus på godt design. Witt har bl.a. udviklet sin egen serie af hårde hvidevarer i strømlinet, nordisk stil samt en linje af prisbelønnede slowjuicere.

Det er vinter, så det er koldt og mørkt, men det er også tid til Stockholm Furniture & Light Fair. Og indenfor i hallerne hos Stockholmsmässan fyldes der op med ca. 700 udstillere, varme nyheder og masser af trends, der både luner og lyser op i mørket samt spår om de kommende sæsoners trends og nyheder. Igen i år vil hele byen stemme i, når Stockholm Design Week sideløbende finder sted og byder på flere hundrede spændende events, åbne showrooms og udstillinger til det designhungrende publikum.

I februar forvandler Stockholm sig endnu engang til en designdestination, særligt i dagene 5.-9. februar, hvor Stockholm Furniture & Light Fair løber af stablen, mens Stockholm Design Week fylder en dag mere i hver ende, og varer altså fra den 4.-10. februar.

Internationale impulser
Som vanligt gæstes messen af flere internationale topnavne inden for design, interiør og arkitektur, blandt andet som en del af foredragsprogrammet, hvor hovednavne som designkritikeren Alice Rawsthorn, designeren Tom Dixon, arkitekten Joel Sanders samt Sabine Marcelis og David Trubridge og mange flere lægger vejen forbi den store scene i Victoria hallen ved siden af Design Bar, der denne gang er kreeret af det norske designstudio Anderssen & Voll.
Det internationale islæt er også tydeligt i messens særudstillinger og trendområder. I år er det 16. gang, at messen inviterer en anerkendt arkitekt eller designer til at pryde forhallen med en installation, der byder udstillere som besøgende velkommen i de designfyldte haller. Og denne gang er valget faldet på det kinesiske design- og researchstudie Neri&Hu.
Som noget helt nyt på messen er designprisen Born Classic, der uddeles i samarbejde med auktionshuset Bukowskis. Prisen, der har til formål at fremhæve godt design, gives til et nyt produktdesign af en skandinavisk designer eller producent, og det skal have kvaliteter, der kan gøre det til morgendagens designklassiker.

Er skandinavisk design egentlig varmt eller koldt?
Trendudstillingen Temperament, der skabes af designer Sahara Widoff vil tage temperaturen på moderne skandinavisk design og interiør. Gennem flere år har skandinavisk design været betegnet som cool, særligt på grund af det nordiske, æstetiske look, men ligeledes hot, da det er en stilretning, der appellerer bredt og med mange virkelig hotte produkter. Udstillingen bliver åben, men med mindre intime og lukkede områder, nærmest hemmelige steder, der venter på at blive åbnet og opdaget.
Et andet højdepunkt på messen er Green House, der er stedet for uetablerede designere og designskoler. Her anes ofte de nye hotte tendenser og talenter spejdes. I alt udstiller 37 designere/designstudier og 31 designskoler fra 21 lande. Heriblandt danske Nikolaj Thrane Carlsen, der sidste år dimitterede fra KADK. Via sit firma TangForm skaber han et bud på fremtidens bæredygtige møbler. ”Jeg ser frem til at udstille mine bæredygtige møbler sammen med andre designere”, lyder det fra Nikolaj Thrane Carlsen, der fortsætter: ”Jeg udstiller en lænestol med et sæde lavet af en tangbaseret komposit, der er fuldstændig bionedbrydelig. Møblerne hjælper med at sætte fokus på tang som et vigtigt bæredygtigt produktionsmateriale, der bevarer både æstetik og kvalitet. Mit fokus er på en cirkulær økonomi".

Byen stemmer i
Det er ikke kun i messehallerne, at det sprudler med design og nye produkter. Stockholm Design Week har fulgt messen i et par år nu, og udvalget af events, åbne showrooms, udstillinger og meget mere vokser støt. I år er der mere end 200 forskellige tiltag rundt i byen.

Georg Jensen har gennem tiden haft mange spændende designsamarbejder, men det senest offentliggjorte ligger lidt uden for normen – i samarbejde med Philips er et TV blevet lanceret.

Samarbejdet mellem Philips TV og Georg Jensen udspringer af en fælles tradition for kvalitetshåndværk, og det nye TV er indbegrebet af elegance, kvalitet og skandinavisk design. De fleste forbinder Georg Jensen med design i sølv og stål og netop det polerede stål er fremtrædende i TV’et, hvor både den nederste kant og fødderme er i poleret stål og designet med reference til klassiske Georg Jensen designs. 

Det eksklusive showpiece TV måler 65-tommer og er udstyret med Philips unikke Ambilight lys-teknologi, som skaber et lysspil om TV’et, hvor skærmens farver forstærkes og vækkes til live i omgivelserne. 

TV’et er blevet præsenteret i København, og i 2019 vil Philips TV og Georg Jensen lancere endnu et fælles projekt, "9104 TV’et", der kommer til salg i Danmark i en 55 tommers version.

www.philips.com/tv

www.georgjensen.com

De sidste sæsoner har Alessi flirtet med metaltrenden fra matte, hamrede messingoverflader til blankt kobber på jubilæumsdesign af Achille Castiglioni. Nu er turen kommet til at tage nyt bestik af metaltrenden – bogstavelig talt – når klassikeren ”Colombina” nu lanceres belagt med blankpoleret messing.

Colombina er skabt af Doriana og Massimiliano Fuksas som en hyldest til måltidets klassiske ritualer og sætter med sin skulpturelle og fyldige formgivning et markant præg på borddækningen.

Colombina bestik i stål med messingbelægning sælges i sæt med 24 dele (6 gafler, 6 knive, 6 spiseskeer og 6 teskeer)

www.alessi.com

Wildlife Gardens kombinerede fugle- og foderhuse er som små udgaver af svenske træhuse med runde indgangshuller og siddepinde til fuglene.

Kollektionen er designet i samarbejde med ornitologiske eksperter og resultatet er et håndlavet produkt fremstillet i massivt træ og malet med miljøvenlig maling. Nyeste tilføjelse til Multiholk serien af fuglehuse er et lysegrønt hus med mørkegrønne vinduesrammer.

I 2018 besluttede WildLife Garden at blive en del af WWF Corporate Club og betaler derfor årligt et gebyr til WWF, som går til at støtte bevaringsprojekter rundt om i verden.

www.wildlifegarden.info

Sider

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere