Jeg elsker den passion, der er i en frivillig kæde. Indehaverne har selv hånden på kogepladen, og det betyder, at de er klar til at yde det, der skal til, for at løfte kæden og butikkerne ind i fremtiden”. Det siger Kop & Kandes nye administrerende direktør Peter D. Therkelsen, der siden han overtog posten 1. juni har arbejdet med strategiprocesser og implementeringen af en ny webshop – en af fremtidens vækstmotorer.

Det er gået stærkt, siden Peter D. Therkelsen 1. juni overtog direktørposten i Kop & Kande. I august introducerede man en ny webshop. Og ikke mindst er man i Kop & Kande-kæden i gang med en strategiproces, der skal styrke kæden som helhed og medlemmernes forretninger i fremtiden.

Om Peter D. Therkelsen

Peter D. Therkelsen har arbejdet med detailhandel hele sin karriere. Efter sin tid i livgarden, hvor han var både sergent og officer, tog han springet og fik en 7-Eleven franchise. Efter nogle år fik han job i Intersport, siden i Dansk Supermarked og i 2003 blev han ansat hos Expert, hvor han var frem til 2012, da man fusionerede med Elbodan. Han blev ansat i Fitness.dk, men i 2015 blev han headhuntet til administrerende direktør i Lysmesteren-kæden, der også var en del af Elbodan. Her var han frem til, han indtog direktørstolen i Kop & Kande 1. juni 2021.
Peter er 50 år, og han bor i Kolding med sin kone Anette og sine to børn Mads og Maja.

Peter holder meget af strukturen og ikke mindst det samspil og den konstante dialog, der er i en frivillig kæde. ”Vores 70 indehavere har alle hånden på kogepladen. Det betyder, at de vil gå langt, for at drive butikken. Under corona, hvor noget af personalet var hjemsendt, var det indehaverne selv, der leverede varer ud af baglokalet til kunderne.  Det er den passion, jeg elsker. Men jeg holder også af den forskellighed, der er. Vi er 70 indehavere og 103 butikker, og vi kan aldrig være 100 procent enige. Det skaber dialog og udvikling”, siger han, og Peter er ikke i tvivl om, at der stadig er behov for frivillige kæder. ”Jeg ser en kæmpe styrke i, at det er indehaveren selv, der står ude i butikken og driver sin forretning, og at man – i takt med at markedet udvikler sig – er nødt til hele tiden at følge med og yde en stadig bedre service, så kunderne ikke forsvinder over til konkurrenten. Vores job på kædekontoret er at give indehaverne de bedst mulige betingelser for at drive deres butikker effektivt”.

Allerede inden Peter satte sig i direktørstolen, havde Kop & Kande gang i en strategiproces, der skal danne grundlag for, hvor kæden skal bevæge sig hen i årene fremover, og den har han i samarbejde med bestyrelsen, ledergruppen og indehaverne selvfølgelig arbejdet videre med. Den omfatter nye tiltag, markedsudviklingen, konkurrencesituationen og ikke mindst, hvordan man fastholder gamle kunder og tiltrækker nye, og her er Peter ikke i tvivl om, at vækstmotoren kommer til at ligge online.

”Under corona formåede vi at holde alle butikkerne kørende, og vi kom godt igennem coronaen. Den strategi, der blev lagt for det, skal vi naturligvis fastholde”, siger han.

Vi er købmænd
Peter slår fast, at Kop & Kandes indehavere er købmænd. ”Vi vil gerne tjene penge, og det er ikke muligt, hvis vi konstant skal give 20 procent på hele butikken, for omkostningerne stiger ufortrødent”. Derfor arbejdes naturligvis med rabatter, men de skal være målrettede, ligesom de enkelte butikker kan køre lokale rabatter på en vare.

Kampagner vil man dog fortsat køre med i forbindelse med udsendelse af flere årlige kampagneaviser, som man også fastholder udsendelsen af i 2022.

”Selv om en stor del af vores markedsføring er online via SoMe, er butikkerne fortsat glade for de fysiske kampagneaviser, og så længe, det fungerer, trykker vi dem”, er holdningen. Et par gange om året udsendes desuden Essens, et inspirationsmagasin, der dels ligger i butikkerne, og dels medsendes, når der leveres onlinebestilte varer.

”Vores indehavere er passionerede og ekstremt dygtige købmænd, der har styr på produkterne, og som ønsker at sælge dem med faglighed og vejledning, og vi fornemmer, at forbrugerne støtter op om os”.

Webshoppen er essentiel
At webshoppen er essentiel for udviklingen i fremtiden, hersker der ingen tvivl om hos Peter. I august gik Kop & Kandes nye version af webshoppen i luften, men planen er naturligvis, at den løbende skal videreudvikles.

”Vi har brugt mange ressourcer på at optimere vores webshop. Retailkunderne i 2022 forventer en webshop, de forventer, at de kan kontakte os 24/7, og at de kan købe varerne, når det passer dem. Vi skal med andre ord være der, hvor kunderne er. På webshoppen kan man selvfølgelig reservere varer og hente dem i butikken, man kan købe click’n’collect eller handle online”, lyder det. Og allerede nu kan Peter se, at den nye online-strategi har givet kæden kunder, man ikke før har haft.
”Vi kan se, at dem, der handler online, ofte er yngre end dem, der handler i butikken. Samtidig begynder alle kunderejser med, at kunden inspireres - det sker online, via vores Essens-kataloger eller kampagneaviser”.

I det hele taget, skal Kop & Kande være at finde på alle platforme. Kampagneaviserne er et vigtigt og velkendt redskab, de seneste par år har man udgivet Essens, og nu er webshoppen med helt fremme.

Forbrugerne er bevidste
Under corona har forbrugerne brugt mange flere penge på dyrere produkter, end tidligere. ”De er blevet mere bevidste, og vi har heldigvis formået at følge med, så vi også havde de rigtige og dyrere ting på hylderne i webshoppen, og dermed har formået at fastholde kunderne, på trods af at vi havde lukket de fysiske butikker”.
Og Peter mener tendensen til at købe bedre og dyrere varer fortsætter. Derfor optimerer og investerer man i øjeblikket mange penge i et nyt butikskoncept, der følger med tiden og lever op til kundernes krav til en moderne butik.

”Vi har brugt meget krudt på at løfte butikkerne visuelt. Flere flytter til bedre placeringer, og de første butikker, der er indrettet efter et helt nyt butikskoncept, der skal danne rammen om den gode butiksoplevelse, er nu åbnet i Hobro, Hjørring og Ballerup. Og flere er på vej. Planen er, at butikkerne skal indrettes efter det nye koncept. Men selv om rammen er ens, er butikkerne forskellige, for det er netop en af Kop & Kandes styrker; at butikken kan tilpasse sig lokalområdet”.

Fra kædekontoret drives al markedsføring, backendfunktioner, IT og webshoppen, og indkøb sker blandt andet med hjælp fra et vareudvalg.

Netop i frivillighedens ånd bestemmer butikkerne en stor del af sortimentet selv, men kampagner skal man naturligvis tilslutte sig.

”Vi har også en fælles tilgang til eksempelvis bytteret. For her er det vigtigt, at man fremstår samlet med samme strømlinede regler, så kunderne ved, at det, de kan få hos konkurrenten, kan de også få hos Kop & Kande”, lyder det.

”Indehaverne er rigtig gode til at drifte butikkerne. Vi er gode til backend-funktionerne og markedsføring. Blandt andet kan vi nu med vores nye IT-system få alle data fra butikkerne, så beslutninger om markedsføring, kampagner med videre fremadrettet ikke er styret af følelser og fornemmelser men af data- og faktadrevne beslutninger, så vi sælger de rigtige varer og har de rigtige priser i markedet. Og det udvikler vi også løbende, så vi bliver endnu bedre”.

Weblager har Kop & Kande i Kolding, og her er også plads til udvikling.

Dem, der er dygtigst, får kunderne
Peter ser et marked fremadrettet, hvor dem, der er dygtigst, får kunderne. ”Folk vil købe dyrere varer, det er der ingen tvivl om, men det bliver spændende at se, hvad der kommer til at ske om 2-4 år? Dem, der nu har moderniseret deres køkken og opgraderet hjemmet, vil de gå mere ud og spise, omdanne samtalekøkkenet til et take away-køkken og lave mindre mad, men med de rigtige redskaber og serveret på de rigtige stel?”

Han ser et neutralt forbrug i 2022 for isenkrambranchen i forhold til 2021, hvis der ingen krise kommer ”Men vi ser dog forsigtigt ind i 2022, for chancen for, at de høje salgstal forsætter, er der nok ikke helt”. Selv om Peter ikke forventer et jubelår, så ser han dog optimistisk på det næste års tid.

”Kop & Kande går i gang med nye tiltag og ser på nye forretningsområder, som ikke er til stede i dag. For der findes mange nye varegrupper, der kan komplimentere de varer, der i dag findes i butikkerne, og det kigger vi ind i”.

Herudover skal Klub Kop & Kande vækste markant. ”Men generelt tror jeg, 2022 bliver et år, hvor alle famler lidt i blinde, og effekten af vareknapheden vil føles frem til midten af 2022”.

Bæredygtighed og de 17 verdensmål er også noget, man vil kigge ind i fremadrettet. Men Peter er meget bevidst om, at selv om det er noget forbrugerne forventer, så skal det ikke forceres. ”Vi er meget bevidste omkring greenwashing, og det vil vi ikke være en del af”, siger han. Alligevel er han sikker på, at man skal udfase plastikposerne over de kommende år, og sikre, at emballagen, man leverer varer i til kunderne, er af genbrugspap med videre.

”Som en virksomhed af vores størrelse, skal man tage ansvar, og man skal være med til at sikre, at leverandørerne også tager ansvar. Mange af dem er godt på vej, og det er vi glade for”.

Og så slutter Peter Therkelsen i øvrigt af med at slå fast, at man trods varemangel og andre udfordringer er helt klar til julehandlen ude i butikkerne. ”Vi har anbefalet vores butikker at købe godt ind, og vi har gjort tiltag til at forlænge byttefristen, så kunder, der køber julegaver nu, også kan bytte dem efter jul. Så vi glæder os til julen og til en god og udbytterig julehandel”.

Vinproppen Bird fra Zone Denmark har charmet sig ind i hjemmebaren med sit finurlige design, der kombinerer form og funktion. 

Nu fås Bird også i en ny, eksklusiv version i højglanspoleret støbt metal, der skruer op for glamouren.

- HCL

Noboru er en multifunktionel taburet fra Skagerak. På japansk betyder noboro  “at klatre”. Det lille trin kan nemt glides ind under taburetten, så man mindsker spildplads og samtidig forvandler møblet til en skammel eller et sidebord. 

Det minimalistiske design er i solidt egetræ med kurvede former på alle kanter, der både give Noboru et elegant og diskret udtryk.

- HCL

Designvirksomheden AYTM har netop vundet The German Design Award 2022 i belysningskategorien for sin Castellum LED lampe. 

Med inspiration fra Grundtvigskirkens arkitektur har lampens design et buet udtryk. Det pulverlakerede stål tilfører et solidt finish, og det hvide center tillader lyset at skinne fint igennem. 

I år kunne German Design Award fejre deres 10-års jubilæum og har i den forbindelse haft fokus på at præsentere vinderne i temaet: ‘Hvordan designere tænker’.

“Enestående design betyder at kunne svare på de udfordringer, vores tid står over for, og at kunne tænke design langt ind i fremtiden. Den internationale jury hædrer årets banebrydende designpræstationer - og German Design Award gør designtendenserne synlige på tværs af alle sektorer”, skriver organisationen på deres hjemmeside.

- HCL

iRobot Roomba j7/j7+ genkender dit juletræ og navigerer udenom. Den opretter automatisk en Clean Zone under træet, og støvsuger de genstridige grannåle, når det trænger.

Julen står for døren, og det betyder som altid travlhed med gaveindkøb, oppyntning, julehygge samt ekstra grundig julerengøring.

iRobot ønsker at give en hånd med og præsenterer nu nye features, der kan hjælpe dig gennem den stressede juleperiode. Med den seneste opdatering af iRobot Genius løftes Roomba j7 og j7+ robotstøvsugernes intelligens til næste niveau, idet den kan nu kan identificere og navigere udenom juletræ, sko og strømper.

Med disse nye features kan du fokusere på andre og hyggeligere ting i den søde juletid, velvidende at dit hjem altid er klar til gæster.

Nyd julen og alle dets glæder, mens iRobot Roomba j7/j7+ klarer rengøringen for dig, så du får mere tid til dig selv, din familie og den søde tid.

Vejl. udsalgspris iRobot Roomba: j7: DKK 5.999, - 
Vejl. udsalgspris iRobot Roomba: j7+: DKK 7.999, -

Link til highres. billeder: https://we.tl/t-fSysAWBVZA

For mere information iRobot: www.irobot.dk / Følg iRobot på: Facebook / Instagram

For yderligere information kontaktes:

Ida Birgitte Holm
Category Manager, SDA
Mail: ibh@witt.dk
Telefon: +45 23 98 81 30

Architectmade præsenter vasen Flow, der er designet af Vibeke Rytter, hvis virke er klart defineret af hendes interesse for arkitektur, designforskning af materialer og keramiske værker.

Inspirationen til Flow stammer fra kombinationen mellem den smukke murstensarkitektur som Grundtvigs Kirke i København besidder, og bølgerne der strømmer gennem de nærliggende søer. 

Med klare linjer inviterer Flow til et ekstraordinært spil mellem lys og skygger, der skaber en illustration af bølger i vandet.

- HCL

Kasper Tastesen er pr. 1. november tiltrådt som Category Key Account Manager hos ARCTIC & Nordisk Tekstil i Middelfart. Han bliver en del af et salgsteam, der har ansvar for virksomhedens private label og agentkunder i Danmark og udlandet.

Kasper kommer senest fra en stilling hos Lemvigh-Müller som udbuds- og kontraktkoordinator. Her har hans fokus været på at håndtere samhandelsaftaler og udbud for Lemvigh-Müllers største industrikunder. En rolle der krævede analytisk tilgang, nytænkning og forretningsforståelse. Og det er nogle kompetencer, som han kan tage med i hans nye stilling hos ARCTIC. Her skal Kasper være med til at fastholde og videreudvikle den eksisterende portefølje af kunder.

Kundemassen består af store og små detailvirksomheder, som man leverer boligtekstiler til - enten som private label eller som virksomhedens egne brands Night & Day, Nordisk Tekstil og ARCTIC. 

”Jeg har glædet mig meget til at starte hos ARCTIC. Det er en helt ny verden for mig, da jeg kommer fra ”den sorte industri”. ARCTIC er en spændende virksomhed med både spændende produkter og kunder. Jeg ser meget frem til at lære virksomheden at kende og være med på den spændende rejse vi er på.”, fortæller den nytiltrådte Category Key Account Manager.

Gitte Andreasen, som er direktør i den familieejede virksomhed ARCTIC, er glad for at det nye samarbejde - ”Med Kasper på holdet styrker vi vores salgsorganisation yderligere og med hans erfaringer og kompetencer, har vi fundet et godt match.”

Ansættelsen kommer i forlængelse af den vækstrejse, som ARCTIC har været på de seneste år. Trods corona krisen, har der været stor efterspørgsel efter boligtekstiler, og ikke alene blev der rekrutteret flere medarbejdere, men nu skal de fysiske rammer også udvides. ”Det er faktisk anden gang, at vi udvider vores faciliteter. Først var der behov for ekstra lagerplads og nu skal der være mere plads til medarbejdere, så vi kan honorere den positive udvikling på markedet.”, afslutter Gitte Andreasen.

Kasper Tastesen

Kasper Tastesen er pr. 1. november tiltrådt som Category Key Account Manager hos ARCTIC & Nordisk Tekstil i Middelfart. Han bliver en del af et salgsteam, der har ansvar for virksomhedens private label og agentkunder i Danmark og udlandet. 

Hver eneste dag er Tefal og firmaets partnere engageret i at kæmpe for forbedringer og meningsfulde fremskridt. Vi overholder fælles værdier: bæredygtig udvikling, ligestillede muligheder, afbalanceret ernæring for alle og ansvarligt forbrug.

For at takle disse nye udfordringer har Tefal defineret fem prioriteter for bæredygtig udvikling:

Vi skal sørge for at produktionen følger etiske principper, både på egne og leverandørernes fabrikker.

Tefal har også udviklet en ansvarlig HR-politik, som er baseret på antidiskriminationsprincipper og respekt for andre mennesker. I denne henseende lægger Tefal stor vægt på at give sine ansatte en sikker arbejdsplads.

Den tredje prioritet drejer sig om at hjælpe lokalsamfund. I de regioner vi er tilstede, handler Tefal som en ansvarlig økonomisk interessent, som hjælper lokale forretninger med at vokse, støtter lokale foreninger for at bekæmpe eksklusion eller deltager i offentlige debatter om f.eks. ernæring og sundhed.

Forbrugerne i dag kræver produkter, som tager hensyn til sundhed og sikkerhed. For Tefal er det ensbetydende med at producere produkter af høj kvalitet, som er varige og tillader en sund og smagfuld madlavning.

Endelig tager Tefal hensyn til miljøet på alle trin i sine produkters livscyklus, fra den oprindelige forskning til behandling af produkterne, når de ikke skal bruges mere, inklusiv fremstilling, transport og anvendelse af forbrugeren.

Det betyder, at vi tror på, at vi kan være en førende fabrikant af køkkenapparater og stadig fokusere på vigtige værdier såsom sociale, miljømæssige og økonomiske principper, som vi placerer i hjertet af vores aktivitet.

Nedenfor et anført nogle eksempler på det, vi gør.

Ny madlavning er sund madlavning
Ernæring er meget mere vigtig end blot at blande nogle ingredienser sammen. Det du bruger til at lave mad og også den måde, du laver mad på, spiller en vigtig rolle, når du tilbereder et måltid. For at forstå sund madlavning er det vigtigt at lære, hvordan man bevarer ingrediensernes næringsværdi og kvalitet (smag, konsistens og duft). Og for at føre det ud i livet har du brug for geniale apparater.

For at nyde en sund og afbalanceret kost skal du tage hensyn til tre vigtige faktorer:

Vores non-stick belægning, som Tefal stegepanderne har gjort berømt, kræver ikke brug af olie, hvad der er en stor ernæringsmæssig fordel.
Med vores Thermo-Spot teknologi, mestrer du kunsten med den rigtige temperatur for at servere perfekte måltider. Den vil gøre dig til en rigtig kok! Endelig har vort kogegrej et eksklusivt og exceptionelt modstandsdygtigt design.

+ Tefal

I vores æra, hvor forbrugerne er mere bevidste end nogensinde om deres sundhed og miljø, garanterer øko-information sikkerheden af produkternes non-stick belægning.

Vi er stolte over disse engagementer, som vi bestræber os på at opfylde.

SE PRODUKTERNE

Sikre og pålidelige produkter
Alle SEB-Gruppens enheder inklusiv Tefal er i overensstemmelse med miljøkravene i standarden ISO 14001. Alle nye industri- eller logistikenheder skal gennemgå en specifik analyse for at godkende dens overensstemmelse eller for at opnå en sådan overensstemmelse.

Den største Tefal produktionsenhed ligger i Rumilly, Frankrig, og producerer 45 millioner artikler hvert år. Inden for rammerne af vores forbedringskampagne bestræber vi os på at reducere den økologiske indflydelse år efter år. Vores økoansvarlige strategi har ført os til at oplyse en livscyklus-vurdering af en stegepande, som er udført af ENSAM (Ecole Nationale Supérieure des Arts et Métiers - Højere teknisk læreanstalt i Frankrig) og godkendt af QUANTIS.

Det har for eksempel givet os mulighed for at bevise, at hvis vi tager hensyn til produktets varighed, er den aktuelle miljømæssige indflydelse af en Tefal non-stick stegepande betydeligt lavere end en pande med keramisk belægning, når de to produkter er fremstillet under samme forhold.

Vi bestræber os på at fremstille produkter, som kan følge dig i lang tid og som kan bidrage til glæden ved at lave lækker mad, samtidig med at du passer på miljøet.

DOWNLOAD FILEN

Hjælp et barn med at smile igen
Siden 2010 har vi hvert år lanceret et nyt produktudvalg for at støtte UNICEF’s ernæringsprojekter.

Hver gang vi sælger et af disse produkter, giver Tefal mindst 1 euro til UNICEF. De indsamlede midler går til at give underernærede børn pleje, kosttilskud og mad med behandlingseffekt. Samtidig får forældrene undervisning i gode ernæringsvaner.

Vi har givet over 1,5 millioner euro til UNICEF siden 2010, og det har givet støtte til børn fra Madagaskar i 2011 og til børn fra Indien og Sydafrika året efter. I 2013-2014 var programmet dedikeret til underernærede børn i Burkina Faso.

Du kan også gøre en forskel og hjælpe underernærede børn ved at købe et produkt som indgår i vores partnerskab med UNICEF:

Opdag vores ECODESIGN produkter
Hos Tefal ønsker vi at udvikle produkter, som hjælper dig med at servere fantastiske måltider for familie og venner. Men vi ønsker også at bidrage til beskyttelsen af vores planet, og derfor tilbyder vi et stort udvalg af helt igennem genbrugelige produkter.

Vi har startet vores økoansvarlige politik i 2010 ved at kombinere økologi med gastronomi. Vi har lanceret Natura, som er fremstillet i 100% genbrugt aluminium og Enjoy, spatelknive fremstillet med 95% genbrugsmaterialer. I dag fortsætter vi med at lancere økoansvarlige produkter og vi er stolte af at annoncere vort første udvalg af bageudstyr fremstillet i 100% genbrugt aluminium.

100% genbrugt aluminium har 3 væsentlige fordele:

Hos Tefal har vi besluttet at bakke op om vores jord og beskytte dens naturlige ressourcer. Og med genbrugt aluminium er vi overbevist om, at vi bidrager til at beskytte jorden!

SE MERE

Nu er der igen nyheder i Zone Denmarks Rocks-kollektion. Denne gang føjes champagneglas til serien og et charmerende twister-glas med en letbuet bund. 

De elegante, mundblæste champagneglas har et højt, slankt bassin, så man kan nyde synet af de sprælske bobler.  De får selskab af det nye twister-glas - et lavt glas, der overrasker med sin buede bund, som let drejer på bordet.

Begge er designet af Mavro//Lefèvre i samme fine formsprog, som seriens øvrige glas. Champagneglassene fås i æsker med fire stk., men der er tre twister-glas i en æske.

- HCL

Sider

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere