Netbutikkerne er nervøse før årets højsæson

Foto: Arkivfoto..

Højsæsonen står for døren i dansk e-handel, men mange netbutikker er nervøse for, hvad der venter bag døren. 

I en ny medlemsundersøgelse vurderer mere end 4 ud af 10 virksomheder, at omsætningen i 4. kvartal bliver lavere end samme periode sidste år. Knap hver fjerde har positive forventninger, mens hver tredje forventer, at omsætningen rammer samme niveau. De mindst negative er dem, der kun har e-handel.

Det er første gang, siden Dansk Erhverv lancerede E-handelsbarometeret i 2019, at der er så mange med negative forventninger. Det er iøjnefaldende, men det skal ses i den rette kontekst, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

”Samme periode sidste år var der corona-restriktioner og feriepenge-udbetalinger. Nu er forbrugertilliden i bund, renterne går op og det samme gør den generelle makroøkonomiske usikkerhed. Det kan man også mærke hos netbutikkerne, og derfor er det naturligt, at de er lidt nervøse for højsæsonen.” 

Det viser sig også, når virksomhederne bliver spurgt direkte til Black Friday. 3 ud af 4 butikker forventer at salget bliver det samme eller mindre end sidste år, mens kun hver 6. forventer et større salg. 

”Jeg vil dog sige, at hvis vi kan ramme niveauet for Black Week 2021, så er det omstændighederne taget i betragtning flot, for der var situationen helt anderledes. Udfordringen for netbutikkerne er så, at deres udgifter er steget markant.” 

Opbremsning 

Nervøsiteten blandt netbutikkerne hænger formentlig også sammen med, at højsæsonen falder lige efter et 3. kvartal, der bød på vigende salg hos mange netbutikker. 36 procent af virksomhederne forventede i 2. kvartal, at de i 3. kvartal ville få et lavere salg sammenlignet med samme periode sidste år. I den nye undersøgelse svarer 41 procent, at de oplevede tilgang i salget. Det gik altså kort fortalt værre end forventet i 3. kvartal: 

”Vi skal igen huske sammenligningsgrundlaget, men tendensen er ret klar: Der er sket en opbremsning, og det smitter af på humøret og forventningerne op til Black Friday og julesalget,” siger Niels Raalund.

Lunt vejr = godt salg? 

Dansk Erhvervs e-handelsdirektør forstår godt, at butikkerne er ekstra spændte på det vigtige 4. kvartal, men han håber og tror, at de bliver positivt overraskede: 

”Jeg tror ikke, at vi pludselig ser forbrugerne gå amok, men det lune vejr og de lavere energiregninger har måske givet lidt mere luft i manges privatøkonomi. Kombineret med de mange gode tilbud i perioden kan det forhåbentligt give et boost til netbutikkerne. Det bliver i alle tilfælde interessant at følge.” 

-PF

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023