Netbutikkerne er nervøse før årets højsæson

Foto: Arkivfoto..

Højsæsonen står for døren i dansk e-handel, men mange netbutikker er nervøse for, hvad der venter bag døren. 

I en ny medlemsundersøgelse vurderer mere end 4 ud af 10 virksomheder, at omsætningen i 4. kvartal bliver lavere end samme periode sidste år. Knap hver fjerde har positive forventninger, mens hver tredje forventer, at omsætningen rammer samme niveau. De mindst negative er dem, der kun har e-handel.

Det er første gang, siden Dansk Erhverv lancerede E-handelsbarometeret i 2019, at der er så mange med negative forventninger. Det er iøjnefaldende, men det skal ses i den rette kontekst, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

”Samme periode sidste år var der corona-restriktioner og feriepenge-udbetalinger. Nu er forbrugertilliden i bund, renterne går op og det samme gør den generelle makroøkonomiske usikkerhed. Det kan man også mærke hos netbutikkerne, og derfor er det naturligt, at de er lidt nervøse for højsæsonen.” 

Det viser sig også, når virksomhederne bliver spurgt direkte til Black Friday. 3 ud af 4 butikker forventer at salget bliver det samme eller mindre end sidste år, mens kun hver 6. forventer et større salg. 

”Jeg vil dog sige, at hvis vi kan ramme niveauet for Black Week 2021, så er det omstændighederne taget i betragtning flot, for der var situationen helt anderledes. Udfordringen for netbutikkerne er så, at deres udgifter er steget markant.” 

Opbremsning 

Nervøsiteten blandt netbutikkerne hænger formentlig også sammen med, at højsæsonen falder lige efter et 3. kvartal, der bød på vigende salg hos mange netbutikker. 36 procent af virksomhederne forventede i 2. kvartal, at de i 3. kvartal ville få et lavere salg sammenlignet med samme periode sidste år. I den nye undersøgelse svarer 41 procent, at de oplevede tilgang i salget. Det gik altså kort fortalt værre end forventet i 3. kvartal: 

”Vi skal igen huske sammenligningsgrundlaget, men tendensen er ret klar: Der er sket en opbremsning, og det smitter af på humøret og forventningerne op til Black Friday og julesalget,” siger Niels Raalund.

Lunt vejr = godt salg? 

Dansk Erhvervs e-handelsdirektør forstår godt, at butikkerne er ekstra spændte på det vigtige 4. kvartal, men han håber og tror, at de bliver positivt overraskede: 

”Jeg tror ikke, at vi pludselig ser forbrugerne gå amok, men det lune vejr og de lavere energiregninger har måske givet lidt mere luft i manges privatøkonomi. Kombineret med de mange gode tilbud i perioden kan det forhåbentligt give et boost til netbutikkerne. Det bliver i alle tilfælde interessant at følge.” 

-PF

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.02.2025Designbase.dk

Ny overenskomst på plads for 180.000 butiksansatte

21.02.2025Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse og skærpede karakterkrav

19.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark roser nyt beskæftigelsesudspil fra regeringen

18.02.2025Designbase.dk

Pension i øjenhøjde

14.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark roser nyt beskæftigelsesudspil fra regeringen

13.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark kræver ophævelse af Nets’ monopol på Dankort-indløsning

12.02.2025Designbase.dk

Gartex ansætter ny kommerciel direktør

12.02.2025Designbase.dk

Nu ruller milliarderne til danske iværksættere

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023