Japansk butikskoncept kommer til Danmark
Det japanske designbrand har netop åbnet butik i Sverige og nu er turen kommet til København, hvor en ny butik åbnes i Illum til efteråret.
Japanske Muji blev etableret i 1980 som en modpol til samtidens forbrugstendenser baseret på en overflod af internationale luksusmærker blandet med det stigende antal lavkvalitets produkter til billige priser. Muji ville derimod skabe æstetiske produkter med et langt mere funktionalistisk og minimalistisk fokus.
MUJI-filosofien fremhæver det smukke i objekter gennem en rationalisering, og metodisk elimination af ligegyldige features. Denne tilgang er tæt beslægtet med den traditionelle japanske æstetik kaldet "su" (der betyder simpel, og ydmygt), og MUJI tror på at simpelhed ikke bare er banalt eller sparsommeligt, men muligvis kan være mere tiltalende end ekstravagant luksus.
I dag har MUJI produkter inden for home design og fashion. De har kombineret de bedste materialer, og den japanske livsfilosofi til et brand, der er internationalt anerkendt og som første gang åbner i København i efteråret 2019.
Helt præcist til oktober åbner brandet en butik i Illum, og efter planen bliver den efterfulgt af en selvstændig flagskibsbutik i 2020.
Muji har pt. 975 butikker på verdensplan, hvoraf 458 af dem ligger i Japan. Kilde: Ryohin Keikaku Co Ltd.