Moccamaster er indbegrebet af tidløst design
Med en lang designhistorie er der på samme tid sket meget og meget lidt hos Moccamaster. For selvom designet ikke har ændret sig det store, er kaffemaskinerne stadig populære på et skiftende marked, der særligt efterspørger bæredygtighed og det enkle princip: At kunne lave en god kop kvalitetskaffe.
Moccamaster har en lang historie på et marked, der er i konstant udvikling - både i forhold til produktudvalg og forbrugernes kaffesmag. På trods af det har de i flere årtier formået at følge med som fast inventar, når danskernes skal brygge en god kop kaffe.
Det kan Jonna Wilms Nielsen skrive under på. De sidste 13 år har hun arbejdet som salgschef hos Moccamaster.
”Vi er jo en virksomhed, der har eksisteret i over 50 år. Vores udgangspunkt er det samme, som det var for 50 år siden, og fabrikken kører 100 procent videre efter samme devise som for 50 år siden; det handler ganske enkelt om at skabe et produkt, der er langtidsholdbart, og hvor man er sikker på at få den bedste kaffeoplevelse”, fortæller hun og indrømmer gerne, at designet nok heller ikke har ændret sig det store. Den beslutning er imidlertid ikke helt tilfældig.
”Med hensyn til udviklingen i designet har vi nok ikke rykket os så meget, men det er også bevidst, fordi vi gerne vil holde fast i selve ikonet omkring det produkt vi har udviklet for over 50 år siden”.
Selvom Moccamasters design ikke har set de store forandringer, er virksomheden ikke bange for at pifte sortimentet lidt op. Senest er der blandt andet blevet lanceret en række bryggemaskiner i friske pastelnuancer, som skal spille op til danskernes tendens til at lade farverne vinde indpas i køkkenet. “Folk får jo spændende nye køkkener, og der har været flere lidt farveløse, hvilket gør, at vi er en velkommen vare”, siger Jonna og fortæller videre, at varianterne er særligt populære lige nu.
“Det, vi har gjort, er at blive lidt mere moderne i forhold til farver, og det har vi haft stor succes med, siden vi begyndte. Lige i øjeblikket er det vores pasteller, der er interesse for. Vi fik tre nye pasteller allerede sidste år, men de er lige pludselig eksploderet dette forår”.
Bæredygtighed holder
Bæredygtighed har altid eksisteret som en naturlig del af Moccamasters koncept. Nu skal produkter i høj grad være langtidsholdbare, skånsomme for naturen og dens ressourcer, - og det har virksomheden måske endda være på forkant med.
Moccamasters produkter er nemlig altid blevet fremstillet af genanvendelige materialer og i et design, der skal kunne tåle det meste.
“I designet har man fra begyndelsen gennemtænkt, at energiforbruget skulle minimeres, og at materialerne skulle være genanvendelige. Det er helt bevidst, at vores maskiner er udviklet med så mange løsdele, for så kan forbrugeren nemt skifte ud og hele tiden opfriske kaffemaskinen. Og det kan der være behov for, fordi vores kaffemaskiner kan holde så mange år. “Nyd nuet med omtanke for fremtiden” er blandt andet noget af det, vi har fokus på”, siger Jonna Wilms Nielsen.
Det er da også af denne grund, at Moccamaster kan tilbyde ti års garanti på sine kaffemaskiner, der har et ‘unikt hjerte’, som Jonna kalder det, da de fremstilles med kobbervarmelegemer.
Et ikon, der går i arv
Moccamasters produkter er enkle. Og af den grund går det aldrig af mode, mener Jonna, der ser en særlig tendens til at kaffemaskinerne går videre i arv til nye generationer. “Mange har både holdt sølvbryllup med den, og nogle har haft den i 40 år. Det er jo helt fantastisk”.
Nu bliver kunderne yngre. De bliver en slags ambassadører, inkarnerede Moccamaster-brugere, der de næste mange år skal repræsentere virksomheden hjemme i køkkenerne.
”Vi kan i hvert fald mærke, at publikummet er blevet langt yngre. De sætter pris på kvalitet og de værdier, der ligger i det her produkt. Det er retro, det er kvalitet, og det er et produkt, som er miljørigtigt, det er energibesparende og maskinen holder bare i mange, mange år, og det kan de unge kaffe-entusiaster godt lide. Det er selvfølgelig også derfor, de reagerer. Det er der ingen tvivl om”, siger Jonna Wilms Nielsen, der også påpeger, at det er helt bevidst, at det yngre publikum begynder at få øjnene op for Moccamasters kvaliteter.
“Den sorte kaffe er blevet mere moderigtig. Der er jo langt flere smagsnuancer i forhold til kaffe, end der er i forhold til vin, for eksempel. Der kommer simpelthen så mange små ’roasters’, som udvikler deres egne kaffesmage”, fortæller hun og fortsætter:
“Folk vil gerne købe en god bønne. Uanset, hvilken bønne, du kommer på en Moccamaster får du det bedste ud af bønnen. Det er næsten blevet ’hipster’, retro at have en god kaffemaskine, der laver en god kaffe, og derfor er vores aldersgruppe også blevet noget yngre”.
God kaffe er noget, der fylder. Og selvom der i fremtiden vil dukke nye bryggemetoder og –processer op, mener Jonna, at Moccamasters kaffemaskiner kan tiltale alle.
“Vi vil gerne være et brand alle har mulighed for at investere i en – og det er jo en investering, fordi vores maskiner ligger i den dyrere ende, men det hænger jo også sammen med kvalitet, og at det er et langtidsholdbart produkt. Så når man investerer i en kaffemaskine fra Moccamaster, og man ved den holder i mange år, så kan det vel næsten ikke gå galt”.
Og Jonna er ikke i tvivl. På trods af skiftende trends, vil kaffe ikke forsvinde ud af danskernes bevidsthed.
“Jeg tror ikke, markedet bliver mindre, tværtimod. Tænk på, hvor stort et omdrejningspunkt kaffe er – om du er hjemme eller på arbejde eller ude at spise. Det kommer ikke til at ændre sig. Det er næsten et ubevidst ritual. Mange kan jo næsten ikke slå øjnene op, uden de skal have kaffe, og du serverer jo kaffe mange gange uden at tænke over det. Kaffe er ganske enkelt danskernes tro følgesvend”.