Mill & Mortar sætter smag på madlavningen
Kvalitetskrydderier er omdrejningspunktet hos den danske virksomhed Mill & Mortar, som ikke går på kompromis med hverken gode produkter eller de helt rigtige producenter.
I Mill & Mortars krydderiunivers er kvalitet alfa omega. Virksomheden med Iben Büchert i spidsen sætter smag på private og professionelle gourmeters madlavning ved at udvælge og markedsføre nyhøstede krydderier med en unik kvalitet og oprindelse.
Mill & Mortar har omkring 75-80 forskellige krydderier og krydderiblandinger i sit sortiment, hvor fællesnævneren er den høje kvalitet.
Vi prøver altid at gå et lille skridt ekstra for at få den gode kvalitet, lyder det fra stifter Iben Büchert, som startede virksomheden i 2008.
Fra tanke til handling
Iben Bücherts idé til Mill & Mortar udsprang af manglende kvalitetskrydderier på markedet.
Jeg syntes, der manglede krydderier af høj kvalitet, men jeg anede intet særligt om krydderier. Der var på det tidspunkt (i 2008, red.) sket en masse inden for chokolade, te, kaffe osv., men ikke inden for krydderier. Og det kunne jeg godt tænke mig at gøre noget ved.
Iben gjorde tanke til handling og satte sig for at finde ud af, hvordan man kombinerer kvalitet med krydderier. Derfor tog hun en tur til Sri Lanka.
På Sri Lanka besøgte jeg en masse krydderibønder og andre faciliteter, som behandler krydderier. Mit mål var at finde ud af, hvad der sker med krydderierne på deres rejse fra mark til bord, og hvad der afgør, om et krydderi bliver godt på den rejse, fortæller hun og fortsætter:
Helt generelt kan man sige, at de fleste krydderier ingen fortid har. Man kan ikke se, hvor de kommer fra, hvornår de er høstet osv. Til gengæld har de en lang fremtid, fordi de har en relativt god holdbarhed. Det kunne jeg godt tænke mig at vende om på.
De helt rigtige producenter
Når det kommer til producenter, gør Mill & Mortar ikke brug af hvem som helst. Producenterne skal nemlig kunne deres håndværk og leve op til de krav, virksomheden stiller.
Det er lidt ligesom at skulle kende forskel på en god og en dårlig vin. Det handler om bonden, der dyrker råvarerne, om hans ambitioner og lyst til at gøre sit arbejde ordentligt, lyder det.
Derfor er det ikke altid lige let for Mill & Mortar at finde producenter. Nogle fokuserer nemlig meget på priser og antallet af containere frem for kvalitet og høje ambitioner.
Vi er begyndt at gøre os mere og mere i specialproduktioner rundt om i verden. Vi har f.eks. et ungt par i Grækenland, som dyrker rød basilikum kun til os. Det er, hvad vi kalder signaturmarker. Det er både en god historie, og så er det rigtig dejligt, at vi kan gøre noget for folk, der virkelig gerne vil, forklarer Iben.
Mill & Mortar har produktioner primært i Sri Lanka og Spanien. Derudover gør virksomheden brug af få producenter i Mexico, Afrika, Frankrig og Tyrkiet.
Økologi og fairtrade
Alle Mill & Mortars krydderiblandinger, som i alt tæller cirka 80, er baseret på primært økologiske urter og krydderier. Krydderierne er fra små skovhavebrug, som er en overskudsproduktion fra folks egne køkkenhaver og jordlodder. Derudover er en stor del af produktionen fairtrade-baseret.
Fairtrade giver mening for mig, når det medfører, at bønderne får nogle penge udbetalt før høsten. Det betyder, at de ikke behøver at høste for tidligt. Mange bønder er nemlig så fattige, at de er nødt til at høste før tid, men på denne måde kan de vente, til olierne er på deres højeste. Og så får krydderierne og urterne meget mere smag, fortæller Iben.
Mill & Mortar arbejder således med økologi og fairtrade, men uden at være fanatikere. Ifølge Iben er der nogle råvarer, som slet ikke fås økologiske, og dem har de også i sortimentet.
Forhandlerne skal have lyst og passion
Mill & Mortars forhandlernetværk er ganske bredt og inkluderer bl.a. specialbutikker, gode supermarkeder, vinforretninger, design-, museums- og blomsterbutikker.
Vi hjælper vores forhandlere i den forstand, at de får noget materiale af os, som de kan bruge i butikkerne. F.eks. sammensætter vi nogle interessante opskrifter, som kunderne kan få med hjem på et lille kort. Derudover leverer vi generel info til dem om vores produkter, så de kan sætte sig godt ind i, hvad det er, de sælger, siger Iben.
Hun forklarer videre, at Mill & Mortar har det krav til deres forhandlere, at de skal have lyst til at arbejde med varerne.
Vores forhandlere skal være gode ambassadør, som siger til kunderne, at det er nogle lækre produkter. De skal have en passion for det og synes, at det er fedt, det vi laver.
Ud over krydderierne er produktkategorien cake stuff en af dem, som Mill & Mortars forhandlere i høj grad skal kende til. Den er nemlig ganske populær blandt kunderne.
Vores kagedekorationsprodukter er et rigtig stort område for os. Det er virkelig nogle produkter, som trender meget i øjeblikket, og det er vores største artikel i julehandlen, fortæller Iben.
Vi vil ud i verden
Delikatesse- og krydderiområdet, som Mill & Mortar befinder sig inden for, er uden tvivl et område, som oplever stigende interesse.
Der er i løbet af de seneste år sket rigtig meget på området, og det er fantastisk. Vi oplever heldigvis, at udviklingen fortsætter. Jeg synes, det er superfedt, at der er andre i Danmark, der gider beskæftige sig med krydderier. På den måde får man hevet det lidt op på linje med te, kaffe osv., lyder det fra Iben, som fortsætter:
Det er samtidig rart, at forbrugerne har lyst til at have deres krydderier stående fremme i køkkenet. Når man kan se krydderierne, bruger man dem også meget mere.
Iben lægger ikke skjul på, at Mill & Mortar har vækstambitioner. Planen er, at det skal være et internationalt brand, som appellerer til lande uden for Skandinavien.
Det er noget, vi arbejder meget på nu og bliver ved med at arbejde på. Vi er allerede til stede i Harrods i London, KaDeWe i Berlin, Globus i Schweiz, mens vi også har fået vores første kunder i New York. Vi vil gerne ud i verden, lyder det afsluttende om virksomhedens fremtidsplaner.