Med respekt for den skandinaviske designtradition

Larsen & Eriksen designer ure, der passer perfekt ind i danske design- og livsstilsbutikker. Men de to venner har også fået deres ure ind i MoMa i New York og i BEAMS i Japan, for den skandinaviske designtradition og sansen for detaljen åbner døre verden over.

Numbers-kollektionen..

Magnus Eriksen (tv) og Jeppe Larsen (th)..

Historien om Larsen & Eriksen begynder langt tilbage. Hvis man skal være konkret startede det hele faktisk i tredje klasse, da Magnus Eriksen mødte sin siden hen bedste ven Jeppe Larsen for første gang. 


Et venskab blomstrede og en fælles kærlighed for dansk design, og særligt for ure, udviklede sig til, at de to venner i 2015 tog en beslutning og grundlagde den i dag anerkendte virksomhed.


”Det er altid svært at sige, hvad det er, der gør, at man springer ud i det og siger ‘nu rykker vi’ – altså det der famøse heureka moment. En dag stod vi bare med en følelse af, at ur-markedet var for ensformigt, og at produkterne egentlig var for dyre i forhold til det, man fik”, fortæller stifter og medejer af Larsen & Eriksen, Magnus Eriksen.


Hos Larsen & Eriksen handler det om at skabe ure med respekt. Respekt for den skandinaviske designtradition, detaljen og prisen. Noget, der er blevet anerkendt og fremvist verden over. Netop derfor sælges urene også i udvalgte design- og livstilsbutikker.


“Vi havde et samarbejde med Louisiana, og det har simpelthen spredt sig som ringe i vandet, uden at vi egentlig var klar over det. Det har åbnet rigtig mange døre for os. Blandt andet er vi kommet ind i Tate Moderns museumsbutik som det eneste ur-mærke”, siger Magnus Eriksen og uddyber:
“Larsen & Eriksen er et univers, der arbejder med design inspireret af kunst, arkitektur og kultur – og der føler vi, at de her museumsbutikker er det ypperste, når det kommer til fysiske butikskoncepter”.

Larsen & Eriksens designsamarbejde med Kunstmuseet Louisiana..

Gennem nåleøjet
Succesen har ikke kun vist sig gennem samarbejdet med Lousiana og Tate Modern. Noget helt unikt skete nemlig, da Larsen & Eriksen var udstiller på en designmesse i New York få år tilbage.


“Vi mødte faktisk Musem of Modern Art (MoMA) under en messe i New York, hvor deres indkøber kom forbi. Vores æstetik og danske minimalisme var bare noget, der faldt dem i øjnene”.


Siden det møde har MoMA tilsyneladende haft designvirksomheden på radaren. For da Larsen & Eriksen i efteråret 2019 lancerede ‘Numbers’-kollektionen med det New York-baserede designstudie Poulsen Projects, var der pludselig aktivitet på den anden side af Atlanten. 


“Jeg tror Numbers ramte noget, der resonerede med dem, og der var en historie, som bandt København og New York sammen. Jeg nåede til New York én dag i marts to uger før USA lukkede ned og havde møde med dem sammen med Poulsen Projects”, fortæller Magnus Eriksen og fortsætter:
“Derfra startede vi en dialog om at udvikle en kollektion eksklusivt til MoMA. Det har nu resulteret i urene ‘Nummer 4’ og ‘Nummer 5'".


Samarbejdet er en drøm gået opfyldelse for de to iværksættere, kun forstærket af den specielle proces makkerparret skulle igennem for at få urene solgt hos MoMA.


“At komme ind hos MoMA er ikke bare at mødes med en indkøber, der siger ”det kan jeg godt lide” og så kommer det ind i butikken. Hos MoMA skal produkterne igennem museets kuratorer - de samme, der også beslutter hvilken kunst, som skal udstilles. Så det er jo en form for nåleøje, vi er kommet igennem”, tilføjer medejeren.

Designvirksomheden har en minimalistisk tilgang til design..

Japansk succes
Et andet nåleøje, Larsen & Eriksen er kommet igennem, er hos det japanske livstilsbrand BEAMS og deres eksklusive livsstils-, mode- og designunivers. 


“For os er BEAMS tæt på at være på samme niveau med MoMA, når det kommer til den anerkendelse, der ligger i at få lov til at arbejde med dem”, understreger Magnus Eriksen.


Rejsen begyndte, da Magnus og Jeppe var på eksportfremstødstur til Japan med Udenrigsministeriet i 2018. Men at komme ind i Japan kræver tålmodighed, og det kræver de rigtige indgangsvinkler. 


“Vi valgte at teame op med en lokal distributør i Japan. At komme ind i BEAMS har taget omkring et år, og det kom endeligt på plads for et par måneder siden. Siden lanceringen er det faktisk gået så godt, at de gerne vil bygge en shop-in-shop i flere af deres butikker her op mod jul, hvilket vi naturligvis glæder os til, for Japan er et ekstremt spændende marked og deres sans for detaljen passer rigtig godt med vores egen tilgang til design”, siger iværksætteren.


Larsen & Eriksens sans for detaljen fortsætter, og intet ser ud til at kunne stoppe designduoen i at komme på nye idéer og skabe nye samarbejder.


“Vi har rigtig mange ting på tegnebrættet, både hvad angår kollektioner og kreative samarbejder på tværs af industrier”, siger Magnus og tilføjer, at selvom projekterne er mange, er visionen fortsat enkel:
“Vi vil egentlig bare gerne lave ting, som vi synes, har en eksistensberettigelse. Hvis der er noget vi synes, der har denne berettigelse, noget vi synes, der mangler på markedet, så ser vi os ikke for fine til at prøve at løse det problem”.

Relateret indhold

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

16.04.2024Designbase.dk

Nyt regnskab fra Bygma Gruppen:  Investeringer trods et udfordrende marked

16.04.2024Designbase.dk

Digital bogføring: det skal du vide

16.04.2024Designbase.dk

Bogføringsloven: De nye krav giver en klar fordel

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023