Med passion og bæredygtighed
Urban Nature Culture er et nyt brand i Danmark. Bag det hollandske brand står Anne Marie Hermans. Hun fortæller, at Urban Nature Culture-stilen et miks af håndværk, urban design og inspiration fra natur og kultur, og ikke mindst at bæredygtigheden både på materialer og produktion betyder rigtig meget for hende.
“Jeg var på ferie i Marrakech, og vi drak kaffe af et glas fra verre beldi. Og jeg elskede det! Så i stedet for at tilbringe tiden ved poolen, sad jeg på glasfabrikken i tre dage, og min mand slæbte 20 kg. samples tilbage til Amsterdam. Men nu kan jeg dele historien og produkterne med mange mennesker, fabrikken er Marrakech er glade. Og det er jeg også!”.
Sådan fortæller Anne Marie Hermans fra det hollandske brand Urban Nature Culture Amsterdam om, hvordan hun inspireres til nye produkter. I det hele taget handler det om en kærlighed til og en passion for boligindretning og for produkter med en historie, som Anne Marie har haft siden hun begyndte at arbejde i branchen i 1998. I en lang årrække arbejdede hun i detailhandlen, og i 2016 kom Urban Nature Culture til live, skabt ud fra ideen om at vi alle elsker smukke produkter, men at vi tænker over de etiske implikationer i forhold til, hvordan de er fremstillet.
”Vi har fokus på de rigtige råmaterialer, fair lønninger og selvfølgelig; historien bag produkterne, og sammen med vores team er vi vokset, for flere og flere mennesker vælger kvalitet frem for kvantitet, og søger måder at indrette og dekorere deres boliger på en bæredygtig måde. Netop det vi kan med Urban Nature Culture”.
I dag rummer kollektionen tilbehør til boligen, tekstiler, produkter til bordet og småmøbler, og markedet tæller over 1000 kunder; varehuse, små designbutikker og kæder i over 41 lande verden over inklusiv Danmark, hvor det forhandles af ZikZak.
Gammelt håndværk
Anne Marie kalder Urban Nature Culture for et tilgængeligt brand. "Vi leder efter detailhandlere, der bevidst vælger at ville vokse med os i vores jagt på bæredygtighed. Det vigtigste er, at vi kan tilbyde lækre produkter, hvor der er en god sammenhæng mellem pris og kvalitet. Produkter, der er designede, unikke og gerne så bæredygtige som muligt”.
Med ”bæredygtige” henviser Anne Marie ikke kun til de miljømæssige aspekter. ”Vi vil også producer bæredygtigt i forhold til de mennesker, der står bag produkterne, og det er ikke et tilfælde, at vores navn også refererer til ”culture”. Vi vil gerne bevare håndværk, der har dybe rødder i kulturen, derfor forsøger vi som brand at arbejde med de gamle håndværk, give dem et moderne, urban design, så de vækkes til live igen”.
Bl.a. fortæller Anne Marie også, at en del af Urban Nature Culture’s stel-kollektion er 100 pct. recycled. ”Vi indsamler hvidt stel fra genbrugsbutikker, og sammen med Renewi, der indsamler affald i Holland og afbrænder det for at skabe energi, har vi skabt en glasur, der er fremstillet af husholdningsaffald. Når affaldet er brændt, bruger vi mineralerne fra asken i glasuren, genbrugsservicet omglaseres og får et helt nyt og anderledes udtryk”.
Selve designstilen hos Urban Nature Culture er et miks af håndværk, urban design og inspiration fra natur og kultur. Printene er alle håndmalede eller skabt med specielle teknikker, og alle produkterne er gennemtænkte i forhold til, hvordan og hvor de produceres.
Loyalitet og gennemsigtighed
Anne Marie mener, at gennemsigtighed er en vigtig værdi, der er behov for i den foranderlige detailhandels-verden.
"Forbrugere søger på alt på nettet, så hvis du kommunikerer, at et produkt er 100 pct. bambus, og det ikke er det, bliver du straks straffet. Men hvis forbrugerne kan lide produktet og hører historien bag det, giver det et ekstra skub i forhold til deres brand-loyalitet”.
Anne Marie fortæller videre, at inspirationen til nye kollektioner kommer ganske naturligt.
"Vi tager selvfølgelig på messer for at se farvetrenden, og vi inspireres af rejser og af modeverdenen. Men vi ser hovedsageligt på sociale trends: Hvad interesserer forbrugeren sig for? Hvordan bor folk – stort eller småt? Hvordan spiser folk - af tallerkener eller skåle? At skabe en kollektion kommer fra hjertet”.
Selvom Anne Marie følger sin passion og er glad for det, siger hun også, at det er udfordrende at drive en virksomhed. "Markedet forandrer sig hele tiden, og forandringerne sker stadig meget hurtigere end for 10 år siden. I dag bliver forbrugerne stressede over de valg, der skal træffes, de ser trends på de sociale medier, og derfor skal man som brand holde fast og fokusere på, hvem du er, og hvad du gerne vil være. Og at udvikle egne kollektioner er derfor vigtigere i dag end nogensinde i forhold til at differentiere sig. Vi holder af de produkter, vi arbejder med hver eneste dag, og vi gør det på vores måde”, slutter Anne Marie Hermans.