Med passion og bæredygtighed

Urban Nature Culture er et nyt brand i Danmark. Bag det hollandske brand står Anne Marie Hermans. Hun fortæller, at Urban Nature Culture-stilen et miks af håndværk, urban design og inspiration fra natur og kultur, og ikke mindst at bæredygtigheden både på materialer og produktion betyder rigtig meget for hende.

Vi vil finde en vej, så vi kan skabe nye produkter til boligen og bordet samt møbler med et moderne udtryk fra genanvendte råmaterialer”..

“Jeg var på ferie i Marrakech, og vi drak kaffe af et glas fra verre beldi. Og jeg elskede det! Så i stedet for at tilbringe tiden ved poolen, sad jeg på glasfabrikken i tre dage, og min mand slæbte 20 kg. samples tilbage til Amsterdam. Men nu kan jeg dele historien og produkterne med mange mennesker, fabrikken er Marrakech er glade. Og det er jeg også!”.
Sådan fortæller Anne Marie Hermans fra det hollandske brand Urban Nature Culture Amsterdam om, hvordan hun inspireres til nye produkter. I det hele taget handler det om en kærlighed til og en passion for boligindretning og for produkter med en historie, som Anne Marie har haft siden hun begyndte at arbejde i branchen i 1998. I en lang årrække arbejdede hun i detailhandlen, og i 2016 kom Urban Nature Culture til live, skabt ud fra ideen om at vi alle elsker smukke produkter, men at vi tænker over de etiske implikationer i forhold til, hvordan de er fremstillet.

Anne Marie Hermans driver Urban Nature Culture sammen med sin mand Wim. .


”Vi har fokus på de rigtige råmaterialer, fair lønninger og selvfølgelig; historien bag produkterne, og sammen med vores team er vi vokset, for flere og flere mennesker vælger kvalitet frem for kvantitet, og søger måder at indrette og dekorere deres boliger på en bæredygtig måde. Netop det vi kan med Urban Nature Culture”.
I dag rummer kollektionen tilbehør til boligen, tekstiler, produkter til bordet og småmøbler, og markedet tæller over 1000 kunder; varehuse, små designbutikker og kæder i over 41 lande verden over inklusiv Danmark, hvor det forhandles af ZikZak.

Gammelt håndværk

Anne Marie kalder Urban Nature Culture for et tilgængeligt brand. "Vi leder efter detailhandlere, der bevidst vælger at ville vokse med os i vores jagt på bæredygtighed. Det vigtigste er, at vi kan tilbyde lækre produkter, hvor der er en god sammenhæng mellem pris og kvalitet. Produkter, der er designede, unikke og gerne så bæredygtige som muligt”.
Med ”bæredygtige” henviser Anne Marie ikke kun til de miljømæssige aspekter. ”Vi vil også producer bæredygtigt i forhold til de mennesker, der står bag produkterne, og det er ikke et tilfælde, at vores navn også refererer til ”culture”. Vi vil gerne bevare håndværk, der har dybe rødder i kulturen, derfor forsøger vi som brand at arbejde med de gamle håndværk, give dem et moderne, urban design, så de vækkes til live igen”.
Bl.a. fortæller Anne Marie også, at en del af Urban Nature Culture’s stel-kollektion er 100 pct. recycled. ”Vi indsamler hvidt stel fra genbrugsbutikker, og sammen med Renewi, der indsamler affald i Holland og afbrænder det for at skabe energi, har vi skabt en glasur, der er fremstillet af husholdningsaffald. Når affaldet er brændt, bruger vi mineralerne fra asken i glasuren, genbrugsservicet omglaseres og får et helt nyt og anderledes udtryk”.
Selve designstilen hos Urban Nature Culture er et miks af håndværk, urban design og inspiration fra natur og kultur. Printene er alle håndmalede eller skabt med specielle teknikker, og alle produkterne er gennemtænkte i forhold til, hvordan og hvor de produceres.


Loyalitet og gennemsigtighed
Anne Marie mener, at gennemsigtighed er en vigtig værdi, der er behov for i den foranderlige detailhandels-verden.
"Forbrugere søger på alt på nettet, så hvis du kommunikerer, at et produkt er 100 pct. bambus, og det ikke er det, bliver du straks straffet. Men hvis forbrugerne kan lide produktet og hører historien bag det, giver det et ekstra skub i forhold til deres brand-loyalitet”.
Anne Marie fortæller videre, at inspirationen til nye kollektioner kommer ganske naturligt.


"Vi tager selvfølgelig på messer for at se farvetrenden, og vi inspireres af rejser og af modeverdenen. Men vi ser hovedsageligt på sociale trends: Hvad interesserer forbrugeren sig for? Hvordan bor folk – stort eller småt? Hvordan spiser folk - af tallerkener eller skåle? At skabe en kollektion kommer fra hjertet”.
Selvom Anne Marie følger sin passion og er glad for det, siger hun også, at det er udfordrende at drive en virksomhed.  "Markedet forandrer sig hele tiden, og forandringerne sker stadig meget hurtigere end for 10 år siden. I dag bliver forbrugerne stressede over de valg, der skal træffes, de ser trends på de sociale medier, og derfor skal man som brand holde fast og fokusere på, hvem du er, og hvad du gerne vil være. Og at udvikle egne kollektioner er derfor vigtigere i dag end nogensinde i forhold til at differentiere sig. Vi holder af de produkter, vi arbejder med hver eneste dag, og vi gør det på vores måde”, slutter Anne Marie Hermans.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

26.12.2024Designbase.dk

Magi til Maison

24.12.2024Designbase.dk

Euroluce 2025 kaster lys over vores helbred

23.12.2024Designbase.dk

Årets barer på Stockholm Furniture Fair 2025

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023