Mange bruger de sociale medier til køb af julegaver
Overraskende mange forbrugere bruger de sociale medier, når de skal købe og søge info om julegaver. Det viser en ny undersøgelse fra Deloitte.
Sociale medier såsom Facebook og Instagram bliver brugt flittigt, når det kommer til julegavekøb. En ny undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Deloitte viser, at over halvdelen af de adspurgte anvender sociale medier til både at tjekke priser og læse andre brugeres kommentarer inden, de foretager deres julegaveindkøb. Det skriver detailfolk.dk.
Undersøgelsen er foretaget blandt i alt 6.500 personer fra europæiske lande heraf 760 fra Danmark. Blandt de adspurgte danskere fordeler tallene sig således ift. sociale medier og julegaver:
- 53 procent tjekker priser
- 52 procent finder produkter
- 37 procent læser anbefalinger og kommentarer fra andre brugere
- 36 procent tjekker gaveønsker fra familie og venner
- 34 procent finder rabatter eller salgsinformation
- 12 procent skriver selv kommentarer eller gode råd til andre brugere
I dag spiller de sociale medier en afgørende rolle, når forbrugerne kaster deres kærlighed eller had på forskellige produkter. Et produkt, der hitter på de sociale medier kan blive en kæmpe salgssucces på ingen tid. Omvendt kan en shitstorm på de sociale medier være med til at lægge et produkt eller en hel virksomhed i graven, siger Peter Mølkjær, forbrugerekspert i Deloitte.
Ifølge Peter Mølkjær er julehandlen særligt eksponeret for trends og tendenser på de sociale medier, skriver detailfolk.dk.