Livsstilsbranchen damper derudaf
I 2016 klikkede danskerne tøj, møbler, elektronik, rejser og meget andet i den digitale indkøbskurv for 101 milliarder kroner. Det viser en ny rapport fra Dansk Erhverv. Det gør e-handlen til det mest markante vækstområde i detailhandlen gennem de senere år.
Med tocifrede vækstrater er e-handlen det mest markante vækstområde i detailhandlen gennem de senere år. Det viser en rapport fra Dansk Erhverv, skriver detailfolk.dk.
Samlet set brugte danskerne 101 milliarder kroner på nettet i 2016 en stigning på 16 procent. De markante vækstrater understreger, hvor afgørende det er, at detailhandlen møder forbrugerne på deres præmisser, om det så er i netbutikken, i den fysiske butik eller på de sociale medier, skriver Dansk Erhverv ifølge detailfolk.dk i deres rapport.
Rapporten beskriver også, hvordan forbrugerne benytter de fysiske butikker som en slags showroom, hvor de kan se og prøve varerne, hvorefter de går hjem og køber dem på nettet. Andre gange benytter de sig af webrooming, hvor forbrugerne undersøger produkterne på nettet, inden de udvælger, hvilken fysisk butik de vil købe varen i. Ligesom de fysiske butikker kanaliserer salg over i netbutikkerne, er netbutikkerne altså også et udstillingsvindue for de fysiske butikker. Det stiller krav til brands og butikker om at integrere de forskellige salgskanaler og skabe en helhedsoplevelse, så forbrugeren får den rigtige løsning, på det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt og til den rigtige pris, konkluderer Dansk Erhverv.
Dansk Erhverv vurderer, at danskernes e-handel vil beløbe sig til næsten 190 milliarder kroner i faste priser i 2020.