Lisa Buhl giver gode råd i lange baner
I hjertet af Kolding finder man designbutikken Lisa Buhl Indretning. I baghaven ligger Koldinghus, og på frontfacaden danner en smuk Bindesbøl-dør rammen om en butik, som ikke er helt som de andre
Om Lisa Buhl:
Lisa Buhl er oprindeligt uddannet bankfuldmægtig. For 20 år siden startede hun dog på uddannelsen til indretningsarkitekt, da hun var træt af de tørre tal.
Til at starte med rådgav Lisa Buhl i indretning, men da lokalerne, hvor butikken ligger i dag, blev ledige, sprang hun til. Butikken har nu eksisteret i otte år og blev i 2015 nomineret til Designbaseprisen.
Hos Lisa Buhl Indretning bliver passionen for design og kvalitet kombineret med lysten til at servicere og rådgive. Lisa Buhl Indretning fungerer nemlig både som en fysisk butik i centrum af Kolding og som rådgivningsekspert i såvel butikken som ude hos kunderne. Bag designbutikken står Lisa Buhl, som er gået fra at være bankfuldmægtig til indendørsarkitekt.
To-i-en i Kolding
Lisa Buhl Indretning tilbyder rådgivning til private og erhverv på egne adresser. Ud over det giver den fysiske butik på Adelgade i Kolding kunderne mulighed for at købe designprodukter og få en god portion rådgivning oveni hatten.
Vi gør meget ud af den personlige vejledning, når kunderne kommer blandt andet ud fra billeder som kunderne tager med. Vejledningen skræddersyes til kundernes behov ud fra, hvordan de bor, og hvad de har behov for. Vi langer ikke bare noget over disken, lyder det fra Lisa Buhl, som i otte år har ejet og drevet Lisa Buhl Indretning.
Lisa Buhl Indretning drives, ud over Lisa Buhl selv, også af Merete Hellesøe, som er ansvarlig for butikken, der dækker over brands som By Lassen, Muuto, Kvadrat, Normann Copenhagen, Vipp og tekstiler samt møbler fra Designers Guild.
Ja, vi har jo de store brands, fortæller Lisa Buhl, men vi går også meget op i at føre mindre kendte brands fra mindre kendte firmaer. Blandt andet keramikproducenter og andre, som ikke har så store produktioner. Vi er meget selektive i vores valg, så vi ikke kun har det, man ser på ethvert gadehjørne.
Gode råd til indretningen
Når Lisa Buhl ikke er at finde i selve forretningen, kan man finde hende i private hjem eller hos erhvervsdrivende, hvor hun op til flere gange om ugen deler ud af sin viden og kommer med gode indretningsfif.
Ofte bliver Lisa Buhl ringet op af kunder, som har behov for at forny sig i boligen, eller som lige er flyttet og derfor har brug for at indrette from scratch.
Jeg rådgiver kort sagt om, hvilke muligheder der er, og hvad kunden kan gøre. Det kan handle om rådgivning til køb af nye møbler, en ny farve på væggene, nye tekstiler, omrokeringer eller udsmidning af eksisterende produkter. Og når man er inviteret ud, har man heldigvis tilladelse til at kritisere, fortæller Lisa Buhl om sit virke som indretningsekspert.
For den garvede indendørsarkitekt er det særdeles vigtigt, at folk bor personligt og anderledes. Hun mener, at der er mange, der fjerner alt det personlige og køber det, som alle andre også køber.
Ja og så kommer vi jo til at bo helt ens alle sammen! Det går ikke. Derfor rådgiver jeg og Merete Hellesøe kunderne til at give plads til, hvem de er. Det hele skal ikke være så mainstream.
Og når man spørger ind til, hvordan man undgår at bo som alle de andre, forklarer Lisa Buhl, at det handler om at få farver ind i hjemmet dog uden at det bliver én stor farvelade, men nok til, at det bliver personligt. Også tekstiler hjælper på boligens udtryk:
Man kan også friske det hele op og ændre udtrykket ved hjælp af tekstiler. Det kan være puder og plaider f.eks., forklarer Lisa Buhl, som samtidig kan fortælle, at netop tekstiler er hendes yndlingsproduktkategori.
<p>Man bliver simpelthen glad i sit hjem eller på sin arbejdsplads, når man føler sig godt tilpas blandt de ting, man omgås med.</p>
Lisa Buhl
Interessen for boligindretning er større end nogensinde
Kundesegmentet hos Lisa Buhl Indretning spænder bredt. Ifølge Lisa Buhl har hun mange trofaste kunder, som kommer igen, men tendensen er også, at helt unge finder vej til den rådgivende forretning.
Der er mange unge, der er interesserede i design, og som kommer og besøger os. Det hænger også sammen med, at Kolding er en uddannelsesby, som gør meget for design. Vi har jo både Designskolen Kolding og flere designuddannelser på Syddansk Universitet, forklarer Lisa Buhl og fortsætter:
Jeg har også de lidt ældre kunder, som er villige til at ofre nogle penge på deres boligindretning. Jeg kan mærke, at tendensen helt generelt er, at man interesserer sig mere for boligen nu, end man nogensinde har gjort. Og det er der simpelthen flere generationer, der gør.
Den forhøjede interesse, for hvordan boligen skal indrettes, er (naturligvis) til stor glæde for Lisa Buhl, som selv er vild med, når tingene rent indretningsmæssigt går op i en højere enhed.
Jeg bliver helt glad indeni, når jeg er med til at ændre nogle ting, som viser sig at give pote i sidste ende. Når kunden er glad, er jeg glad. Og man bliver simpelthen glad i sit hjem eller på sin arbejdsplads, når man føler sig godt tilpas blandt de ting, man omgås med.
Med mange års indretningserfaring i rygsækken vurderer Lisa Buhl, at man tit ikke selv kan se, hvad ens hjem præcis mangler, fordi man er i det hver dag. Og derfor er det givende, når der kommer en udefra og kigger på sagerne.
Konkurrencen er blevet større
Det er helt tydeligt at mærke, at Lisa Buhl brænder for det, hun laver. Hun elsker at rådgive og hjælpe sine kunder med at skabe det hjem, de ønsker.
Dog mener hun, at branchen lige nu er inde i en kedelig udvikling:
De store kædebutikker er begyndt at nærme sig de mindre specialbutikker mere og mere. De vil de samme ting, de vil sælge de samme produkter, og på den måde er konkurrencen blevet større. Og det er meget ødelæggende. På sigt kan jeg være bange for, at specialbutikkerne ødelægges fuldstædig.
Ifølge Lisa Buhl er det nødvendigt, at tendensen vender, hvis de mindre butikker skal overleve:
Kan butikkerne overleve om 20 år, hvis tendensen ikke vender?, spørger hun. Nej, jeg tror, at den tendens, vi ser nu, desværre er meget ødelæggende. Det bliver udvandet. Vi kommer til at se færre og færre af de hyggelige specialbutikker med de lækre specialiteter.
Med den hårde konkurrence in mente foreslår Lisa Buhl, at de mindre butikker skal være mere individuelle og servicemindede. Vi skal være på over for kunden. Det er jo netop det, vi kan, lyder det opfordrende.
<p>Vi kommer til at se færre og færre af de hyggelige specialbutikker med de lækre specialiteter.</p>
Lisa Buhl
Fremtidsplanerne er på plads
I tråd med den hårde konkurrence og appellen til de mindre specialforretninger har Lisa Buhl Indretning i sinde at være mere individuel og have kontakt til kunderne også i fremtiden.
Vi skal gøre alt, hvad vi kan, for at bevare vores kundekontakt og gøre den endnu stærkere. Vi skal være i kontakt med kunderne på de sociale medier, og vi skal oprette flere events for kunderne, fortæller Lisa Buhl om fremtidsplanerne.
Vi har et kundekartotek, og det skal i spil endnu mere. Vi vil gerne invitere til kundeaftener, hvor vi vil rådgive og give gode tips.
Efter en snak om fremtiden runder eksperten med de mange råd af med at give endnu et, som vi er mange, der kan tage med videre:
Man skal huske, at ens hjem ikke skal ligne en udstilling. Det skal være meget personligt og signalere, at man føler sig godt tilpas.