Et mere direkte fokus på kerneydelser som høj faglighed og personlig betjening giver endnu engang fremgang hos isenkræmmerkæden. Et samlet nettooverskud på 80 millioner for butikker og kæden viser, at det med succes er lykkedes at kombinere onlinesalg med salget i de 96 butikker.
Kodeordet er netop den personlige og kompetente vejledning, som kunderne møder, når de er i kontakt med Kop & Kande. Kæden vil give kunderne succes i køkkenet, omkring spisebordet, og når de giver gaver det giver succes på bundlinjen for den Viborg-baserede isenkræmmerkæde Kop & Kande a.m.b.a. Butikkernes samlede omsætning rundede 1 milliard inklusive moms sidste år med et resultat på 80 millioner kroner. Kædens nettoomsætning er gået frem fra cirka 468 millioner kroner i 2015 til 486 millioner kroner.
- Både kæden og butikkerne kommer flot ud af 2016, og det gør vi ikke mindst, fordi butikkerne hver eneste dag yder en service, hvor kunderne mødes af kompetente fagpersoner. Det betyder, at de får en god serviceoplevelse, der sætter dem i stand til at vælge lige præcis den vare, de får mest glæde af, siger administrerende direktør i Kop & Kande a.m.b.a., Peter Rønn.
Kædens årsregnskab blev godkendt på den årlige generalforsamling, hvor langt de fleste af kædens 96 butikker var repræsenteret. De blev præsenteret for et samlet nettooverskud på 80 millioner kroner og et EBITDA på 88 millioner kroner. Selve Kop & Kande-kæden ender med et resultat på 24 millioner kroner i overskud.
- Når kædens resultat er 2 millioner kroner mindre end året før, skyldes det primært, at vi har sendt penge tilbage til kunderne i form af rabatkuponer til en værdi af 3,2 millioner kroner til kundeklubmedlemmer. Så i det store hele glæder jeg mig over, at både kæde og butikker oplever stigende omsætning, bruttoavance og overskud, siger Peter Rønn.
Indretter køkkener i butikkerne
Som en del af en ny 5-årsplan har Kop & Kande styrket kædens vision og mission, som fastholder et fokus på gode gamle dyder som høj faglighed blandt personalet og personlig service.
- Vi mener, at vejen til succes går gennem at inspirere og skabe gode oplevelser for kunderne. Derfor holder vi fast i, at kunderne hos os får en service, der ligger udover det sædvanlige, og at de altid mødes af ansatte, som giver dem kompetent betjening. Vi arbejder med indretningen af butikkerne, og flere steder indsætter vi regulære køkkener, så kunderne også har mulighed for at se og prøve køkkengrejet i aktion, inden de træffer deres valg, fortæller Peter Rønn.
Samtidig har Kop & Kande lykkedes med at lade on- og offlinesalget smelte sammen. Omsætningen i kædens webshop steg sidste år med 54 procent, og en stor andel af onlinekunderne benytter sig af kædens click and collect-service, hvor kunderne selv henter deres onlinekøb i den nærmeste butik.