Konsortium skal fremme det kreative Danmark
Sammen med Dansk Industri, Dansk Erhverv og Realdania har Erhvervs-, Udenrigs- og Kulturministeriet nu officielt lanceret Creative Denmark – et markedsføringskonsortium, der skal styrke eksporten af kreative industrier og tiltrække investeringer til Danmark.
De kreative erhverv står for næsten ni procent af Danmarks samlede eksport – i 2018 alene eksporterede kreative virksomheder for mere end 100 milliarder kroner. Men coronakrisen har ramt hårdt. Derfor er flere styrkende initiativer sat i gang, siden pandemien ramte.
Det gælder blandt andet Creative Denmark, som er skabt af Erhvervs-, Udenrigs- og Kulturministeriet i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv og Realdania – et såkaldt markedsføringskonsortium, der har til formål at styrke eksporten af de kreative industrier og tiltrække investeringer til Danmark. Det er et projekt, der har været undervejs længe, men som nu er officielt en realitet.
Creative Denmark er et offentligt-privat partnerskab, der forener de kreative brancher, mode, møbel, interiør, film, musik, spil, kommunikation, arkitektur og design, under én fælles indsats om især at stå stærkere internationalt.
Den kreative industri kan bidrage
I spidsen står Mette Kynne Frandsen, der er Managing Director for Henning Larsen arkitekter og nu også forkvinde for Creative Denmark. Ifølge hende er det nye konsortium lige, hvad virksomheder i ovenstående brancher har brug for lige nu:
“I september 2020 var den samlede danske eksport faldet med syv procent sammenlignet med året før. Det er alarmerende for et land, der er afhængig af eksport for vækst og arbejdspladser”, siger hun i en pressemeddelelse og fortsætter:
“Men vi står også i en situation, hvor der som aldrig før er behov for innovative og kreative løsninger for at understøtte en bæredygtig fremtid globalt, og her kan vi i Danmark i den grad bidrage. Vi har dog manglet en aktør, der kunne samle de kreative industrier ud internationalt og være med til at genstarte dansk økonomi efter corona. Det har vi nu”.
En af de første opgaver på programmet har været at finde frem til den fortælling, der dækker alle industrierne. Og her er man kommet frem til, at det er den “holistiske menneskecentrerede tilgang med slutbrugeren i centrum,” som Creative Denmark selv formulerer det.
Creative Denmark gik officielt i luften den 1. februar og skal - udover international markedsføring af kreative produkter og løsninger- også facilitere fremtidige delegationsbesøg samt agere forenende aktør for de kreative industrier.
- HCL