Kom med på et eksporteventyr
bySommer inviterer andre virksomheder til at være med på en eksportrejse. I forbindelse med lancering af en helt ny julekollektion fra bySommer ApS har Designbase haft en snak med stifteren Jesper Sommer om den aktuelle situation omkring corona krisen, der som for mange andre har været en svær tid, men som også bringer nogle muligheder med sig.
bySommer lancerer netop nu en helt ny julelykketrolde-kollektion, og med den ser Jesper Sommer dørene til eksportmarkedet åbne sig. Den rejse vil han gerne invitere andre virksomheder med på.
”Jeg har en sund egenkapital, og en meget stærk finansiel investor i ryggen; Entertainment Trading med medejeren Jacob Risgaard, der er kendt fra Løvens Hule på DR1 med investeringer i seks virksomheder”, fortæller Jesper, der som alle andre har været ramt af coronakrisen, med dage med en ordreindgang på nul, ordreannulleringer og inden mulighed for at indfri regnskabsårets budget.
Men selvom situationen er frustrerende, forventer Jesper fortsat at generere en overskudsgrad på cirka 10 procent., og han er positiv i forhold til fremtiden. Derfor vil han også gerne høre fra virksomheder eller designere, der har produkter, der relaterer sig til branchen.
”Vi vil gerne indgå i et licenssamarbejde med designere eller købe virksomheder, der ser en interesse i at være en del af en eksportudvikling. Hvor der kan være gode synergier i at være mere massivt til stede på eksempelvis messer, og hvor man kan tilbyde et større produktprogram til salgsagenter og distributører at arbejde med”.
Jesper Sommer ser et stort potentiale i at lade Lykketrolden få følgeskab af andre spændende produkter og ideer ud på verdensmarkedet såvel som på det skandinaviske marked.
”Vi har en sund egenkapital, og ved at denne corona fase på et tidspunkt slipper taget i os – så vi må op på hesten igen”.
Agentnetværk
”Ophavsretten til Lykketrolden blev solgt af familien Dam til DreamWorks Animation i 2012. De Lykketrolde bySommer hidtil har solgt i Skandinavien alene har man udviklet sammen med Dam familien, og man har nu søgt og fået en udvidet licens gennem DreamWorks til at producere og sælge i flere lande. Faktisk omfatter licensen produktionsret og salgsret til 111 lande verden over.
Den etablering, der sker internationalt, giver fornyede muligheder. F.eks har bySommer netop indgået en samhandelsaftale med en italiensk distributør med 25 sælgere. Herudover omfatter bySommers agentnetværk lande som England, Skotland, Irland, Tyskland, Spanien, Sverige, Norge, Italien, Polen og flere på vej.
”Der er stor interesse fra udlandet, også set i lyset af den troldefilm, der blev lanceret i 2016 af DreamWorks Animation med Justin Timberlake og Anna Kendrick der lagde stemmer til hovedrollerne. Og i løbet af 2020 udkommer endnu en film”Trolls2” på verdensplan.