Knivene, der er et OL værdigt
Dansk Gastronomisk Union har netop vundet OL i catering. Det er sket med knive fra Wilfas nye kniv-serie EGO. Morten Juul Andersen, der er CEO i Dansk Gastronomisk Union og Thomas Korreborg fra Wilfa fortæller om det passionerede og entusiastiske samarbejde.
Passionen og entusiasmen for mad; madlavning, madoplevelser, servering og dekorering af mad gennemsyrer alt, når man taler med Morten Juul Andersen, der er CEO for Dansk Gastronomisk Union, tidligere det danske Kokkelandshold, og Thomas Korreborg, der er CEO i Wilfa Danmark. For de to har forenet deres passion for det gastronomiske, og således har Dansk Gastronomisk Union netop og for første gang nogensinde vundet OL i catering med EGO VG-10 knivserien fra Wilfa.
”Knivene er en koks allervigtigste redskaber, og balancen i knivene er essentiel”, fortæller Morten Juul Andersen, ”for skal man stå med en kniv i hånden i otte timer, er det utroligt vigtigt, at den - ud over selvfølgelig at holde skarpheden - er i balance, så man ikke spænder i håndled og hånd og dermed får ”museskader””. Det fortæller han, mens han viser, hvordan EGO-knivene netop har den balance, han fortæller om og ikke mindst også, hvor lette de er.
Morten Juul Andersen kalder knivene for OL-knive på alle måder, og Morten selv er ikke en Hr. hvem som helst i branchen. Inden han valgte at tage jobbet som CEO i det, der dengang hed det danske Kokkelandshold i april 2019, har han haft en imponerende karriere på nogle af Danmarks bedste restauranter bl.a. Kong Frederik, Søllerød Kro, hvor han arbejdede sammen med Søren Gericke, Kommandanten og Divan 2, ligesom han har rejst verden rundt som privat kok for bl.a. Larry Ellison, der er medstifter af Oracle og blandt verdens rigeste, indtil han følte, at tiden var inde til at vende hjem til familien. Herefter har han været hoteldirektør indtil han kastede sit engagement og energi ind på at opbygge Dansk Gastronomisk Union; opbygge en strategi og skabe en forretning omkring det danske kokkelandshold og andre gastronomiske landshold.
”Målet er helt klart at samle alle de gastronomiske landshold under én paraply, så vi kan stå stærkere i fremtiden”, fastslår han. Ikke mindst fordi, der er en stor, politisk efterspørgsel på en samlet gastronomisk union. ”Både sponsormæssigt og når det gælder støtte fra Staten, er det både lettere og mere hensigtsmæssigt, at vi står sammen”.
Og indtil videre har det altså udmøntet sig i en OL-guldmedalje i en konkurrence, hvor 29 lande stillede op i cateringdisciplinen, og Danmark vandt.
Morten Juul Andersen fortæller, at det i høj grad handler om samarbejde, for der er 10 på et team, og alle skal fungere optimalt. Derfor kræver det meget træning, og skal der trænes, skal der være mulighed for at købe deltagerne fri fra deres jobs. ”Det kræver gode sponsoraftaler, som den vi har med Wilfa”, slår han fast, og med OL-guldet kom der en stor eksponering af det nye Dansk Gastronomisk Union, og også det er Morten meget tilfreds med.
”Målet er at vinde VM om to et halvt år både for vores cateringhold og for kokkelandsholdet, og det er ikke urealistisk. Nordmændene har i dag titlen, men de træner 20.000 timer op til en konkurrence, hvor vi hidtil kun har trænet 1500 timer. Det skal der nu laves om på. Vi skal 4-doble vores sponsorindtægter, og vi skal arbejde hårdt på sagen”.
De rigtige redskaber
At have de rigtige redskaber er alfa og omega, fortæller Morten, og derfor er han utroligt glad for samarbejdet med Wilfa, så kokkene kan bruge EGO knivene.
Han fortæller, at man som kok primært bruger fire knive: Kokkekniven, Santoku kniven, den lille urtekniv og en grøntsagskniv.
Det er ingen tilfældighed, at Dansk Gastronomisk Union har valgt at samarbejde med Wilfa, for virksomheden har designet kvalitetsprodukter siden 1948, hvor norske Wilhelmsens Fabrikker (deraf navnet Wilfa) begyndte at fremstille støvsugere.
”I 1967 kom SDA-produkterne (small domestic appliances) til”, fortæller Thomas Korreborg, der har brugt de seneste 10 år af sin 25-årige karriere i branchen på at bygge Wilfa-brandet op i Danmark.
Han fortæller, at man i virksomheden har en flad struktur bygget på entusiasme. ”Men vi er også en finansielt robust virksomhed, og vi går meget op i at holde, hvad vi lover”, fastslår han.
Kaffe har igennem årene været et af Wilfas helt store virkeområder, og på nordisk plan er man markedsledende inden for flere kategorier.
”Når vi gør ting, gør vi dem ordentligt, og det gælder også samarbejde med Dansk Gastronomisk Union. For os er det vigtigt så at sige at ”have styr på penalhuset”, både i forhold til vores forhandlere og i forhold til vores øvrige samarbejdspartnere”, lyder det fra Thomas Korreborg.
Han fortæller, at de samarbejder, man indgår, skal være samarbejder, hvor der er en god forretning for begge parter. ”Vi skal jo have penge på bundlinjen, men samtidig skal vi sørge for at skabe de gode historier, der kan være med til at sælge vores produkter til forbrugerne”.
To kniv-serier
Thomas Korreborg fortæller, at Wilfa har to EGO-knivserier VG 10 og Sandvik, der har en bredere distribution og som ligger i en lidt billigere priskategori. ”Det gælder rigtig gode knive til en god pris”, siger han.
I EGO-serien findes der udover knivene også en serie gryder og kasseroller, et stackable sæt og non-stick udgaver. Gryderne benyttes i øvrigt af det norske Kokkelandshold, der vandt OL-guld i februar.
Så når der står VM for kokke på programmet i Strassburg i 2022 er der ingen tvivl om, at Wilfa også til den tid vil være at finde i hænderne på et eller måske endda to af de nye verdensmestre.
Fotos: Claus Peuckert m.fl