Juletrolde, magiske portaler og lykketræer

Det er jul i Lykkeskoven, når bySommer præsenterer det magiske, søde og sjove juletroldeunivers til julen 2020. 25 trolde, træer og poser med lykkedrys rummer kollektionen, der er skabt til samlere og andre, der synes, de udtryksfulde trolde er en god måde at indvarsle julen på.

Det nye julelykketrolde-univers..

Magiske portaler, lykketræer, lykkedrys og de skønneste, søde, sjove juletrolde skaber universet Jul i lykkeskoven. I Lykkeskoven på den nordlige halvkugle lever Grandam troldefamilien. Men selv om her er koldt og snehvidt, findes her en indre varme. Familien Grandam bor i Lykkeskovens træstubbe, og hele året arbejder de med julesysler og producerer julelykkedrys. Ved juletid flytter de fra Lykkeskoven til vores verden, og med sig i en lille pose, har de det hvide, magiske julelykkedrys, som de bruger til at sprede julelykke hos dig og mig.

Juletroldene har rødder til den oprindelige Lykketrold skabt af Thomas Dam. Gjøl-trolden, også kendt som Lykketrolden, er Thomas Dams mest kendte værk, der opnåede verdensberømmelse i 60’erne. Nu relanceres Lykketroldene som juletrolde, hvor deres karakteristiske, charmerende troldehår er tryllet om til en julerød nissehue.
Og alt andet lige, må det da være årets hyggeligste julenyhed.

Tid til juletrolde
”Baggrunden for den nye troldejulekollektion ligger mere end fem år tilbage fra da jeg første gang kontaktede Dam-familien og direktør Calle Østergaard for at præsentere min idé om at fremstille de velkendte og elskede lykketrolde i et nyt materiale”, fortæller Jesper Sommer fra by Sommer, der sammen med Familien Dam står bag udviklingen, produktion og salg af troldene.

”Ud over det nye materiale havde jeg også en plan for, hvordan troldene for alvor skulle tilbage på det internationale marked. Første skridt var materiale, næste skridt var det visuelle; de metalliske og de ensfarvede trolde, som vi begyndte med, og herefter kom samarbejdet med Kræftens Bekæmpelse, som også er kørt i mål. En julekollektion og en kollektion med overskriften ”Hverdagens helte” – sygeplejersker, landmænd, mekanikere med mere var også ideer til forfølgelse. Men da jeg i mellemtiden var blevet kontaktet af familien Klarborg omkring et samarbejde om Klarborg nisserne, og fordi jeg følte, det var for voldsomt med to julekollektioner, tog vi først fat på ”Hverdagens helte”. Nu har bySommer ikke længere distributionen af Klarborg, og derfor blev det aktuelt at tage ideen om de søde og sjove juletrolde op igen”, fortæller Jesper Sommer.
Kollektionen består af 20 varenumre, og det er helt bevidst, at man fra begyndelsen går ud med så stor en kollektion.

De oprindelige lykketrolde udført i gummi og solgt i millioner af eksemplarer verden over..

”Vores målgruppe er samlerne, og at komme ud med en smal kollektion er ikke tiltalende for samlere. Vores priser ligger fra 100 til 650 kr., og med de 20 varenumre, dækker vi bredt”, forklarer Jesper.

Han uddyber målgruppen med at fortælle, at det primært er kvinder fra 35 til 65 år, og så slår han fast, at det ikke kun er danske og skandinaviske kvinder, men kvinder i hele verden.

”I 60’erne blev Thomas Dams Lykketrolde valgt til Årets legetøj i USA. Det betyder, at der er flere millioner trolde ude på verdensmarkedet, og kendskabsgraden er stor. Så når vi kommer med juletroldene har de rent faktisk et stort eksportpotentiale”.

bySommer har et agentnetværk, der strækker sig ind i Tyskland, Italien, Frankrig, Norge, Sverige, Skotland, England og Polen, og juletroldene er blevet taget imod med begejstring overalt.

Jesper Sommer fortæller videre, at planen på sigt er at udbygge med flere familier. Indtil videre er der to på tegnebrættet, men Jesper slår også fast, at fokus lige nu er rettet mod at skabe salg. 

”Vi har været så heldige, at vi har kinesisk ansatte kvalitetskontrollører på de fem fabrikker, vi samarbejder med. Det har betydet, at vi trods corona har kunnet sikre den rigtige kvalitet, og dermed er de første juletrolde netop nu ved at blive pakket og sendt mod Danmark”, fastslår Jesper, der forventer sig rigtig meget af den nye julekollektion.

I 60’erne blev Thomas Dams Lykketrolde valgt til Årets legetøj i USA. Det betyder, at der er flere millioner trolde ude på verdensmarkedet, og kendskabsgraden er stor.

Nostalgi og romantik
Det handler om nostalgi, romantik og håndværk, når julelykketroldene tager plads i de julepyntede hjem. Julelykketroldenes hår agerer nissehuer, og dermed ses referencerne til troldens ikoniske karakteristika.  

Familien Grandam består af bedstemor Grandam, der laver den bedste risengrød, mens bedstefar Grandam, læser fra den store historiebog, som er fyldt med historier om juletroldenes store bedrifter og små hemmeligheder.

Far Grandam er Lykkeskovens skovhugger, og Grandam familiens mor er kreativ, og bruger skovens materialer til at lave julepynt, juledekorationer og granguirlander til familiens træstubbe-hus. Herudover findes en række børn i familien, der alle har deres eget særpræg og deres helt egen charme.

Men ikke nok med det, for i kollektionen findes også en haremor med unge, og forbrugeren kan skabe et helt eget Lykkeskovsunivers med familiens træstub-hus, et lykketræ og en magisk portal. Kalenderlys og kalenderlysestage hører naturligvis også til kollektionen, og man kan tilmed købe en pose lykkedrys, så man kan skabe sin helt egen julemagi.

Relateret indhold

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023