15.01.2021  |  Business  |  Branchenyt

Julehandlen sprængte forventningerne

Øgede coronarestriktioner fik forbrugerne til at skrue gevaldigt op for julegaveindkøbene på nettet.

Da Dansk Erhverv før jul spurgte netbutikkerne i en undersøgelse, hvordan julesalget gik, var der stor optimisme. Otte ud af ti netbutikker vurderede, at julesalget levede op til forventningerne, som eller var ganske høje; 27 procent af netbutikkerne forventede, at salget ville vokse med mindst 50 procent forhold til 2019, og hver femte forventede en stigning på mindst 100 procent

På den anden side af julen kan undersøgelsen nu konstatere, at den sidste periode af julesalget ikke skuffede. I en rundspørge blandt Dansk Erhvervs medlemmer svarer et stort flertal, at julesalget fortsatte helt frem til juleaften og simpelthen sprængte forventningerne. 

Det bliver understøttet af tal fra Nets, der viser, at der hos de 100 største netbutikker hos Nets var over tre gange så mange køb på lillejuleaften i forhold til 2019. Det samlede onlinesalg i december hos de 100 største webshops var 87 procent over december 2019. 

”Forventningerne var tårnhøje efter et hæsblæsende år og en rekordstor Black Week, men de blev alligevel sprængt. Det havde jeg faktisk også forventet, for det stak virkelig af i de sidste uger op til juleaften. Dermed sluttede et helt ekstraordinært år med et helt ekstraordinært salg online”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Han forklarer videre, at forbrugernes købelyst ikke er stilnet af hen over nytår og de første dage i 2021:

”Der er stadigvæk stor travlhed i netbutikkerne, og med de nye restriktioner og øgede smitte vil det ikke ændre sig det næste lange stykke tid”.

Danskernes mange køb på nettet har givet ekstra travlhed hos logistikvirksomhederne, der drøner land og rige rundt med propfyldte varebiler. Der har været tryk på under hele coronakrisen, men årets to sidste måneder har været særligt travle. Det fortæller Karsten Klitmøller, der er direktør for GLS Danmark. 

”Vi har set en julehandel, der har været flere niveauer over det, vi har set tidligere år. Totalt set har vi haft 38 procent flere pakker igennem vores system i november og december 2020 end året før. November i sig selv var 46 procent højere i 2020, mens december var 31 procent".  

Hos PostNord Danmark har udviklingen været den samme, forklarer pakkechef Lene Reipuert

”Vi har oplevet en helt enorm vækst i antallet af pakker, som vi skulle ud med i forbindelse med julehandlen i år. Siden ugen med Black Friday og frem til juleaften har vi leveret 52 procent flere pakker end i samme periode 2019. Det er helt vildt, og alle tidligere pakkerekorder er slået i år”, fortsætter Lene Reipuert.

- HCL

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere