Italiensk madglæde med historie
Tyske Zwilling købte for nogle år siden italienske Ballarini. Det er blevet til et spændende samarbejde med køkkenprodukter af høj kvalitet.
Det italienske brand Ballarini blev grundlagt allerede i 1889 som et lille værksted til produktion af metalredskaber. Faktisk var det første produkt et fuglebur i stål, som Pablo Ballarini udviklede i 1889. I 1931 omfattede sortimentet 2000 produkter, men i løbet af 1960’erne tog man den strategiske beslutning, at koncentrere sig om pander og gryder med non-stick belægning. Siden 2015 har Ballarini været en del af Zwilling Group. Morten Heiberg, der er adm. direktør for Zwilling i Norden og Baltikum fortæller:
”En del af grunden til at Zwilling købte Ballarini var netop, at man manglede en egen produktion af non-stick produkter, og at man ville komplimentere porteføljen med et alternativ af høj kvalitet. Det blev til et rigtig godt match mellem de to familievirksomheder, der allerede delte en række værdier, både når det gjaldt struktur og kultur”.
Ballarini har en lang række betydningsfulde certifikater og patenter både på materialer og teknik. Blandt andet samarbejder man med Demeyere, der er en førende producent af rustfrit stål, og som samtidig også er en del af Zwilling Group. Sammen udvikler de to virksomheder i dag innovative og unikke teknologier, der kan sælges af begge parter.
Historie og madglæde
”Vi er meget glade for at have Ballarini i Zwilling Groups portefølje. Det er en virksomhed med historie og en tradition for italiensk madkultur, som passer meget fint til det danske marked. Samtidig er det et godt supplement, der matcher perfekt med vores premium-orienterede profil. Italiens verdensberømte madglæde er således også en vigtig del af Ballarini’s markedsføring fremadrettet. Blandt andet via en ny logotype, men også i forhold til aktiviteter som opskrifter og musik med italiensk følelse”.
Ballarini’s fabrik og hovedkontor ligger stadig i den samme lille by, Rivalo Mantovano i det nordlige Lombardiet, hvor virksomheden har ligget siden begyndelsen for 130 år siden. Medarbejderne er i stor udstrækning blevet efter Zwillings opkøb, og flere af dem, der er ansat i produktionen, er nu tredje generation.
”Vi er ikke direkte gået ind og har forandret noget i virksomheden. Men den er moderniseret og effektiviseret, så den kan leve op til de nye muligheder, der nu viser sig med overtagelsen”, fortsætter Morten. Zwilling Group er en af verdens største producenter af produkter til køkkenet, hvilket gør at Ballarini’s produkter nu kan distribueres til alle Zwillings markeder på globalt plan.
Skræddersyede indsatser på markederne
Ballarini’s produktudvikling sker også i Rivalo Mantovano med nogle internationale medarbejdere på stedet, og i samråd med Zwillings hovedkontor i Solingen. Derudover har de enkelte lande mulighed for at få udviklet deres egne landstilpassede serier.
Da Zwilling erhvervede Ballarini, stod det klart at de indsatser, man gjorde, skulle skræddersys de respektive lande. På det danske marked har man således valgt at fokusere på premium-produkter med serien Salina Granitium, som har et sten- og granitlignende udseende og en ny belægning med stenmineraler.
Mineralerne i belægningen giver en granitagtig overflade. Det betyder, at der tilføres ilt til kødets stegeflade, der dermed bliver sprødere - som steger man på sten.
Stort fremtidigt potentiale
”Satsningen på Granitium i Danmark er succesfuld! Udseendet gør, at kunderne er interesserede, og når man derefter forklarer teknikken med stenmineraler og de fordele, der er ved det, er der mange, der straks slår til. Stegepander er et af de mest anvendte redskaber i køkkenet, og det betaler sig at investere i et produkt af høj kvalitet”, lyder det fra Morten Heiberg.
Efter en god begyndelse udvider man nu Ballarini’s sortiment i Danmark med andre serier, bl.a. fra samarbejdet med Demeyere samt med bunde med Radiant-teknologi, der er specielt udviklede til induktionskomfurer.
En stor nyhed for Ballarini i 2019 er lanceringen af knive og knivtilbehør, som slibeværktøjer, knivblok og skærebrædder. Som bekendt er knive Zwillings signaturprodukt, og derfor var det naturligt, at også Ballarini skulle have en egen kniv-kollektion.
”Ballarini er et vigtigt brand for Zwilling Group, og vi ser et stort potentiale for fremtiden. Ikke mindst i Danmark og i resten af Norden”, slutter Morten Heiberg.