Investeringer for livet
Sundqvist arbejder med premium brands, som Jenny Gyllmez, CEO for den norske og danske virksomhed, kalder for investeringer for livet. I Sverige har man næsten 60 års brancheerfaring, for tre år siden tog man fat på det norske marked og i 2022 fortsættes vækstrejsen i Danmark.
Sundqvist kalder selv virksomheden for ”a house of brands”. I Sverige har man med stor succes slået sine folder siden 1963, hvor familiefirmaet blev etableret og som nu drives af 3. generation i form af CEO Daniel Sundqvist. For tre år siden kom turen til Norge, og i 2022 åbnede man kontor og showroom i København.
Og Sundqvist er et House of brands. I Sverige tæller porteføljen ni brands, i Norge arbejdes der med otte brands og i Danmark sælges foreløbig fire af mærkerne. Det absolut største i alle tre lande er Global knive, men også Pulltex vintilbehør tæller blandt sværvægterne.
Koncernens hovedkontor ligger i Göteborg, men man har valgt at have salgskontorer i både København og Oslo med lokale medarbejdere.
“Der er forskel på danskere, nordmænd og svenskere, og ikke mindst er man altid mest komfortabel med at tale sit eget sprog, når der skal købes ind”, fastslår Jenny Gyllmez.
Totalt set tæller Sundqvist 50 medarbejdere.
“Vi er som sagt kommet godt i gang i Norge, og vi ser frem til for alvor at møde forhandlerne på det danske marked”, siger Jenny, der slår fast, at man allerede har fået en god begyndelse med Jesper Munk som sales manager og yderligere to ansatte på det danske kontor.
“Da vi tog Global ind, købte vi samtidig en relation, vi kunne tage med til samtlige retailbutikker i premium-segmentet, og det er vi lykkes med”, siger Jenny.
I Norge ledes kontoret af sales manager Hilde Bugge. En stor fordel, når man starter op på nye markeder, er selvfølgelig, at man har en koncern i ryggen med de fordele, det giver. Ikke mindst på logistik-siden, ligesom man kan drage fordel af fælles administration, centrale indkøb og en samlet nordisk markedsføring.
“Det gør, at vi står stærkere”, fortæller Jenny, der videre siger, at man arbejder med et omfattende mediemix i de respektive lande.
Udover Global og Pulltex har man i Danmark forhandlingen af mandolinjern fra Benriner og sliberedskaber; slibejern og slibesten specielt udviklet til japanske knive fra MinoSharp, mens man i Norge også har forhandlingen af Riedel, Benriner, MinoSharp, japanske Tamahagane-knive, salt- og peberkværne fra Zassenhaus og knive fra Yaxell.
Jenny fortæller, at man selvfølgelig samarbejder med specialdetailhandlen i alle tre lande sat med udvalgte webshops, og at man også samarbejder med en række restauranter inden for praktisk talt alle brands.
“Vi arbejder med premium-brands, og derfor kan produkterne anvendes af både professionelle og passionerede amatører”, fortæller Jenny.
Ambassadørerne
En af Sundqvists vigtigste markedsføringsredskaber er ambassadør-samarbejderne med udvalgte kokke, der vælger at arbejde med Sundqvists brands i de tre skandinaviske lande, og Jenny fortæller, at de er utroligt vigtige for virksomheden såvel som for forhandlerne, der også nyder godt af den markedsføring, der ligger i samarbejderne.
“Vi arbejder meget med de sociale medier, og her bruger vi også vores ambassadører. Herudover samarbejder vi med influencers i de tre lande, vi bruger vores egne SoMe-platforme, og vi har medlemsklubber”.
Det har altid været Sundqvists filosofi, at man vil arbejde med de stærkeste brands og med produkter, der er en investering for livet.
“Det har vi haft rigtig fin succes med i Sverige i næsten 60 år, og det er selvfølgelig også den grundtanke, vi arbejder med på det danske og det norske marked. Vi er ikke billigst, men vi er bedst, og det er det, vi baserer vores forretning på”.
Sverige er naturligt nok Sundqvists største marked, men Jenny er glad for den vækstrejse, man har begyndt på det norske og det danske marked.
“I Sverige har vi fin vækst, og vi forventer det samme på de øvrige to markeder. I Norge har vi fået etableret Sundqvist som et brand igennem de seneste tre år, og det forventer jeg også, vi kommer til på det danske marked. Blandt andet er vi med på Formland til august netop for at lære de danske forhandlere endnu bedre at kende og for at få mere erfaring med markedet”.
Generelt ser Jenny positivt på fremtiden. ”Vi er inde i en god udvikling, og vi har fin vækst på alle tre markeder. Men vi går hellere lidt forsigtigt til værks, for det er vigtigere for os at få de rigtige forhandlere end at få hurtige forhandlere. For vi har premium-brands, og de skal sælges med en premium følelse”.