Investeringer for livet

Sundqvist arbejder med premium brands, som Jenny Gyllmez, CEO for den norske og danske virksomhed, kalder for investeringer for livet. I Sverige har man næsten 60 års brancheerfaring, for tre år siden tog man fat på det norske marked og i 2022 fortsættes vækstrejsen i Danmark.

Jenny Gyllmez. Foto: Sundqvist.

Sundqvist kalder selv virksomheden for ”a house of brands”. I Sverige har man med stor succes slået sine folder siden 1963, hvor familiefirmaet blev etableret og som nu drives af 3. generation i form af CEO Daniel Sundqvist. For tre år siden kom turen til Norge, og i 2022 åbnede man kontor og showroom i København.

Og Sundqvist er et House of brands. I Sverige tæller porteføljen ni brands, i Norge arbejdes der med otte brands og i Danmark sælges foreløbig fire af mærkerne. Det absolut største i alle tre lande er Global knive, men også Pulltex vintilbehør tæller blandt sværvægterne.

Foto: Sundqvist.

Koncernens hovedkontor ligger i Göteborg, men man har valgt at have salgskontorer i både København og Oslo med lokale medarbejdere. 
“Der er forskel på danskere, nordmænd og svenskere, og ikke mindst er man altid mest komfortabel med at tale sit eget sprog, når der skal købes ind”, fastslår Jenny Gyllmez.

Totalt set tæller Sundqvist 50 medarbejdere.
“Vi er som sagt kommet godt i gang i Norge, og vi ser frem til for alvor at møde forhandlerne på det danske marked”, siger Jenny, der slår fast, at man allerede har fået en god begyndelse med Jesper Munk som sales manager og yderligere to ansatte på det danske kontor. 

“Da vi tog Global ind, købte vi samtidig en relation, vi kunne tage med til samtlige retailbutikker i premium-segmentet, og det er vi lykkes med”, siger Jenny.
I Norge ledes kontoret af sales manager Hilde Bugge. En stor fordel, når man starter op på nye markeder, er selvfølgelig, at man har en koncern i ryggen med de fordele, det giver. Ikke mindst på logistik-siden, ligesom man kan drage fordel af fælles administration, centrale indkøb og en samlet nordisk markedsføring. 

“Det gør, at vi står stærkere”, fortæller Jenny, der videre siger, at man arbejder med et omfattende mediemix i de respektive lande.

Udover Global og Pulltex har man i Danmark forhandlingen af mandolinjern fra Benriner og sliberedskaber; slibejern og slibesten specielt udviklet til japanske knive fra MinoSharp, mens man i Norge også har forhandlingen af Riedel, Benriner, MinoSharp, japanske Tamahagane-knive, salt- og peberkværne fra Zassenhaus og knive fra Yaxell.

Jenny fortæller, at man selvfølgelig samarbejder med specialdetailhandlen i alle tre lande sat med udvalgte webshops, og at man også samarbejder med en række restauranter inden for praktisk talt alle brands.
“Vi arbejder med premium-brands, og derfor kan produkterne anvendes af både professionelle og passionerede amatører”, fortæller Jenny.

Foto: Sundqvist.


Ambassadørerne
En af Sundqvists vigtigste markedsføringsredskaber er ambassadør-samarbejderne med udvalgte kokke, der vælger at arbejde med Sundqvists brands i de tre skandinaviske lande, og Jenny fortæller, at de er utroligt vigtige for virksomheden såvel som for forhandlerne, der også nyder godt af den markedsføring, der ligger i samarbejderne.

“Vi arbejder meget med de sociale medier, og her bruger vi også vores ambassadører. Herudover samarbejder vi med influencers i de tre lande, vi bruger vores egne SoMe-platforme, og vi har medlemsklubber”.

Det har altid været Sundqvists filosofi, at man vil arbejde med de stærkeste brands og med produkter, der er en investering for livet.
“Det har vi haft rigtig fin succes med i Sverige i næsten 60 år, og det er selvfølgelig også den grundtanke, vi arbejder med på det danske og det norske marked. Vi er ikke billigst, men vi er bedst, og det er det, vi baserer vores forretning på”.

Foto: Sundqvist.

Sverige er naturligt nok Sundqvists største marked, men Jenny er glad for den vækstrejse, man har begyndt på det norske og det danske marked.

“I Sverige har vi fin vækst, og vi forventer det samme på de øvrige to markeder. I Norge har vi fået etableret Sundqvist som et brand igennem de seneste tre år, og det forventer jeg også, vi kommer til på det danske marked. Blandt andet er vi med på Formland til august netop for at lære de danske forhandlere endnu bedre at kende og for at få mere erfaring med markedet”.

Generelt ser Jenny positivt på fremtiden. ”Vi er inde i en god udvikling, og vi har fin vækst på alle tre markeder. Men vi går hellere lidt forsigtigt til værks, for det er vigtigere for os at få de rigtige forhandlere end at få hurtige forhandlere. For vi har premium-brands, og de skal sælges med en premium følelse”.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.11.2024F&H Group A/S

Sponseret

Termokande-nyhed fra Zone taler ind i tidsånden

14.11.2024Witt

Sponseret

Revolutioner din juiceoplevelse – Mød Witt by Kuvings AUTO10

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Stilfuld og effektiv affaldssortering

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Køkkenklassikere nu i genanvendte materialer

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Hvad kræver det at blive Verdens bedste kok?

11.11.2024EVA SOLO

Sponseret

Eva Solo: Sådan måler vi klimaftrykket fra design til bortskaffelse

24.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Nyhed i SINGLES-serien: FSC-certificeret skærebræt med unik detalje

24.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Håndlavet stentøj fra Villa Collection Denmark

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023