Investeringer for livet

Sundqvist arbejder med premium brands, som Jenny Gyllmez, CEO for den norske og danske virksomhed, kalder for investeringer for livet. I Sverige har man næsten 60 års brancheerfaring, for tre år siden tog man fat på det norske marked og i 2022 fortsættes vækstrejsen i Danmark.

Jenny Gyllmez. Foto: Sundqvist.

Sundqvist kalder selv virksomheden for ”a house of brands”. I Sverige har man med stor succes slået sine folder siden 1963, hvor familiefirmaet blev etableret og som nu drives af 3. generation i form af CEO Daniel Sundqvist. For tre år siden kom turen til Norge, og i 2022 åbnede man kontor og showroom i København.

Og Sundqvist er et House of brands. I Sverige tæller porteføljen ni brands, i Norge arbejdes der med otte brands og i Danmark sælges foreløbig fire af mærkerne. Det absolut største i alle tre lande er Global knive, men også Pulltex vintilbehør tæller blandt sværvægterne.

Foto: Sundqvist.

Koncernens hovedkontor ligger i Göteborg, men man har valgt at have salgskontorer i både København og Oslo med lokale medarbejdere. 
“Der er forskel på danskere, nordmænd og svenskere, og ikke mindst er man altid mest komfortabel med at tale sit eget sprog, når der skal købes ind”, fastslår Jenny Gyllmez.

Totalt set tæller Sundqvist 50 medarbejdere.
“Vi er som sagt kommet godt i gang i Norge, og vi ser frem til for alvor at møde forhandlerne på det danske marked”, siger Jenny, der slår fast, at man allerede har fået en god begyndelse med Jesper Munk som sales manager og yderligere to ansatte på det danske kontor. 

“Da vi tog Global ind, købte vi samtidig en relation, vi kunne tage med til samtlige retailbutikker i premium-segmentet, og det er vi lykkes med”, siger Jenny.
I Norge ledes kontoret af sales manager Hilde Bugge. En stor fordel, når man starter op på nye markeder, er selvfølgelig, at man har en koncern i ryggen med de fordele, det giver. Ikke mindst på logistik-siden, ligesom man kan drage fordel af fælles administration, centrale indkøb og en samlet nordisk markedsføring. 

“Det gør, at vi står stærkere”, fortæller Jenny, der videre siger, at man arbejder med et omfattende mediemix i de respektive lande.

Udover Global og Pulltex har man i Danmark forhandlingen af mandolinjern fra Benriner og sliberedskaber; slibejern og slibesten specielt udviklet til japanske knive fra MinoSharp, mens man i Norge også har forhandlingen af Riedel, Benriner, MinoSharp, japanske Tamahagane-knive, salt- og peberkværne fra Zassenhaus og knive fra Yaxell.

Jenny fortæller, at man selvfølgelig samarbejder med specialdetailhandlen i alle tre lande sat med udvalgte webshops, og at man også samarbejder med en række restauranter inden for praktisk talt alle brands.
“Vi arbejder med premium-brands, og derfor kan produkterne anvendes af både professionelle og passionerede amatører”, fortæller Jenny.

Foto: Sundqvist.


Ambassadørerne
En af Sundqvists vigtigste markedsføringsredskaber er ambassadør-samarbejderne med udvalgte kokke, der vælger at arbejde med Sundqvists brands i de tre skandinaviske lande, og Jenny fortæller, at de er utroligt vigtige for virksomheden såvel som for forhandlerne, der også nyder godt af den markedsføring, der ligger i samarbejderne.

“Vi arbejder meget med de sociale medier, og her bruger vi også vores ambassadører. Herudover samarbejder vi med influencers i de tre lande, vi bruger vores egne SoMe-platforme, og vi har medlemsklubber”.

Det har altid været Sundqvists filosofi, at man vil arbejde med de stærkeste brands og med produkter, der er en investering for livet.
“Det har vi haft rigtig fin succes med i Sverige i næsten 60 år, og det er selvfølgelig også den grundtanke, vi arbejder med på det danske og det norske marked. Vi er ikke billigst, men vi er bedst, og det er det, vi baserer vores forretning på”.

Foto: Sundqvist.

Sverige er naturligt nok Sundqvists største marked, men Jenny er glad for den vækstrejse, man har begyndt på det norske og det danske marked.

“I Sverige har vi fin vækst, og vi forventer det samme på de øvrige to markeder. I Norge har vi fået etableret Sundqvist som et brand igennem de seneste tre år, og det forventer jeg også, vi kommer til på det danske marked. Blandt andet er vi med på Formland til august netop for at lære de danske forhandlere endnu bedre at kende og for at få mere erfaring med markedet”.

Generelt ser Jenny positivt på fremtiden. ”Vi er inde i en god udvikling, og vi har fin vækst på alle tre markeder. Men vi går hellere lidt forsigtigt til værks, for det er vigtigere for os at få de rigtige forhandlere end at få hurtige forhandlere. For vi har premium-brands, og de skal sælges med en premium følelse”.

Relateret indhold

10.05.2024Designbase.dk

Takt har underskud for femte år i træk

09.05.2024Designbase.dk

Søg kapital til din virksomhed

17.04.2024Witt

Sponseret

Espressokværnen til den kræsne kaffeelsker

15.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Flot 79NORD-nyhed fra Morsø

15.04.2024Brix Design A/S

Sponseret

Forårets magi og skønhed inviterer til pinsefest

11.04.2024F&H Group A/S

Sponseret

Essensen af kvalitet fra HOLM

10.04.2024Witt

Sponseret

Bryg kaffe som de professionelle baristaer

08.04.2024Designbase.dk

Hamonoya er ny distributør for Patisse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023