Inspireret af den nordiske natur

Home by Ilse Jacobsen er et nyt Home-brand, der fortæller en historie om den nordiske natur. Havet, der bruser, tangen og stenene i vandkanten og skovens former, farver og dufte. Der lægges ud i soft home-segmentet, men planen er at udbygge brandet til at omfatte bl.a. stel og et outdoorunivers.

”Det er en sjov og spændende rejse, vi er på, og den er begyndt godt”. Sådan siger Ilse Jacobsen, der sammen med Christian Dam og Jakob Elmegaard Kristiansen står bag det nye home-brand Home by Ilse Jacobsen.

Inspirationen og stemningen er den nordiske natur. Stranden ved Hornbæk; tangen, havet, vinden og det smukke lys, og skoven med de smukke fyrtræer og den særegne atmosfære. Følelsen af naturen.

”Det handler om Hornbæk-fornemmelsen”, siger Ilse. Den følelse, man får, når man træder ind i et hyggeligt sommerhus en varm sommerdag med lækre, bløde håndklæder, sengetøj, der er tørret i vinden, og som man kryber i, når natten falder på; knitrende og friskt. 

Ilse er kendt for sit tøj og sine gummistøvler, som hun har designet igennem 28 år, og hun fortæller, at tanken om at designe en Home-kollektion har strejfet hende mange gange. ”Men jeg har aldrig rigtig haft tiden til det”, siger hun. 

For nogle år siden mødte hun Christian på Ambiente. Siden har de holdt forbindelsen, og jævnligt talt om det uudnyttede potentiale, der var i hendes brand.

”Da jeg så mødte både Jakob og Christian, kunne jeg godt se, at vi ville udgøre et stærkt trekløver med hver vores klare kompetencer og med mulighed for at skabe noget godt”.

Home by Ilse Jacobsen blev født, og som Ilse siger det: ”Vi er hvad vi er. Vi har ikke lyst til at give os ud for at være mere, end det. Men det vi gør, gør vi så godt, at vi tør skabe et nyt brand”.

Selv har hun også en stor interesse for borddækning og indretning.

”Jeg er et madøre, og jeg elsker at dække et smukt bord, og når jeg nu kan gøre det helt i min egen ånd, så er det jo perfekt. Der er ingen tvivl om, at man spiser med øjnene. Derfor er det også meningen, at man skal fornemme stemningen i hvert eneste produkt. 

Ilse, Christian og Jakob mener tidspunktet for lanceringen af et nyt brand i branchen er rigtigt. ”Alle tal viser at der bliver stadig brugt mange penge på hjemmet”, siger de, og Ilse mener samtidig, at tiden, hvor hjemmene skulle være sterile og stilrene er forbi. ”For mit eget vedkommende har jeg netop indrettet mit nye hus, så det har samme vibe som det skønneste sommerhus, hvor man for en fornemmelse af, at her vil jeg tilbringe resten af mit liv.  Det handler om hygge; i stuen, i køkkenet og i soveværelset, og så handler det om, at man som forbruger ikke længere bare køber produkter. Man køber ting, man holder af, og man køber ting for at have dem længe”.

Soft home-segmentet 

De første produkter når ud på hylderne i butikkerne i april, og indsalget begynder nu. Det gælder sengetøj, sengetæpper, duge, håndklæder og puder.

”Ilse kommer fra moden, så det naturlige sted at begynde er i soft home-segmentet. Både i forhold til forhandlerne og i forhold til forbrugerne, som vi selvfølgelig skal have med på rejsen. Men i princippet er det kun fantasien, der sætter grænserne for udviklingen”, siger Christian.

Men udviklingen skal ske organisk. I foråret kommer dugene på markedet, det er naturligt at efterfølge dem med et stel, og f.eks. skal håndklæder have selskab af badehåndklæder med videre. 

”Outdooruniverset er også vigtigt for mig at få med. Jeg spiser ude indtil oktober måned, så en stor del af mit eget liv foregår uden døre”, siger Ilse.

Nordisk koncept

”Ligesom mange designer regntøj og gummistøvler, er der også mange, der designer sengetøj og håndklæder, men vi tror på det rene, nordiske udtryk og på af skabe den fornemmelse”, lyder det fra Ilse,

Kvaliteten går man naturligvis ikke på kompromis med, og med det nye brand, søger man at ramme et fornuftigt prispunkt.

Både til hendes tøjkollektioner og til den nye Home by Ilse Jacobsen-kollektion, henter Ilse stor inspiration på stranden og skoven. ”Jeg har en æske, hvor jeg samler ting i; et stykke tang, en gren, en smuk sten eller andet, der inspirerer mig. Går du en tur i vandkanten den ene dag, er det ikke de samme sten eller den samme tang, der ligger der, den næste, og den følelse er fantastisk”.

Ilse nyder at arbejde med den nye Home-kollektion. ”Det er rart at blive revet lidt ud af det vanlige arbejde med tøj, overtøj og gummistøvler. Men synergien er også stor, for trenden og farverne til de kommende sæsoner er de samme, så det er en god guide”.

I Home by Ilse Jacobsen findes fremadrettet også Ilse Jacobsen Spa- og Beauty serie.

”Produkterne passer utroligt fint og meget naturligt sammen”, siger Jakob, der fortæller, at man ud over at udbygge brandet, også fremadrettet har stort fokus på recycling og sustainability.

”Det skal vi ganske enkelt have. Er med ikke med er man ude”, er de tre enige om. Det gælder bl.a. indpakning, med meget mere. ”Vi skal ganske enkelt tænke alt ind i en 360 grads palet”, siger Jakob. Og her kan man nyde godt af den udvikling, der allerede er i gang hos Ilse Jacobsen, hvor man i dag arbejder med Teknologisk Institut om at finde frem til de bedst mulige løsninger.

Hvad de tre også er enige om, er at brandet skal være en global spiller.

”Vi har historien, der kan støtte op om brandet, og den troværdighed skal vi bygge videre på. Ilse Jacobsen er et kendt brand, der borger for en god kvalitet bl.a. i Asien, og det tænker vi at benytte. Men det forpligter naturligvis også”, fastslår Christian.

Lige dele branchekendskab og design

Jakob og Christian har et stort branchekendskab på såvel eksporten og som på retail. Det kombinerer de med Ilses evne til at skabe godt design, og nu er de derfor klar til at byde branchen op til dans.

”Vi tager fat i forhandlerne nu. Flere har allerede købt på baggrund af skitser, så det tegner godt”, lyder det. Samtidig søger man samarbejdspartnere i både Norge og Sverige, for det er på de nordiske markeder og Benelux, der lægges ud. 

”Vi er klar med 1. generation af produkter, og selv om planerne blev luftet for forhandlere under Formland, er det nu, vi for alvor er klar til at fortælle om det”.

Alle tre er de ligeværdige partnere i det nye selskab. Ilse står for den kreative del, mens Jakob og Christian er henholdsvis COO og CEO med ansvar for henholdsvis, indkøb, produktion, sourcing, logisk samt salg og forretningsdelen.

”Men det er vores fælles barn, og vi har en fælles vision for brandet”, slutter de tre samstemmende.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

03.12.2024Designbase.dk

Tegn på lille fremgang i julehandlen

02.12.2024Droppery

Sponseret

Solfelt intensiverer samarbejdet med Droppery: "Building growth together"

28.11.2024uno image a/s

Sponseret

Ny Salgschef for Private Label

28.11.2024Designbase.dk

Jakob Ellemann-Jensen bliver ny vicedirektør i Dansk Erhverv

27.11.2024Designbase.dk

16 procent mere på årets Black Friday

27.11.2024Designbase.dk

Opløftende start på Black Week: ”Det er gået helt fantastisk”

27.11.2024Designbase.dk

Ny prognose: Black Week udkonkurrerer Black Friday

26.11.2024Designbase.dk

Pakkeshops opruster til Black Friday og jul

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023