Inspireret af den nordiske natur
Home by Ilse Jacobsen er et nyt Home-brand, der fortæller en historie om den nordiske natur. Havet, der bruser, tangen og stenene i vandkanten og skovens former, farver og dufte. Der lægges ud i soft home-segmentet, men planen er at udbygge brandet til at omfatte bl.a. stel og et outdoorunivers.
”Det er en sjov og spændende rejse, vi er på, og den er begyndt godt”. Sådan siger Ilse Jacobsen, der sammen med Christian Dam og Jakob Elmegaard Kristiansen står bag det nye home-brand Home by Ilse Jacobsen.
Inspirationen og stemningen er den nordiske natur. Stranden ved Hornbæk; tangen, havet, vinden og det smukke lys, og skoven med de smukke fyrtræer og den særegne atmosfære. Følelsen af naturen.
”Det handler om Hornbæk-fornemmelsen”, siger Ilse. Den følelse, man får, når man træder ind i et hyggeligt sommerhus en varm sommerdag med lækre, bløde håndklæder, sengetøj, der er tørret i vinden, og som man kryber i, når natten falder på; knitrende og friskt.
Ilse er kendt for sit tøj og sine gummistøvler, som hun har designet igennem 28 år, og hun fortæller, at tanken om at designe en Home-kollektion har strejfet hende mange gange. ”Men jeg har aldrig rigtig haft tiden til det”, siger hun.
For nogle år siden mødte hun Christian på Ambiente. Siden har de holdt forbindelsen, og jævnligt talt om det uudnyttede potentiale, der var i hendes brand.
”Da jeg så mødte både Jakob og Christian, kunne jeg godt se, at vi ville udgøre et stærkt trekløver med hver vores klare kompetencer og med mulighed for at skabe noget godt”.
Home by Ilse Jacobsen blev født, og som Ilse siger det: ”Vi er hvad vi er. Vi har ikke lyst til at give os ud for at være mere, end det. Men det vi gør, gør vi så godt, at vi tør skabe et nyt brand”.
Selv har hun også en stor interesse for borddækning og indretning.
”Jeg er et madøre, og jeg elsker at dække et smukt bord, og når jeg nu kan gøre det helt i min egen ånd, så er det jo perfekt. Der er ingen tvivl om, at man spiser med øjnene. Derfor er det også meningen, at man skal fornemme stemningen i hvert eneste produkt.
Ilse, Christian og Jakob mener tidspunktet for lanceringen af et nyt brand i branchen er rigtigt. ”Alle tal viser at der bliver stadig brugt mange penge på hjemmet”, siger de, og Ilse mener samtidig, at tiden, hvor hjemmene skulle være sterile og stilrene er forbi. ”For mit eget vedkommende har jeg netop indrettet mit nye hus, så det har samme vibe som det skønneste sommerhus, hvor man for en fornemmelse af, at her vil jeg tilbringe resten af mit liv. Det handler om hygge; i stuen, i køkkenet og i soveværelset, og så handler det om, at man som forbruger ikke længere bare køber produkter. Man køber ting, man holder af, og man køber ting for at have dem længe”.
Soft home-segmentet
De første produkter når ud på hylderne i butikkerne i april, og indsalget begynder nu. Det gælder sengetøj, sengetæpper, duge, håndklæder og puder.
”Ilse kommer fra moden, så det naturlige sted at begynde er i soft home-segmentet. Både i forhold til forhandlerne og i forhold til forbrugerne, som vi selvfølgelig skal have med på rejsen. Men i princippet er det kun fantasien, der sætter grænserne for udviklingen”, siger Christian.
Men udviklingen skal ske organisk. I foråret kommer dugene på markedet, det er naturligt at efterfølge dem med et stel, og f.eks. skal håndklæder have selskab af badehåndklæder med videre.
”Outdooruniverset er også vigtigt for mig at få med. Jeg spiser ude indtil oktober måned, så en stor del af mit eget liv foregår uden døre”, siger Ilse.
Nordisk koncept
”Ligesom mange designer regntøj og gummistøvler, er der også mange, der designer sengetøj og håndklæder, men vi tror på det rene, nordiske udtryk og på af skabe den fornemmelse”, lyder det fra Ilse,
Kvaliteten går man naturligvis ikke på kompromis med, og med det nye brand, søger man at ramme et fornuftigt prispunkt.
Både til hendes tøjkollektioner og til den nye Home by Ilse Jacobsen-kollektion, henter Ilse stor inspiration på stranden og skoven. ”Jeg har en æske, hvor jeg samler ting i; et stykke tang, en gren, en smuk sten eller andet, der inspirerer mig. Går du en tur i vandkanten den ene dag, er det ikke de samme sten eller den samme tang, der ligger der, den næste, og den følelse er fantastisk”.
Ilse nyder at arbejde med den nye Home-kollektion. ”Det er rart at blive revet lidt ud af det vanlige arbejde med tøj, overtøj og gummistøvler. Men synergien er også stor, for trenden og farverne til de kommende sæsoner er de samme, så det er en god guide”.
I Home by Ilse Jacobsen findes fremadrettet også Ilse Jacobsen Spa- og Beauty serie.
”Produkterne passer utroligt fint og meget naturligt sammen”, siger Jakob, der fortæller, at man ud over at udbygge brandet, også fremadrettet har stort fokus på recycling og sustainability.
”Det skal vi ganske enkelt have. Er med ikke med er man ude”, er de tre enige om. Det gælder bl.a. indpakning, med meget mere. ”Vi skal ganske enkelt tænke alt ind i en 360 grads palet”, siger Jakob. Og her kan man nyde godt af den udvikling, der allerede er i gang hos Ilse Jacobsen, hvor man i dag arbejder med Teknologisk Institut om at finde frem til de bedst mulige løsninger.
Hvad de tre også er enige om, er at brandet skal være en global spiller.
”Vi har historien, der kan støtte op om brandet, og den troværdighed skal vi bygge videre på. Ilse Jacobsen er et kendt brand, der borger for en god kvalitet bl.a. i Asien, og det tænker vi at benytte. Men det forpligter naturligvis også”, fastslår Christian.
Lige dele branchekendskab og design
Jakob og Christian har et stort branchekendskab på såvel eksporten og som på retail. Det kombinerer de med Ilses evne til at skabe godt design, og nu er de derfor klar til at byde branchen op til dans.
”Vi tager fat i forhandlerne nu. Flere har allerede købt på baggrund af skitser, så det tegner godt”, lyder det. Samtidig søger man samarbejdspartnere i både Norge og Sverige, for det er på de nordiske markeder og Benelux, der lægges ud.
”Vi er klar med 1. generation af produkter, og selv om planerne blev luftet for forhandlere under Formland, er det nu, vi for alvor er klar til at fortælle om det”.
Alle tre er de ligeværdige partnere i det nye selskab. Ilse står for den kreative del, mens Jakob og Christian er henholdsvis COO og CEO med ansvar for henholdsvis, indkøb, produktion, sourcing, logisk samt salg og forretningsdelen.
”Men det er vores fælles barn, og vi har en fælles vision for brandet”, slutter de tre samstemmende.