14.08.2018  |  Interior  |  Trends

Innovativ og med stor international interesse

Tendence i Frankfurt løb af stablen allerede i juli. Besøgstallet var på godt 20.000, hvoraf de ca. 20 pct. kom fra lande uden for Tyskland. Planen er, at Tendence skal videreudvikles i 2019 med flere spændende tiltag og en ny halfordeling.

I begyndelsen af andet halvårs messesæson ligger Tendence-messen, som arrangeres af Messe Frankfurt – lige på det tidspunkt, hvor Frankfurt viser sig fra sin mest solrige og smukkeste side.

2018-udgaven af Tendence lokkede 960 udstillere til, heraf godt 46 pct. fra andre lande end Tyskland. Udstillerne viste deres kollektioner og nyheder for godt 20.000 besøgende fra 82 lande. Antallet af besøgende fra udlandet var i øvrigt steget med fem procent i forhold til sidste år og landede således på 20 pct.

Frankfurt er et historisk sted for handelsmesser. Således blev den første efterårsmesse holdt i 1240, godkendt og underskrevet af den tysk-romerske kejser, Frederick II. I dag – 778 år senere – kan Tendence præsentere en bred vifte af produkter, der omfatter møbler, indretning tilbehør, køkkenprodukter, alt til borddækning, boligtekstiler, gaveartikler, smykker, modetilbehør samt produkter til haven og udendørs brug.

Philipp Ferger, Group Show Director for Tendence, forklarer, at messen har to hovedformål; på den ene side at vise nyheder til efteråret, julen og nytåret, hvilket er relevant for mindre og mellemstore butikker, og på den anden side at præsentere forårs- og sommerkollektioner til det kommende år, hvilket giver større butikker og kæder, der arbejder med længere leadtimes og større volumener mulighed for at placere deres ordrer i god tid. For udstillernes nøgleindkøbere tilbydes VIP-konceptet Tulip Club, der giver en række fordele, som kan lette opholdet på messen.

Hjælp til de mindre detailhandlere
Det er ingen hemmelighed, at detailhandlen har svære tider netop nu, hvilket ikke mindst sætter en kæp i hjulet for mindre og selvstændige aktører. Som en hjælp til både udstillere og besøgende indkøbere har Tendence skabt inspirationsudstillingen Village samt Concept Store Inspiration-området, hvor et større antal produkter udstilles i et miljø, der minder om en konceptbutik.

For yderligere inspiration bød Tendence også på et omfattende sceneprogram med foredrag og workshops. Her blev Tendence.Impulse, en onlinebaseret tjeneste, som hjælper (tyske) butiksindehavere med at arrangere forskellige typer af aktiviteter og kundeevents præsenteret. Nyt var også Pioneers of Lifestyle, en velbesøgt branchekongres, der bl.a. beskæftigede sig med emner som digitalisering, kundeservice, detailhandel og produktfokus.

Udendørs miljø er et vigtigt tema for Tendence 2018, og for andet år i træk havde man entreret med det hollandske designstudio 2Dezign, der havde skabt en udstilling i det fri, Outdoor Living med inspiration og best practises for præsentation af produkter som udendørsmøbler og levende vækster. Derudover havde man for første gang et samarbejde med havemessen Gardiente, som arrangeres parallelt med Tendence på Messecenter Rhein-Main.

Unge designtalenter
En af Tendences designmæssige highlights var helt sikkert de mange unge, kreative designere, der viste deres design i Talents-området. Unikt for Talents er, at de udvalgte designere har mulighed for at udstille gratis, og dermed har en god chance for at knytte betydningsfulde kontakter for fremtiden.

”igennem de seneste to-tre år har man set en tendens til, at de unge håndværkere og designere lader sig inspirere af moderne teknologi og digitalisering, når de arbejder med traditionelle materialer. Det sås også tydeligt hos Tendences Talents i år. Det, der er vigtigt for disse unge designere, er, at de lærer at formidle deres produkt og forretningsidé. Ikke mindst i dag, hvor vi står overfor et paradigmeskifte – fra traditionel markedsføring til en mere direkte og personlig kontakt med slutkunden”, siger professor Hjansberg Maier-Aichen fra Karlsruhes designuniversitet.

Nordisk design var også godt repræsenteret på Tendence 2018, blandt andet via konceptet Roots of Scandinavia, der er etableret i samarbejde med trendprofilen Stefan Nilsson, der havde samlet et mindre antal udvalgte start-ups og designvirksomheder.

Med årets messe vel overstået, ser man nu fra Tendences side frem mod 2019, hvor der kommer til at ske yderligere interessante forandringer. Allerede i september tages den nye, moderne Hall 12 i brug, hvilket bl.a. giver plads til at renovere to andre haller. I Hall 12 vil man under Tendence 2019 vise design- og premiumbrands, mens Hall 8, der tidligere husede Lovely Home og Seasonal Decoration, vil få en helt ny struktur. De udstillere, der vil være at finde i den hal, vil blive inddelt efter deres produkters stil (Modern, Earth, Urban, Cosy eller Adventure – temaer, der er udviklet i samarbejde med konsulentvirksomheden Retail Academy). I hver afdeling vil der desuden være et inspirationsområde med forslag til, hvordan produkterne kan styles og præsenteres i detailhandlen.

”Det nye layout i Hall 8 er endnu et eksempel på, hvordan vi søger at støtte op om de mindre og selvstændige butikker. Netop de butikker er en vigtig del af Tendences besøgende og i tidens stadig vanskeligere forretningsklima, sætter vi nye tiltag i søen for at kunne tilbyde dem forskellige typer af service og vejledning”, slutter Philipp Ferger.

-Johanna Bergstrøm

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere