Incado er en alt-i-en-forretning

Efter 30 år i design- og interiørbranchen er ramme- og plakatvirksomheden Incado stadig i udvikling. Gennem investering i ny teknologi og produktion i Europa har forretningen udviklet sig til, hvad CEO og ejer, Jesper B. Rasmussen, kalder en ‘one-stop-shop’.

Hos Incado finder man et væld af rammer og plakater i forskellige farver, størrelser og motiver. Foto: Incado.

Incado, der er kendt for sine moderne plakater, kulørte rammer og innovative spejle, er essensen af en forretning, der følger med tiden. Med over 30 år i branchen har de ikke kun fulgt med tendenserne. De har også været med til at definere dem.

Som noget nyt laver Incado spejle med motiver på. Foto: Incado.

“Da vi startede, var vi i en tid, hvor man havde én ramme og ét motiv – det var en mat aluminiumsramme og den ikoniske blå Monet med åkander – det var simpelthen vores udgangspunkt. Så vi er nok lidt medskyldige i, at sidstnævnte blev så populær”, fortæller Jesper B. Rasmussen, der er administrerende direktør og ejer af Incado, med et smil.

På trods af de mange år, understreger Jesper også, at virksomheden stadig er et team af iværksættere af sind og drivkraft: “Selv om 30 år kan lyde af meget, føler vi, at vi kun lige er begyndt". siger han.

I en tid, hvor man ikke har kunne se håbefulde iværksættere tone frem på skærmen i Løvens Hule og eller ‘Business Angels’, der har investeret store pengesummer i spirende forretninger, har Incado vokset sig stor gennem god gammeldags, organisk vækst – alt sammen fra byen Esbjerg.

“Vi er gået fra en kælder til 6.500 kvadratmeter, og i 2008 blev vi nødt til at udvide med produktionen yderligere herhjemme med en fabrik i EU”, fortæller Jesper.

Men som virksomhed i en konjunkturfølsom branche mærker man også tidens tand. Produktionen i Danmark har altid været i gang, men har været op- og nedjusteret, så Incado altid har kunne være levere kvalitet til sine forhandlere, der omfatter både nationale og internationale design- og interiørkæder samt lokale butikker.

“Vi har en stor produktionskapacitet med vores danske fabrik og tilsvarende lagerkapacitet med et bredt sortiment, som vi sender alle vores produkter ud gennem. På den måde har vi altid været hurtige til at omstille os markedet”, siger Jesper.

Jesper B. Rasmussen kalder teamet - Pia, Aga, Sandra - bag Incado for ”iværksættere af sind og drivkraft”. Foto: Incado.

Ansvarlige målsætninger
Fleksibilitet kræver dog omkostninger. Men det har ikke stået i vejen for Incados udvikling, og derfor har de blandt andet investeret i teknologi med de største printere på markedet, der kan optimere kvaliteten og bibeholde produktionen i Danmark.
For hos Incado handler det om at være ‘first choice’.

“Hvis kunden leder efter det seneste skud på stammen inden for design, kvalitet og materialer, er målet, at de kigger hos os som det første. Vi skal altså være ‘top of mind’”, siger Jesper og understreger, at det imidlertid ikke skal være på bekostning af virksomhedens miljømæssige ansvar.

“Vi både genbruger og bruger genbrug. Det vil sige, at vi sorterer alt vores materialeaffald – lige fra pap til glas – og så køber vi genbrugt materiale, hvor det er muligt, og når det har de rigtige certificeringer, som f.eks. FSC og Svanemærket”.

Foto: Incado.

Klassisk og nytænkende
Fleksibilitet er dog ikke kun et teknologispørgsmål. Hos Incado findes der et væld af produkter, der blandt andet omfatter et stort sortiment af tomme rammer i alle størrelser og mere en 20 forskellige farver og diverse træsorter, unikke spejle med motiver og organiske former samt plakater lavet i samarbejde med kunstnergrupper.

“Vi trykker f.eks. på hør, metal, beton og kunstnerpapir. Sidstnævnte er en ny teknik, vi har opfundet, så vi kan trykke på kraftigt papir med afrevne kanter og derved lave et eksklusivt udtryk, frem for en normal plakat. Som noget unikt tilpasser vi også baggrundsfarven og rammen, så det hele passer perfekt”, siger Jesper.

Forhandlerne skal også både kunne finde klassikerne, men også blive inspireret af nytænkende og innovativt design, som man ikke ser andre steder.

“Det gælder alt fra et lille postkort til et kæmpe billede på 2x2 meter”, fortsætter han.
Med den omfattende indsigt er Incado heller ikke kun i stand til at aflæse markedsændringerne, men også reagere på de trends, der spirer i branchen, mener Jesper.

“Vi er gennem vores produktionsapparat i Danmark og EU hurtige til at reagere på de tendenser, vi spotter, og det gør os i stand til at få produkterne hurtigt ud på markedet, fordi vi ikke behøver vente på en container, der har fragtet det langvejsfra”.

Alt dette er også grunden til, at Jesper kalder Incado for en ‘one-stop-shop’ –en alt-i-en-forretning – og derfor har virksomheden blandt andet netop lanceret sin egen B2B onlinebutik, så samarbejdspartnerne hurtigt og nemt kan levere nye varer hjem – og samtidig få inspiration fra Incados øvrige sortiment.

“Hjemmesiden skal ses som en referenceramme og inspirationskilde til vores forhandlere, hvor de også får mersalg, når de køber produkterne her. Vi har mange tidssvarende produkter, som kun findes hos os. Vi bestræber os altid på at være innovative og tilføje noget unikt”, slutter Jesper.

www.incado.dk

Relateret indhold

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

24.04.2024Designbase.dk

Salone del Mobile.Milano 2024 slår sidste års besøgstal

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023