Incado er en alt-i-en-forretning
Efter 30 år i design- og interiørbranchen er ramme- og plakatvirksomheden Incado stadig i udvikling. Gennem investering i ny teknologi og produktion i Europa har forretningen udviklet sig til, hvad CEO og ejer, Jesper B. Rasmussen, kalder en ‘one-stop-shop’.
Incado, der er kendt for sine moderne plakater, kulørte rammer og innovative spejle, er essensen af en forretning, der følger med tiden. Med over 30 år i branchen har de ikke kun fulgt med tendenserne. De har også været med til at definere dem.
“Da vi startede, var vi i en tid, hvor man havde én ramme og ét motiv – det var en mat aluminiumsramme og den ikoniske blå Monet med åkander – det var simpelthen vores udgangspunkt. Så vi er nok lidt medskyldige i, at sidstnævnte blev så populær”, fortæller Jesper B. Rasmussen, der er administrerende direktør og ejer af Incado, med et smil.
På trods af de mange år, understreger Jesper også, at virksomheden stadig er et team af iværksættere af sind og drivkraft: “Selv om 30 år kan lyde af meget, føler vi, at vi kun lige er begyndt". siger han.
I en tid, hvor man ikke har kunne se håbefulde iværksættere tone frem på skærmen i Løvens Hule og eller ‘Business Angels’, der har investeret store pengesummer i spirende forretninger, har Incado vokset sig stor gennem god gammeldags, organisk vækst – alt sammen fra byen Esbjerg.
“Vi er gået fra en kælder til 6.500 kvadratmeter, og i 2008 blev vi nødt til at udvide med produktionen yderligere herhjemme med en fabrik i EU”, fortæller Jesper.
Men som virksomhed i en konjunkturfølsom branche mærker man også tidens tand. Produktionen i Danmark har altid været i gang, men har været op- og nedjusteret, så Incado altid har kunne være levere kvalitet til sine forhandlere, der omfatter både nationale og internationale design- og interiørkæder samt lokale butikker.
“Vi har en stor produktionskapacitet med vores danske fabrik og tilsvarende lagerkapacitet med et bredt sortiment, som vi sender alle vores produkter ud gennem. På den måde har vi altid været hurtige til at omstille os markedet”, siger Jesper.
Ansvarlige målsætninger
Fleksibilitet kræver dog omkostninger. Men det har ikke stået i vejen for Incados udvikling, og derfor har de blandt andet investeret i teknologi med de største printere på markedet, der kan optimere kvaliteten og bibeholde produktionen i Danmark.
For hos Incado handler det om at være ‘first choice’.
“Hvis kunden leder efter det seneste skud på stammen inden for design, kvalitet og materialer, er målet, at de kigger hos os som det første. Vi skal altså være ‘top of mind’”, siger Jesper og understreger, at det imidlertid ikke skal være på bekostning af virksomhedens miljømæssige ansvar.
“Vi både genbruger og bruger genbrug. Det vil sige, at vi sorterer alt vores materialeaffald – lige fra pap til glas – og så køber vi genbrugt materiale, hvor det er muligt, og når det har de rigtige certificeringer, som f.eks. FSC og Svanemærket”.
Klassisk og nytænkende
Fleksibilitet er dog ikke kun et teknologispørgsmål. Hos Incado findes der et væld af produkter, der blandt andet omfatter et stort sortiment af tomme rammer i alle størrelser og mere en 20 forskellige farver og diverse træsorter, unikke spejle med motiver og organiske former samt plakater lavet i samarbejde med kunstnergrupper.
“Vi trykker f.eks. på hør, metal, beton og kunstnerpapir. Sidstnævnte er en ny teknik, vi har opfundet, så vi kan trykke på kraftigt papir med afrevne kanter og derved lave et eksklusivt udtryk, frem for en normal plakat. Som noget unikt tilpasser vi også baggrundsfarven og rammen, så det hele passer perfekt”, siger Jesper.
Forhandlerne skal også både kunne finde klassikerne, men også blive inspireret af nytænkende og innovativt design, som man ikke ser andre steder.
“Det gælder alt fra et lille postkort til et kæmpe billede på 2x2 meter”, fortsætter han.
Med den omfattende indsigt er Incado heller ikke kun i stand til at aflæse markedsændringerne, men også reagere på de trends, der spirer i branchen, mener Jesper.
“Vi er gennem vores produktionsapparat i Danmark og EU hurtige til at reagere på de tendenser, vi spotter, og det gør os i stand til at få produkterne hurtigt ud på markedet, fordi vi ikke behøver vente på en container, der har fragtet det langvejsfra”.
Alt dette er også grunden til, at Jesper kalder Incado for en ‘one-stop-shop’ –en alt-i-en-forretning – og derfor har virksomheden blandt andet netop lanceret sin egen B2B onlinebutik, så samarbejdspartnerne hurtigt og nemt kan levere nye varer hjem – og samtidig få inspiration fra Incados øvrige sortiment.
“Hjemmesiden skal ses som en referenceramme og inspirationskilde til vores forhandlere, hvor de også får mersalg, når de køber produkterne her. Vi har mange tidssvarende produkter, som kun findes hos os. Vi bestræber os altid på at være innovative og tilføje noget unikt”, slutter Jesper.