Ikonisk farveglæde
Skønne farver forenes med enkelheden, når Copenhagen Design og designerne Ulrik Nordentoft og Søren Varming giver et skandinavisk touch til de internationale Pantone-produkter. Det gælder bl.a. det ikoniske krus samt en række andre produkter, der sender kreativiteten på overarbejde.
Det er altid lidt specielt, når danske designere står bag et internationalt design, og det er faktisk tilfældet med bl.a. Pantones ikoniske krus, der selv på Pantones hovedkontor i USA er det, der tages frem, når kaffen skal serveres.
Designerne bag er Ulrik Nordentoft og Søren Varming, og det er dem, som Copenhagen Design, der har fået licensen til at producere Pantone-produkterne, har valgt at samarbejde med. Omdrejningspunktet i kollektionen er Pantones ikoniske og verdenskendte krus, men herudover rummer serien en række produkter inden for kategorierne WORK, MEET OG MOVE.
”De klare, levende farver skaber kollektionen, og farverne vil altid være det bærende designelement. Men vi ønsker også enkelheden og det skandinaviske udtryk i vores produkter, og derfor samarbejder vi med industriel designer Ulrik Nordentoft og grafisk designer Søren Varming, der begge har vundet en række internationale designpriser, om at skabe netop den stil, hvad enten det gælder krusene, notesblokkene eller drikkedunkene og -kopperne”, fortæller Kim Rasmussen, der er CEO og medejer af Copenhagen Design.
Kim Rasmussen fortæller videre, at det er vigtigt for Copenhagen Design, at den enkle, skandinaviske stil holder hele vejen igennem, ikke mindst fordi der er andre virksomheder rundt omkring i verden, der producerer Pantone-produkter med et andet udgangspunkt. Samtidig betyder det meget, at produkterne er bæredygtige. Derfor har man udskiftet alt PVC med ”tritan” og stål, og man sikrer løbende, at al produktion sker så miljøvenligt som overhovedet muligt.
”Vores mål er at skabe et enkelt og stilrent design og ikke mindst en leg med de skønne, levende og glade farvenuancer”, lyder det.
De klare farver er den røde tråd
De klare, stærke farver er Pantones signatur og den røde tråd i Copenhagen Designs Pantone kollektion. Kim Rasmussen slår fast, at kollektionen skal udvikle sig løbende. Både med flere spændende produkter inden for de tre kategorier; WORK, MEET og MOVE og med flere og nye farver, der følger trenden i tiden. ”Planen er, at kollektionen skal tilføres små og store nyheder hver tredje måned. Kopper og krus er signaturprodukter, men eksempelvis nøgleringene er blevet supergodt modtaget i modebranchen og turistbranchen, hertil kommer notesblokke og skriveredskaber også i de smukke, klare farver”.
Hvert år lancerer Pantone, som det er de fleste bekendt, en ”Color of the Year”, og den vil man naturligvis også arbejde med. ”Årets farve eksponeres rigtig meget med store events og markedsføring world wide”, siger Kim Rasmussen.
I alt er man oppe på at have 18 distributører over hele verden. Således findes produkterne bl.a. i italienske La Rinascente og ikke mindst Amazon Europe og på vej til USA, ligesom Harrods i London har købt Pantones varer. I Danmark gælder det fx Designmuseet og Illums Bolighuse som de største forhandlere samt selvfølgelig en række design- og livsstilsbutikker.
”Vi fik et wake up call af de store, da vi pludselig solgte nøgleringene i titusindvis. Da gik det for alvor op for os, at vi havde fat i noget rigtigt”.
Helt bevidst har Copenhagen Design og designerne Ulrik Nordentoft og Søren Varming valgt at arbejde med den originale hvide stribe på alt design, og Kim fortæller, at alt, der designes, skal godkendes hos Pantone i USA. Til gengæld præsenterer de så produkterne på deres instagramprofil, der har mere end 2 mio. følgere.
Videreudviklinger
Guld, sølv og bronze udgaver af Pantoneprodukterne er noget af det, vi kommer til at se fra Copenhagen Design, og planen er klart, at brandet, som man i øvrigt har verdenslicens på inden for ”creative living”, skal løftes endnu mere på globalt plan; med flere farvekoncepter og flere produkter.
”Vi vil også fremadrettet arbejde konkret med shop-in-shop- og samarbejdsløsninger med butikkerne og designmuseerne og lave specifikke farveoplæg til B2B samt virksomheder, der har behov for deres egen farve, som støtter op om deres profil”, lyder det fra Kim, der er meget glad for at mærke den positive stemning, der er hos kunderne, og ikke mindst for at se, at der kommer flere til hele tiden.
”Vores produkter er gennemsyret af funktionalitet og farver. Vi skaber med andre ord, design, der holder, og som ikke mindst sætter god kulør på hverdagen og gang i kreativiteten”.