Hvad shopper danskerne på online markedspladser?

Flere og flere danskere shopper på online markedspladser, men hvad og for hvor meget? Det afslører ny analyse fra DI Handel.

Arkivfoto..

DI Handel har i samarbejde med Userneeds undersøgt danskernes indkøb, adfærd og overvejelser med online markedspladser for at blive klogere på forbrugernes e-handelsvaner, herunder hvad de køber, og hvad der er vigtigt for dem.

”Online markedspladser har stor betydning for, hvorledes markedsstrukturerne fungerer - også i Danmark. Såfremt de danske virksomheder fortsat ønsker succes, er det afgørende, at virksomhederne er på forkant med forbrugertrends for online markedspladser. Det håber vi, at vores omfattende analyse kan hjælpe til”, siger, branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

Analysen viser blandt andet, at elektronik og el-udstyr, tøj og sko, samt sports- og hobbyudstyr er populært at handle på online markedspladser. I snit bruger danskerne 517 kroner per køb.

Hvad køber danske forbrugere på online markedspladser?
Danskerne handler forskellige ting på forskellige markedspladser, men elektronik og el-udstyr, tøj og sko, samt sports- og hobbyudstyr er populært.

Amazon adskiller sig ved, at flest danskere senest har købt Bøger, film, musik, video- og computerspil, mens det er ikke overraskende, at otte ud af ti danskere senest har købt tøj & sko til voksne på Zalando.

Danskerne køber nogenlunde de samme produktker på Wish, AliExpress og eBay, somhovedsageligt er elektronik og el-udstyr, tøj & sko til voksne, samt sports- og hobbyudstyr.

Hvor mange penge bruger danskerne på online markedspladser?
Danskerne brugte i snit 517 kroner på deres seneste køb på online markedspladser. Det højeste gennemsnitskøb ses hos Zalando på 689 kroner. Derefter kommer Amazon og eBay med hendholdsvis 552 kroner og 540 kroner. De laveste gennemsnitskøb findes hos AliExpress og Wish, på henholdsvis 258 kroner og 147 kroner.

Ses der på medianen af seneste køb er de typisk lavere end gennemsnitskøbet. Dette gælder især for køb på eBay, AliExpress og Wish. Og for AliExpress og Wish ligger mediankøbet på henholdsvis 79 kroner og 89 kroner, som er omkring bagatelgrænsen for momsafregning før den 1. juli 2021.

Undersøgelsen er en webbaseret spørgeskemaundersøgelse, som er indsamlet blandt medlemmer af Userneeds’ Danmarkspanel. Målgruppen er indsamlet efter en repræsentativ fordeling på køn, alder og region, der har handlet online indenfor de seneste 12 måneder og tæller 1.000 respondenter. Data er indsamlet i marts 2021. I undersøgelsen er der spurgt ind til fem online markedspladser: Zalando, Amazon, eBay, AliExpress og Wish.

Inden for hvilken produktkategori var dit seneste køb hos [OM navn]? Amazon N = 262, Wish N = 222, AliExpress N = 78, Ebay N = 227, Zalando N = 511. Anm.: bemærk at basen for AliExpress er meget lille og tallene derfor kan være forbundet med stor usikkerhed..

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023