Hvad shopper danskerne på online markedspladser?

Flere og flere danskere shopper på online markedspladser, men hvad og for hvor meget? Det afslører ny analyse fra DI Handel.

Arkivfoto..

DI Handel har i samarbejde med Userneeds undersøgt danskernes indkøb, adfærd og overvejelser med online markedspladser for at blive klogere på forbrugernes e-handelsvaner, herunder hvad de køber, og hvad der er vigtigt for dem.

”Online markedspladser har stor betydning for, hvorledes markedsstrukturerne fungerer - også i Danmark. Såfremt de danske virksomheder fortsat ønsker succes, er det afgørende, at virksomhederne er på forkant med forbrugertrends for online markedspladser. Det håber vi, at vores omfattende analyse kan hjælpe til”, siger, branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

Analysen viser blandt andet, at elektronik og el-udstyr, tøj og sko, samt sports- og hobbyudstyr er populært at handle på online markedspladser. I snit bruger danskerne 517 kroner per køb.

Hvad køber danske forbrugere på online markedspladser?
Danskerne handler forskellige ting på forskellige markedspladser, men elektronik og el-udstyr, tøj og sko, samt sports- og hobbyudstyr er populært.

Amazon adskiller sig ved, at flest danskere senest har købt Bøger, film, musik, video- og computerspil, mens det er ikke overraskende, at otte ud af ti danskere senest har købt tøj & sko til voksne på Zalando.

Danskerne køber nogenlunde de samme produktker på Wish, AliExpress og eBay, somhovedsageligt er elektronik og el-udstyr, tøj & sko til voksne, samt sports- og hobbyudstyr.

Hvor mange penge bruger danskerne på online markedspladser?
Danskerne brugte i snit 517 kroner på deres seneste køb på online markedspladser. Det højeste gennemsnitskøb ses hos Zalando på 689 kroner. Derefter kommer Amazon og eBay med hendholdsvis 552 kroner og 540 kroner. De laveste gennemsnitskøb findes hos AliExpress og Wish, på henholdsvis 258 kroner og 147 kroner.

Ses der på medianen af seneste køb er de typisk lavere end gennemsnitskøbet. Dette gælder især for køb på eBay, AliExpress og Wish. Og for AliExpress og Wish ligger mediankøbet på henholdsvis 79 kroner og 89 kroner, som er omkring bagatelgrænsen for momsafregning før den 1. juli 2021.

Undersøgelsen er en webbaseret spørgeskemaundersøgelse, som er indsamlet blandt medlemmer af Userneeds’ Danmarkspanel. Målgruppen er indsamlet efter en repræsentativ fordeling på køn, alder og region, der har handlet online indenfor de seneste 12 måneder og tæller 1.000 respondenter. Data er indsamlet i marts 2021. I undersøgelsen er der spurgt ind til fem online markedspladser: Zalando, Amazon, eBay, AliExpress og Wish.

Inden for hvilken produktkategori var dit seneste køb hos [OM navn]? Amazon N = 262, Wish N = 222, AliExpress N = 78, Ebay N = 227, Zalando N = 511. Anm.: bemærk at basen for AliExpress er meget lille og tallene derfor kan være forbundet med stor usikkerhed..

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

11.12.2024Designbase.dk

De potentielle cybersikkerhedstrusler i 2025

10.12.2024Designbase.dk

Dansk konkursstatistik november 2024: Historisk nedgang, men udfordringer består

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023