Hvad shopper danskerne på online markedspladser?

Flere og flere danskere shopper på online markedspladser, men hvad og for hvor meget? Det afslører ny analyse fra DI Handel.

Arkivfoto..

DI Handel har i samarbejde med Userneeds undersøgt danskernes indkøb, adfærd og overvejelser med online markedspladser for at blive klogere på forbrugernes e-handelsvaner, herunder hvad de køber, og hvad der er vigtigt for dem.

”Online markedspladser har stor betydning for, hvorledes markedsstrukturerne fungerer - også i Danmark. Såfremt de danske virksomheder fortsat ønsker succes, er det afgørende, at virksomhederne er på forkant med forbrugertrends for online markedspladser. Det håber vi, at vores omfattende analyse kan hjælpe til”, siger, branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

Analysen viser blandt andet, at elektronik og el-udstyr, tøj og sko, samt sports- og hobbyudstyr er populært at handle på online markedspladser. I snit bruger danskerne 517 kroner per køb.

Hvad køber danske forbrugere på online markedspladser?
Danskerne handler forskellige ting på forskellige markedspladser, men elektronik og el-udstyr, tøj og sko, samt sports- og hobbyudstyr er populært.

Amazon adskiller sig ved, at flest danskere senest har købt Bøger, film, musik, video- og computerspil, mens det er ikke overraskende, at otte ud af ti danskere senest har købt tøj & sko til voksne på Zalando.

Danskerne køber nogenlunde de samme produktker på Wish, AliExpress og eBay, somhovedsageligt er elektronik og el-udstyr, tøj & sko til voksne, samt sports- og hobbyudstyr.

Hvor mange penge bruger danskerne på online markedspladser?
Danskerne brugte i snit 517 kroner på deres seneste køb på online markedspladser. Det højeste gennemsnitskøb ses hos Zalando på 689 kroner. Derefter kommer Amazon og eBay med hendholdsvis 552 kroner og 540 kroner. De laveste gennemsnitskøb findes hos AliExpress og Wish, på henholdsvis 258 kroner og 147 kroner.

Ses der på medianen af seneste køb er de typisk lavere end gennemsnitskøbet. Dette gælder især for køb på eBay, AliExpress og Wish. Og for AliExpress og Wish ligger mediankøbet på henholdsvis 79 kroner og 89 kroner, som er omkring bagatelgrænsen for momsafregning før den 1. juli 2021.

Undersøgelsen er en webbaseret spørgeskemaundersøgelse, som er indsamlet blandt medlemmer af Userneeds’ Danmarkspanel. Målgruppen er indsamlet efter en repræsentativ fordeling på køn, alder og region, der har handlet online indenfor de seneste 12 måneder og tæller 1.000 respondenter. Data er indsamlet i marts 2021. I undersøgelsen er der spurgt ind til fem online markedspladser: Zalando, Amazon, eBay, AliExpress og Wish.

Inden for hvilken produktkategori var dit seneste køb hos [OM navn]? Amazon N = 262, Wish N = 222, AliExpress N = 78, Ebay N = 227, Zalando N = 511. Anm.: bemærk at basen for AliExpress er meget lille og tallene derfor kan være forbundet med stor usikkerhed..

Formex

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023