Hun gentænker designet i Kays ånd

“Kay ville have elsket at se sit arbejde rykke ind i vores tidsalder og få et nyt og spændende liv”. Det siger Sus Bojesen Rosenqvist, der er Kay Bojesens barnebarn og indehaver af virksomheden Kay Bojesen Aps, hvor hun gentænker og videreudvikler den verdenskendte designers klassikere.

Sus Bojesen Rosenqvist. Foto: Kay Bojesen.

“Min fornemmeste opgave er at formidle sølvsmeden Kay Bojesen. For Kay var sølvsmed, og det brændte han for”. Det siger Sus Bojesen Rosenqvist, der er Kay Bojesens barnebarn, og som driver virksomheden Kay Bojesen Aps, hvor hun med udgangspunkt i den verdenskendte formgivers design i sølv og rustfrit stål, har sat en produktion i gang af bestik, fade, skåle og glas samt ikke at forglemme en fin garder i sølv og stål, der blandt andet indgår i et samarbejde med DBU som en hyldest til vores landshold og til brug som gave ved officielle events.

Cooler Vinkøleren som er en opskaleret sauceskål. Foto: Kay Bojesen.

“Da jeg i 90’erne arvede rettighederne til sølvet, vidste jeg ærligt talt ikke helt, hvordan jeg skulle gribe det an”, fortæller Sus, der er uddannet fotograf. Men da Rosendahl valgte ikke længere at producere Grand Prix-bestikket, blev det samtidig hendes startskud til at gå i gang i 2011.

“Bestikkets form havde med årene mistet lidt af sin oprindelige udformning, så jeg valgte at flytte produktionen fra Kina til Japan, hvor de har en lang tradition med formgivning i stål, og sørgede for, at bestikket blev ført tilbage til de originale tegninger og forme. Samtidig lancerede vi hele 22 dele i mat og blankt rustfrit stål. Dele, der indtil da kun havde eksisteret i sølv. Måske ikke helt en beslutning en handelsuddannet ville have truffet, men dog den rigtige”, siger Sus med et smil.
For hun har en passion for designet, og en lyst til at videreudvikle det, ligesom hendes farfar gjorde. Og hun lover også, at der kommer endnu flere bestikdele i stål - som Kay Bojesen i øvrigt ikke kaldte for design men for redskaber – blandt andet den smukkeste aspargesgaffel.

I begyndelsen drev Sus virksomheden hjemmefra, men efter nogle år med kasser i køkkenet, flyttede hun virksomheden til Gammel Kongevej i en gammel industribygning, hvor den rå beton spiller smukt op til det enkle, stilrene design. Her findes lager, pakkecentral, kontorer, showroom og fotostudie med mere, og her udvikler Sus og hendes team nye produkter til sortimentet.

“Jeg kan godt lide, at tingene har flere funktioner, og jeg synes, det er sjovt at se på tingene, og tænke: ”Hvad kan de mere?”

Tallerkenerne, der næsten ikke fylder noget i et skab, er oprindelig en sølvbakke, som nu fremstilles i porcelæn. Den oprindelige sølvskål til sovs, har fået vokseværk og er blevet til en vinkøler i poleret stål.

Børnetallerkenen kan også bruges som skål, marmeladeskeen fungerer som dessertske og det nye, store fad, er født som en underdel til et fiskefad, mens den lille supplerende skål; det, der oprindeligt var en sølvskål med indvendig emaljebelægning, også kan bruges til smykker på badeværelset eller til snacks.
Nyt til den kommende sæson er drikkeglas og en barserie. Igen alt med udgangspunkt i Kay Bojesens arbejdstegninger og genstande i sølv.

Bæredygtigheden tænkes med stor selvfølgelighed ind i produkterne. Udover bæredygtigheden i designets holdbarhed, arbejder Sus også med emballage, der er skabt af skaller fra riskorn og græs, ligesom mange af produkterne, fremstilles i genanvendt stål. Dog ikke bestikket – endnu, lyder det fra Sus. Men det kommer.

Vista. Kombineret vase og lysestage. Foto: Kay Bojesen.

B2B driver designudviklingen
Især Kay Bojesens Grand Prix bestik findes i restauranter verden over – blandt andet på Alchemist i København, og Sus fortæller, at udviklingen og produktionen af Kay Bojesens sølvarkiv i høj grad drives af efterspørgslen på B2B-markedet, hvor man har rigtig godt fat.

“Vi er ikke så store, så vi kan hurtigt sadle om, og får vi en forespørgsel fra et større firma, kan det blive startskuddet til et nyt produkt. Det findes naturligvis et kæmpestort sølv-bagkatalog, men der dukker også løbende nye ting op, som ingen vidste eksisterede. Derfor holdes der godt øje med auktioner rundt omkring”.
“Selv om Kay er kendt for det stilrene og enkle design, findes der masser af design med krummelurer og sjove gakkede ting, som æsker med insekter på. Det lærer vi blandt andet fra de mange samlere, der er”, fortæller Sus, der stadig kan blive overrasket, selv om hun kender rigtig mange af tingene.

Ikke mindst, fordi hun arbejdede i familiens Kay Bojesen forretning i Bredgade, dengang den lå der.

“Det var et sjovt sted – næsten som et lille museum”, siger hun, og erindrer også tågerne fra de mange cerutter, der blev røget i forretningen. Men lysten til at arbejde med Kay Bojesen-tingene har hun taget med sig.

En af de ting, Sus gik rundt om i flere år, var lysestagen med tre piber. I dag fremstilles den i en udgave, hvor en diskret indsats kan transformere piberne fra lyseholder til vase, og på den måde får den klassiske stage et helt nyt udtryk og anvendelsesform.

“Vi gør meget ud af ikke at gå efter det, der er moderne lige nu, men det, vi mener, har sin berettigelse i mange år frem”.

Sus til åbning af sin farfars udstilling i 1965. Foto: Kay Bojesen.

Virksomheden vokser
Sus vil helt sikkert fortsætte med at udvikle. “Jeg er sikker på, Kay ville have elsket den måde, virksomheden og produkterne udvikler sig på; at de rykker ind i vores tidsalder, og får et nyt og spændende liv”.
Hendes filosofi er at gå forrest. “Vi mangler ikke ting. Derfor skal vi tænke os om. Udvikle nye ting af genbrugte råvarer, og udvikle ting med flere funktioner, der passer til den tid, vi lever i og som har substans og historie”, slutter Sus.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

20.12.2024Designbase.dk

Tid til tilmelding til Future On Stage

19.12.2024Designbase.dk

Formex Trend Guide SS25: Håndværk, elegance og legesyge i fokus

18.12.2024Designbase.dk

Heimtextil Trends tilbyder detailhandlen løsninger i en presset tid

18.12.2024Designbase.dk

Nye regler styrker vores forbrugersikkerhed

17.12.2024Designbase.dk

Her er de mest populære julegaver 2024

17.12.2024Designbase.dk

Innovative talenter gæster Stockholm Furniture Fair’s Greenhouse

11.12.2024Designbase.dk

Hygge og delte oplevelser

11.12.2024Designbase.dk

Året farve 2025: En blød Mocha Mousse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023