Hun gentænker designet i Kays ånd
“Kay ville have elsket at se sit arbejde rykke ind i vores tidsalder og få et nyt og spændende liv”. Det siger Sus Bojesen Rosenqvist, der er Kay Bojesens barnebarn og indehaver af virksomheden Kay Bojesen Aps, hvor hun gentænker og videreudvikler den verdenskendte designers klassikere.
“Min fornemmeste opgave er at formidle sølvsmeden Kay Bojesen. For Kay var sølvsmed, og det brændte han for”. Det siger Sus Bojesen Rosenqvist, der er Kay Bojesens barnebarn, og som driver virksomheden Kay Bojesen Aps, hvor hun med udgangspunkt i den verdenskendte formgivers design i sølv og rustfrit stål, har sat en produktion i gang af bestik, fade, skåle og glas samt ikke at forglemme en fin garder i sølv og stål, der blandt andet indgår i et samarbejde med DBU som en hyldest til vores landshold og til brug som gave ved officielle events.
“Da jeg i 90’erne arvede rettighederne til sølvet, vidste jeg ærligt talt ikke helt, hvordan jeg skulle gribe det an”, fortæller Sus, der er uddannet fotograf. Men da Rosendahl valgte ikke længere at producere Grand Prix-bestikket, blev det samtidig hendes startskud til at gå i gang i 2011.
“Bestikkets form havde med årene mistet lidt af sin oprindelige udformning, så jeg valgte at flytte produktionen fra Kina til Japan, hvor de har en lang tradition med formgivning i stål, og sørgede for, at bestikket blev ført tilbage til de originale tegninger og forme. Samtidig lancerede vi hele 22 dele i mat og blankt rustfrit stål. Dele, der indtil da kun havde eksisteret i sølv. Måske ikke helt en beslutning en handelsuddannet ville have truffet, men dog den rigtige”, siger Sus med et smil.
For hun har en passion for designet, og en lyst til at videreudvikle det, ligesom hendes farfar gjorde. Og hun lover også, at der kommer endnu flere bestikdele i stål - som Kay Bojesen i øvrigt ikke kaldte for design men for redskaber – blandt andet den smukkeste aspargesgaffel.
I begyndelsen drev Sus virksomheden hjemmefra, men efter nogle år med kasser i køkkenet, flyttede hun virksomheden til Gammel Kongevej i en gammel industribygning, hvor den rå beton spiller smukt op til det enkle, stilrene design. Her findes lager, pakkecentral, kontorer, showroom og fotostudie med mere, og her udvikler Sus og hendes team nye produkter til sortimentet.
“Jeg kan godt lide, at tingene har flere funktioner, og jeg synes, det er sjovt at se på tingene, og tænke: ”Hvad kan de mere?”
Tallerkenerne, der næsten ikke fylder noget i et skab, er oprindelig en sølvbakke, som nu fremstilles i porcelæn. Den oprindelige sølvskål til sovs, har fået vokseværk og er blevet til en vinkøler i poleret stål.
Børnetallerkenen kan også bruges som skål, marmeladeskeen fungerer som dessertske og det nye, store fad, er født som en underdel til et fiskefad, mens den lille supplerende skål; det, der oprindeligt var en sølvskål med indvendig emaljebelægning, også kan bruges til smykker på badeværelset eller til snacks.
Nyt til den kommende sæson er drikkeglas og en barserie. Igen alt med udgangspunkt i Kay Bojesens arbejdstegninger og genstande i sølv.
Bæredygtigheden tænkes med stor selvfølgelighed ind i produkterne. Udover bæredygtigheden i designets holdbarhed, arbejder Sus også med emballage, der er skabt af skaller fra riskorn og græs, ligesom mange af produkterne, fremstilles i genanvendt stål. Dog ikke bestikket – endnu, lyder det fra Sus. Men det kommer.
B2B driver designudviklingen
Især Kay Bojesens Grand Prix bestik findes i restauranter verden over – blandt andet på Alchemist i København, og Sus fortæller, at udviklingen og produktionen af Kay Bojesens sølvarkiv i høj grad drives af efterspørgslen på B2B-markedet, hvor man har rigtig godt fat.
“Vi er ikke så store, så vi kan hurtigt sadle om, og får vi en forespørgsel fra et større firma, kan det blive startskuddet til et nyt produkt. Det findes naturligvis et kæmpestort sølv-bagkatalog, men der dukker også løbende nye ting op, som ingen vidste eksisterede. Derfor holdes der godt øje med auktioner rundt omkring”.
“Selv om Kay er kendt for det stilrene og enkle design, findes der masser af design med krummelurer og sjove gakkede ting, som æsker med insekter på. Det lærer vi blandt andet fra de mange samlere, der er”, fortæller Sus, der stadig kan blive overrasket, selv om hun kender rigtig mange af tingene.
Ikke mindst, fordi hun arbejdede i familiens Kay Bojesen forretning i Bredgade, dengang den lå der.
“Det var et sjovt sted – næsten som et lille museum”, siger hun, og erindrer også tågerne fra de mange cerutter, der blev røget i forretningen. Men lysten til at arbejde med Kay Bojesen-tingene har hun taget med sig.
En af de ting, Sus gik rundt om i flere år, var lysestagen med tre piber. I dag fremstilles den i en udgave, hvor en diskret indsats kan transformere piberne fra lyseholder til vase, og på den måde får den klassiske stage et helt nyt udtryk og anvendelsesform.
“Vi gør meget ud af ikke at gå efter det, der er moderne lige nu, men det, vi mener, har sin berettigelse i mange år frem”.
Virksomheden vokser
Sus vil helt sikkert fortsætte med at udvikle. “Jeg er sikker på, Kay ville have elsket den måde, virksomheden og produkterne udvikler sig på; at de rykker ind i vores tidsalder, og får et nyt og spændende liv”.
Hendes filosofi er at gå forrest. “Vi mangler ikke ting. Derfor skal vi tænke os om. Udvikle nye ting af genbrugte råvarer, og udvikle ting med flere funktioner, der passer til den tid, vi lever i og som har substans og historie”, slutter Sus.