Hoptimist skal bringe smilet frem – hos forbrugerne og i butikkerne
Hoptimist fylder 50 år i 2018, Men det betyder ikke, at de små figurer, er holdt op med at hoppe af glæde. Brandet løftes til et nyt niveau i de kommende år. ”Og så skal vi holde snuden i sporet, for Hoptimist skal være en rentabel virksomhed for os og for butikkerne”, siger Poul Christoffersen, der netop har sat sig i direktørstolen.
”Hoptimist har en fantastisk historie. Brandet har noget at byde på. Det er godt design, og i det hele taget kan det bare noget”. Det mener Poul Christoffersen, der lige før jul i 2017 fik jobbet som ny adm. direktør for de små glade og sprællevende figurer i skønne farver og med de herlige ansigtsudtryk, som vi alle kender, og som Hans Gustav Ehrenreich skabte for nøjagtig 50 år siden.
Poul Christoffersen har været i isenkrambranchen i 11 år, senest som salgsdirektør hos aida A/S. ”Hoptimist er ejet af erhvervsmanden Claus Hommelhoff, og da jeg kom i dialog med Claus omkring virksomheden og fik tilbudt jobbet som adm. direktør, så var det med at springe til”, fortæller han og uddyber:
”Hoptimisterne er en klassiker. I Danmark har vi en fin base af forhandlere, der er opbygget siden virksomheden blev relanceret for 10 år siden, og vi er gået i samarbejde med flere af kæderne. Men vi vil have et godt og lønsomt samarbejde med vores forhandlere, så butikkerne kan realisere en attraktiv bruttoavance på vores produkter. Vi værner derfor meget omkring ind- og udfasing af produkter, så butikkerne ikke skal kæmpe med udgåede farver/modeller konstant, da det jo altid koster avancekroner at realisere udgående produkter”, udtaler Poul Christoffersen, der også ser enormt gode eksportmuligheder for de små hoptimister.
Han lægger ikke skjul på, at der nu skal ske noget i virksomheden. ”Vi skal have strømlinet konceptet; vi skal indsnævre sortimentet, og vi skal skabe et mere ensartet koncept for butikkerne at arbejde med”.
Men Poul er også bevidst om, at han vil tilgå tingene med ydmyghed ikke mindst på eksportområdet.
”Vi har i dag et utrolig stærkt udgangspunkt på eksporten. Hoptimist er allerede inde hos - i vores øjne - yderst attraktive butikker, og det gælder på flere markeder som Tyskland, England, Norge, Schweiz, Kina og USA. Vi vil faktisk hellere arbejde med relativt få markeder og derved gå mere i dybden, end nødvendigvis at være repræsenteret sporadisk på 40-50 eksportmarkeder. Så vi vil holde snuden i sporet og få eksekveret vores strategi på de fastsatte eskportmarkeder”.
Tyskland er Hoptimist’s største eksportmarked med godt 300 kunder bl.a. Karstadt og KaDeWe, så her handler det om at sikre en større rotation og et stærkere samarbejde.
”Sverige er ét af de lande, hvor vi rigtig gerne vil gøre en større indsats fremadrettet”.
Historien skal fortælles
Poul Christoffersen er ikke i tvivl om, at det aller vigtigste er, at historien om Hoptimist bliver fortalt, og det, planlægger han, ikke mindst skal ske i forbindelse med hoptimisternes 50 års jubilæum.
”Hoptimist er dansk design, og vi producerer stadig i Danmark, og i forbindelse med jubilæet relancerer vi ydermere en jubilæums hoptimist med øjne fra dengang, de oprindeligt blev skabt”.
Det er også Pouls plan at arbejde endnu mere med Hoptimists pay-off. ”Kan den noget, spørger folk”, ”Ja den kan bringe glæde og et smil på læben”, lyder det fra Poul Christoffersen og refererer til Hoptimist-mottoet ”Make everyday a little more joyful”.
”Hoptimisterne kan noget ude i butikkerne både i Danmark og i udlandet. De kan bringe smilet frem – og så er der ikke langt til køb”.
I år lanceres en ny dyreserie. Hoptimister forklædt som katte, hunde, mariehøner, løver, bier med flere. ”Den serie har ramt ”spot on” ude i butikkerne, og er et godt eksempel på, hvad vi vil i fremtiden, hvor vi nemlig vil arbejde med, hvordan vi får kunderne til at købe mere end en hoptimist.
I forbindelse med jubilæet reintroduceres en Hoptimist i porcelæn i seks skønne farver bl.a. grøn, orange og rød, nuancer, der er tro mod det oprindelige design. Et smiley-hoptimist krus er også en nyhed i skønne farver.
Hoptimist skal være en rentabel forretning
Poul Christoffersen mener klart, at Hoptimist nu har brug for en strategi og en klar retning.
”Vi driver en stor del af værdikæden her; design, produktion og lager, nu skal vi skrue det hele rigtigt sammen, så vi får en rentabel forretning”.
Han slår helt fast, at man skal værne om det, der allerede er opbygget, og når det gælder det danske marked, er strategien at sikre markedet og løbende at produktudvikle. Når det gælder eksporten skal markederne udvikles og udbygges.
”Nyhedstrykket er vigtigt i forhold til at skabe en bedre forretning, men samtidig skal vi blive bedre på de sociale medier; Facebook, Instagram og eventuelle samarbejder med bloggere. Vi skal med andre ord udnytte de muligheder, der endnu ikke er udnyttet”, siger Poul. ”Vi har et produkt med karakter og med et design, der let kan iscenesættes. Det skal vi udnytte”.
Julen tegner sig i dag for en tredjedel af Hoptimists omsætning, og derfor vil man også fremadrettet satse stort på julen. ”Men overordnet skal vi tilbyde butikkerne hoptimister, der er relevante hele året; til jul, påske, valentines day, studenterfester med mere”.
Siden Poul Christoffersen overtog direktørposten er der sat turbo på produktudviklingen, men der lægges ikke skjul på, at klassikerne stadig er dem, der sælger bedst.
”Trækollektionen har også rigtig godt fat i markedet, og faktisk har vi pr. 1. februar valgt at sætte priserne ned på træhoptimisterne, så de koster fra 299 og 499 kr. Vi tjener lidt mindre på dem, men vi håber på, at volumenen bliver større, og at de lavere priser kan være med til at skabe en større omsætning i butikkerne.
Spørger man Poul Christoffersen, hvor han ser Hoptimist om tre-fem år, mener han, man har bevaret markedsandelen på det danske marked. ”Vi har de kunder, vi gerne vil have, men vi vil gerne have mere forretning med dem”, siger han.
Når det handler om eksportmarkedet, mener han, Hoptimist om tre-fem år har hævet sig op på et andet og mere rentabelt niveau, hvor man har dybe samarbejder med forhandlere i udvalgte lande.
”Vi har et koncept, der ligger i et prispunkt med en bred målgruppe”, siger han og påpeger, at man faktisk har to målgrupper: En gruppe, der falder for træhoptimisterne og en anden, der falder for hoptimisterne i plast i skønne farver og Animalserien. Faktisk kan plast-serierne noget helt specielt. De befinder sig i en unik position på et marked, hvor konkurrencen ikke er så stor. Det er design til en pris, hvor alle kan være med”.
Allerede nu er man også ved at udvikle en ny emballage, der implementeres i 2. og 3. kvartal. ”Varespejlet ude i butikkerne er meget broget. Det gør vi nu noget ved med en mere ensartet emballage og et display, der kan stilles op i butikkerne og samle hoptimisterne”.
Så de små hoptimister vil også i fremtiden skabe glæde og bringe smilet frem. Hos forbrugerne, men ifølge Poul Christoffersen så sandelig også hos butikkerne.
-PF