Hoptimist kaster lys over land

Selv om Hoptimist er en del af den danske designarv, produktudvikles der løbende på kontoret i Århus. Helt i Gustav Ehrenreichs ånd skaber den lille hoppende fyr stadig glæde over hele verden, og nu sker det også i form af en lampe.

Da danske Gustav Ehrenreich i slutningen af 60erne skabte den glade Hoptimist, havde han nok ikke drømt om at den i dag – 50 år senere – stadig står på værelser, på kontorer og i stuer hos mennesker over hele verden, og han havde nok heller ikke drømt om, at den lille fyr ville blive videreudviklet og taget til helt nye niveauer, som det nu er sket. Sidste nye skud på stammen er Bumble Lamp, der for første gang giver den glædesskabende figur en reel funktion; nemlig som lampe. Og hvem kunne ikke tænkte sig at vågne op til en ny dag med lys over land og et smil på læben?


Selvom Hoptimist altid vil være den lille glade figur, der hopper op og ned på skriveborde, på børneværelser og i stuer overalt, videreudvikles Hoptimist også løbende. Det sker fra kontoret i Århus, og Mette Høst, der er salgs- og marketingchef fortæller, at produktudviklingen sker i et samspil mellem medarbejderne. Således udviklede virksomheden for et par år siden en serie Hoptimist krus i glade farver, og også i år er der kommet nyheder; ud over den fine Bumble Lamp ses således en prins og en prinsesse; ”Monarchy”, og der er kommet en lille Fly Bird i træ til familien. Men det bedst sælgende produkt er og bliver den røde, klassiske Hoptimist – den vi kan huske fra vores barndom, fortæller Mette Høst.

Selv om det var i Danmark, Hoptimist begyndte sit liv, er eksporten i dag større end salget på hjemmemarkedet, og ikke mindst i de nordiske lande, har man taget Hoptimist til sig. For kort tid siden er der ydermere koblet en amerikansk samarbejdspartner på, og Mette Høst fortæller, at så er ringen jo på en eller anden måde sluttet, for netop USA var Gustav Ehrenreichs første eksportmarked i 60erne.

”Den spontane glæde, Hoptimisten vækker, går lige ind i sjælen hos amerikanerne”, fortæller Mette, men hun tilføjer også, at det danske marked i høj grad er målestok for, hvad man gør på nyhedsfronten. Og ét er sikkert: at Hoptimist er produceret i Danmark, rokkes der ikke ved.

”Det er også blandt grundene til, at den netop har den succes, den har i udlandet. De sætter pris på det danske design, og de lægger mærke til, at den er produceret i Danmark”, siger Mette.


Den nye lampe
Bumble lampen er naturligvis også dansk produceret, og den fås i forskellige farver og i krom for netop at kunne henvende sig til forskellige forbrugergrupper. ”Men på forhandlersiden er det i hvert fald i første omgang de samme, der forhandler lampen som forhandler de øvrige Hoptimist-produkter”.

Rikke Munter, der står for salget i Danmark, fortæller, at Hoptimist lampen allerede er blevet taget rigtig godt imod af butikkerne. Faktisk endnu bedre, end man havde turdet håbe på, og hun påpeger, at det måske kan give butikkerne en mulighed for at udvide produktsortimentet med belysning. ”Bumble Lamp er faktisk blevet solgt fint på tværs af alle fem farver i størrelsen XL og syv farver i størrelsen L”, lyder det.

Heldigvis er målgruppen for Hoptimist stor. Selvom det er kvinderne, der er de primære købere, er modtagermålgruppen alt fra børn til kollegaer og bedsteforældre. Hoptimist vækker med andre ord smil på tværs af generationer.
Og ideer til nye Hoptimister skorter det ikke på. ”Vi er altid i udvikling, men vi skal også være ydmyge i forhold til ikke at gabe over alt for meget”, lyder det fra Mette Høst, og hun slår fast, at man har meget sparring med kunderne. Både forhandlerne og forbrugerne.

”Vi holder naturligvis selv øjne og ører åbne i forhold til nye retninger, vi kan gå i og i forhold til de tendenser, der er i tiden, og vi lytter også gerne til impulser udefra; fra workshops og trendseminarer. Men vi lytter også meget gerne til, hvad der rører sig blandt forbrugerne, og vi griber det, vi synes, vi kan bruge”.


Forbrugerne fortæller historier
Således er man aktiv på de sociale medier, og her er det i høj grad forbrugerne, der melder ind. Faktisk har Hoptimist en stor fanskare på både Facebook og Instagram.

”Forbrugerne tager sig tid til at skrive små historier, og de lægger gerne billeder op af deres Hoptimist i forskellige situationer. Det kan være skolelæreren, der har fået en Hoptimist af sine elever, eller noget helt andet”, fortæller Mette Høst, og hun understreger, at man netop derfor ikke vil skabe nyt bare for at skabe nyt. ”Vi forsøger at være målrettede og vise en vis mængde nyheder, men vi skal helt klart også have plads til traditionen – for Hoptimist har en unik historie, som de ansatte ude i butikkerne og fremadrettet skal kunne fortælle til kunderne”, slutter Mette Høst.

Relateret indhold

19.03.2024Designbase.dk

Onlineplatforme er ansvarlige for bæredygtighedsudsagn

19.03.2024Designbase.dk

En ode til det legende design

18.03.2024Designbase.dk

Vi vil samarbejde med eksperterne

18.03.2024Designbase.dk

Light + Building viste fremtiden i Frankfurt

15.03.2024Designbase.dk

Fra byggeaffald til designmøbler

11.03.2024Designbase.dk

Royal Copenhagen udpeger Rasmus Holm som ny Vice President

08.03.2024Designbase.dk

FindersKeepers designmarked

08.03.2024Designbase.dk

Paradigmeskift i messeoplevelsen

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023