Herningbaseret Kop & Kande er årets bedste butik
Kop & Kande-butikken på Søndergade 10 i Herning har vundet en helt særlig pris. De er nemlig kåret som årets bedste forretning i kæden. Det er en ære, lyder det fra de to medejere - og brødre - der gennem fantastisk kundepleje, knofedt og et gennemtænkt produktsortiment har udviklet butikken til en perle i det midtjyske bybillede.
Det var en dag med stor begejstring og ros til skyerne, da medejerne - og brødrene - Jens Martin Dahl og Jens Kristian Dahl i november modtog prisen som Årets Butik 2021 for deres forretningsindsatser i Kop & Kande-butikken i Herning.
Kapløbet var efter sigende tæt med over 100 butikker og hermed mere end 100 potentielle vindere, men butikken på Søndergade 10 har ydet en præstation i særklasse, som var værd at fejre, da prisen skulle uddeles til et arrangement i kæden.
Det er Kop & Kande-bestyrelsen, der bestemmer, hvilken butik, der hvert år skal hædres med prisen. Og kampen om deres gunst vurderes gennem en række kriterier, herunder positiv økonomisk vækst og indtjening, kundeloyalitet og høj personalepleje, men også det personlige præg på butikken og lokalområdet indgår i overvejelserne.
Det har Jens Martin Dahl og Jens Kristian Dahl formået, og de er begge naturligvis begejstrede for prisens udfald.
“Det er jo en kæmpe anerkendelse af det arbejde, vi gør i butikken, og hvordan vi driver den. Der ligger utroligt meget arbejde i at udvikle en butik, som følger med kunderne og tiden. Så prisen fortæller os vist, at vi ikke gør det helt forkert”, siger de begge med smil, og tilføjer at det i den grad også er butikkens personale, der fortjener at blive hædret.
“Vi har selvfølgelig ikke os to mænd drevet butikken på egen hånd. Vi har haft dygtige medarbejdere til at hjælpe. Alle er exceptionelt engagerede, og yder en indsats, man kun kan tage hatten af for”, siger de.
For os handler det heller ikke kun om at have så mange varer i butikken som muligt. Vi ser på tendenserne i branchen, og lytter til kundernes behov. Det betyder dog ikke, at vi er kræsne med udvalget – det hele skal bare give mening.
Jens Kristian Dahl
Det handler om kundepleje og de rigtige produkter
Søndergade-butikken fik sin spæde start i 2010, da Jens Martin Dahl for første gang slog dørene op til et univers fyldt med køkkengrej, støvsugere og det seneste inden for designkeramik. Siden er det kun gået fremad – både i forhold til produktsortiment og kvadratmeter. I dag står butikken 800 kvadratmeter stor og med et kurateret udvalg af spændende varer, som der stadig tilføjes nye af.
“Og det er selvom, vi har en butiksplacering, der gør, at kunderne ikke bare lige opdager os i forbifarten, når de er ude og shoppe”, tilføjer Jens Martin Dahl.
Efter en årrække i tøjbranchen bliver Jens Kristian Dahl en del af personalet i 2013. I 2015 beslutter de to brødre så at tage ejerskabet og butiksansvaret sammen. Det er et samarbejde, der kun har ført til en positiv udvikling. Ved spørgsmålet omkring, hvilke tiltag de to brødre har haft særligt fokus på i butikken, er et konkret svar svært at finde.
“Vi gør nok en kombination af flere ting, som spiller godt sammen. Vores fornemmeste opgave er selvfølgelig at yde en god service for vores kunder, de skal føle sig hjemme og mærke, at vi er glade for, at de er her. Det kan vi se, vi har været dygtige til i forhold til, hvor mange stamkunder, der kommer forbi og hilser på”, siger Jens Martin Dahl.
“For os handler det heller ikke kun om at have så mange varer i butikken som muligt. Vi ser på tendenserne i branchen, og lytter til kundernes behov. Det betyder dog ikke, at vi er kræsne med udvalget – det hele skal bare give mening. Og så sørger vi altid for at have gode tilbud. Det går man aldrig galt i byen med”, supplerer Jens Kristian Dahl.
Internettet bliver butikkens servicefunktion
Engagementet stopper imidlertid ikke, når brødrene træder ud af butikken og ned på fortovet foran facaden. Som medlem af Herning Citys bestyrelse er Jens Kristian Dahl også med til at planlægge, hvad der skal ske af aktiviteter for herningenserne i centrum. Det kan være alt fra koncerter på torvet til juleunderholdning på det lokale bibliotek.
“Vi mener, det er vigtigt at støtte op om lokalsamfundet og de ting, der sker i vores område. Vi bakker op om de ting, foreningen implementerer, som eksempelvis kan være udvidede åbningstider, og vi annoncerer regelmæssigt i Cityavisen”, fortæller han.
Nu står brødrene i et nyt år, der forhåbentlig ikke byder på lige så mange udfordringer som de to foregående.
“Som mange andre i isenkrambranchen har vi også mærket, hvordan coronakrisen pludselig har vendt op og ned på tilværelsen. Derfor håber vi og tror på, at 2022 bliver et lidt mere “stabilt” år med knap så mange corona-prægede udfordringer”, siger de, men understreger samtidig, at coronakrisen har åbnet deres øjne for andre salgsmuligheder; nemlig internettet.
I januar og februar 2021, da alle Hernings gågader var lukket ned, var makkerparret nemlig allerede fra nytår ude og implementere en click-and-collect-service, så kunderne kunne bestille produkterne på nettet, for så at få dem stukket i hænderne i butikken i selskab med en kop kaffe. Og det mener de, er en tendens, der er kommet for at blive og som kan supplere butikken på en positiv måde.
“Nettet kan sagtens gå hen og få en fast servicefunktion for butikkerne. Da vi sidste år var nødsaget til at holde coronalukket, annoncerede vi for et koncept, som vi kaldte ‘isenkram-take-away', så kunderne stadig kunne komme ned, hente varer og sige hej. Det blev rigtig populært, med over 50 reserveringer nogle dage”, siger de og fortsætter:
“Vi ser stadig, at kunderne bruger Kop & Kandes hjemmeside til at reservere og afhente i butik. Så hjemmesiden kommer til at udvikle sig meget og fylde væsentligt mere i den daglige drift på en måde, der gavner os og kunderne. Det er win-win", slutter de.