Heimtextil 2019: Nyt populært koncept
Heimtextil vil præsentere et fundamentalt nyt og re-designet koncept, når der holdes messe i Frankfurt fra 8.-11. januar 2019. Og den nye tilgang er blevet vel modtaget blandt messens udstillere.
”Baseret på samtaler med udstillere såvel som besøgsundersøgelser har vi udviklet et nyt Heimtextil koncept. Heimtextil repositioneres, og ikke mindst indkøberen vil blive tilgodeset i måden, vi grupperer temaerne og produktsegmenterne på i fremtiden”, siger Olaf Schmidt fra Messe Frankfurt. Og responsen fra udstillerne omkring det nye koncept er positiv. For første gang i 15 år forventer Heimtextil således at overstige 3000 udstillere.
De spændende områder
Efter en meget positiv feedback på den første “Interior.Architecture.Hospitality Expo”, vil Heimtextil igen præsentere individuelle, bæredygtige og funktionelle løsninger til det tekstile contract-marked indenfor alt fra lyddæmpende vægbeklædning til tæpper, solafskærmning og innovative vægbeklædninger.
Nyt og meget interessant for hotelbranchen er udvidelsen med sengerelaterede produkter; sengesystemer og madrasser.
Produktsammensætningen i området “Window & Interior Decoration” er helt ny. Her vil alle produkter, der er relevante for indretningsarkitekter og den internationale handel, blive bragt sammen i hal 8.0. Det gælder gardiner, dekorative tekstiler og tæpper såvel som solafskærmning.
Et stort livsstilstema er “Healthy Sleep” i hal 11.0. Det vil danne rammen om funktionelle sengeprodukter, og Heimtextil støtter op med et omfattende program under overskriften: “Sleep! The Future Forum”, et nyt informationsområde, hvor man kan finde alt om den nyeste forskning inden for søvn. Her vil man også kunne finde produkter i “Smart Bedding”-segmentet. Madrasser, senge- og sovesystemer, der baserer sig på teknologi.
“House of Textile” byder på stuen anno 2025 skabt i et samarbejde mellem den tyske boligtekstilbranche, Heimtextil og en række universiteter og skoler indenfor arkitektur, indretning og design. Målet er at give de besøgende en fornemmelse af, hvilken rolle tekstiler kommer til at spille indenfor en række områder i 2025.
“All about pets”-området, der havde en succesfuld premiere på messen i 2018, fortsætter, og i messe Frankfurts nye hal 12 findes Bed & Bath Fashion for internationale udstillere og storvolumen indkøbere.
Heimtextil trenden
Ud over at lancere et helt nyt koncept for Heimtextil, er trendkonceptet også blevet redesignet. I fremtiden vil trendområdet hedde “Trend Space” i stedet for det hidtidige “Theme Park”. Trendområdet vil være at finde i hal 3.0 i nærheden af de internationale tekstildesignere og leverandører af teknologi. Dermed bringer Heimtextil trends, tekstildesign og ny teknologi sammen.
“Heimtextil trenden har igennem mange år haft et fantastisk ry, og er en essentiel del af messen”, lyder det.
Således er der nedsat et Trend Council bestående af Emma Wessel (Stijlinstituut Amsterdam), Anja Bisgaard Gaede (SPOTT trends + business), Anne Marie Commandeur (Stijlinstituut Amsterdam), Caroline Till og Titia Dane (FranklinTill Studio).
Sammen har de skabt trenden "Toward Utopia", der viser, hvordan vi hver især kan tage individuelle ruter på vej til at finde et moderne Utopia: Dem, der søger en midlertidig time out fra internettet til at genfinde forbindelsen med naturen og trodse elementerne ("Go off-grid"), mens andre flygter fra den virkelige verden ind i en virtuel verden ("Escape reality"). Nogle trækker sig tilbage og finder tryghed i rene, minimalistiske rum ("Seek Santuary"). "Embrace Indulgence" giver et nostalgisk svar på nutidens uro og sørger for at omgive os med skønhed og luksus - og et ønske om leg ("Pursue Play") er sandsynligvis gemt i os alle.
Læs mere om trenden i Designbase nr. 1 - 2019.