Grønt aftryk på vækstplanen til de kreative erhverv

Regeringen sætter turbo på vækstplanen for de kreative erhverv og prioriterer tocifret millionbeløb til de 28 initiativer, vækstplanen består af.

Regeringens vækstplan for kreative erhverv består af i alt 28 initiativer, der skal styrke uddannelse og efteruddannelse, risikovillig kapital, iværksættere, innovative udbud, håndhævelse af ophavsrettigheder og international synlighed og eksport. Nu har regeringen så med oplægget til Finansloven næste år prioriteret knap 50 mio. til vækstplanen og i fællesskab med samarbejdspartnere i Aarhus, Kolding og København skal der være fokus på grønne løsninger i udviklingen af initiativerne.

I en pressemeddelelse fra Erhvervsministeriet udtaler Erhvervsminister Simon Kollerup:

”Fra regeringens side har vi nu prioriteret 48,5 mio. kr. til vækstplanen, der skal give de kreative erhverv bedre rammer for vækst og udvikling. Planen har samtidig fået et klart grønt aftryk, hvor både virksomheder, studerende og forskere på arkitekt- og designskolerne får incitament til at samarbejde om en mere bæredygtig udvikling”.

Kort om de kreative erhverv

De kreative erhverv er mode og tekstil, møbler, interiør, arkitektur, design, musik, film og tv, digitale spil, animation, indhold og apps til medieplatforme, scenekunst, kommunikation, reklame og forlagsvirksomhed.

De kreative erhverv beskæftiger 117.000 personer på fuld tid og skaber samlet en omsætning på ca. 348 mia. kr. årligt, når den afledte økonomiske aktivitet tælles med.

Markedsføring af danske løsninger

Et af initiativerne i vækstplanen er etableringen af et markedsføringskonsortium i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv og Realdania. Markedsføringskonsortiet for dansk kreativitet, som det hedder, får blandt andet til opgave at koordinere og afvikle besøgsture for udenlandske kommercielle og politiske beslutningstagere og medier.

”I Danmark kan vi noget helt særligt, når det handler om at udtænke kreative løsninger, men vi kan godt blive endnu bedre til at vise det til omverdenen. Derfor er et af de store initiativer i vækstplanen et markedsføringskonsortium for dansk kreativitet, som skal øge eksporten af danske produkter og services”, lyder det fra Erhvervsminister Simon Kollerup i pressemeddelelsen.

Med vækstplanen afsætter regeringen desuden 20 mio. kr. fra 2020-2022 til at etablere et iværksætter- og innovationsmiljø på design- og arkitekt-skolerne i Aarhus, Kolding og København.

Til det udtaler Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen:
”Med det nye iværksætter- og innovationsmiljø styrker vi samspillet mellem de kunstneriske uddannelsesinstitutioner og erhvervslivet – noget der blandt andet kan være med til at få flere nyuddannede i job. Men det skal også gøre de studerende endnu bedre til at tænke i bæredygtige løsninger, der kan være med til at få has på de klimaudfordringer, vi står over for. Designere og arkitekter har en vigtig rolle i den grønne omstilling, for mange af de valg, der bliver taget i designfasen, har stor betydning for klima- og miljøpåvirkningen fra både bygninger og produkter”.

Vækstboostere

For at styrke virksomhedernes internationale muligheder yderligere er der afsat 10 mio. kr. til placering af kreative vækstboostere på udvalgte eksportmarkeder.

”Vi styrker indsatsen for danske virksomheder med eksportpotentiale inden for de kreative erhverv. Det gør vi blandt andet ved at ansætte specialister med særlig viden inden for de kreative brancher på flere repræsentationer. Specialisterne skal hjælpe med at opdyrke netværk inden for førende kreative miljøer og fremme erfaringsdeling til gavn for små danske virksomheder og iværksættere. Målet er at styrke internationaliseringen af de kreative erhverv og bane vejen for eksport af danske løsninger”, siger Udenrigsminister Jeppe Kofod.

Der er i 2019 afsat 14 mio. kr. til vækstplan for kreative erhverv, hvoraf 10 mio. kr. styrker adgangen til risikovillig kapital. Med finanslovsforslaget er der afsat yderligere 48,5 mio. kr. fra 2020-2022. Der er fra 2019-2022 afsat i alt 62,5 mio. kr. til indsatsen. Dog afhænger initiativernes gennemførelse fra 2020-2022 af resultatet af finanslovsforhandlingerne.

https://em.dk/publikationer/2019/vaekstplan-for-de-kreative-erhverv/

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023