Fuld tryk på Black Friday trods corona

Coronakrisen kommer ikke til at lægge en dæmper på danskernes købelyst på Black Friday. Det viser en ny undersøgelse fra DI Handel om danskernes forventninger til Black Friday i år. Tværtimod, i år forventes den store tilbudsdag at slå alle rekorder.

Fredag den 27. november rammer den amerikansk-importerede tradition Black Friday igen Danmark, der i mange år har toppet listen over rekordhandelsdage i den danske detailhandel. Ifølge undersøgelsen fra DI Handel forventer danskerne gennemsnitligt at bruge godt 1.900 kroner på indkøb den dag.

“Vi er glade for, at købelysten blandt danskerne er intakt på trods af corona. Det er vigtigt for detailhandlen og den danske beskæftigelse”, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.

I år forventer flere forbrugere at flytte deres indkøb på Black Friday fra fysiske butikker til webshops. 54 procent af Black Friday-salget forventes at foregå primært digitalt. DI Handels undersøgelse viser, at det skyldes coronapandemien. Især den unge generation – de unge 18-29-årige – rykker online på grund af corona.

47 procent af de unge forbrugeres appetit på onlinehandel skyldes corona viser undersøgelsen.

“Vores undersøgelse understøtter i høj grad, at flere danskere har taget onlinehandel til sig. Det er derfor vigtigt, at virksomheder sørger for at styrke deres digitale kanaler, så de er til stede, der hvor et stadigt stigende antal forbrugere er”, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Danskernes top fem Black Friday produkter, som de forventer at købe:

  1. Tøj, sko og tilbehør (inkl. sportstøj, tasker, kufferter): 45 procent
  2. Elektronik og el-udstyr (TV, radio, køkkenmaskiner, el-tandbøste, etc.): 36 procent
  3. Personlig pleje (Kosmetik, creme, parfume, shampoo og lign.): 22 procent
  4. Bolig- og køkkenudstyr: 17 procent
  5. Legetøj og babyudstyr: 14 procent.

Undersøgelsen fra DI viser også, at Black Friday er danskernes startskud til julehandlen. Forbrugerne benytter nemlig i høj grad Black Friday til at spare penge på juleindkøbene, og undersøgelsen viser, at forbrugerne forventer at bruge 45 procent af deres indkøb på Black Friday på julegaver.

Danskernes favoritter over indkøb på Black Friday er ifølge undersøgelsen tøj og sko, elektronik og el-udstyr og personlig pleje.

- HCL

Formex

Sponseret

Formex kickstarts the design autumn

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

15.09.2025Designbase.dk

Få styr på reglerne om tilbud til Black Friday og jul

15.09.2025Designbase.dk

Konkursudviklingen for august 2025

12.09.2025Designbase.dk

Skattelettelser på vej til mange danskere

11.09.2025Designbase.dk

Salling skriver historie og slår dørene op i København

10.09.2025Designbase.dk

Sådan kan du spare op til 40 % på kortgebyrer

10.09.2025Designbase.dk

Se udgifterne til producentansvaret for emballage i 2025

09.09.2025Designbase.dk

Ny analyse: Markant flere ikke-vestlige indvandrere kommer hurtigt i job

09.09.2025Designbase.dk

Ny analyse: Her er Danmarks mest erhvervsvenlige kommune

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023