Fuld tryk på Black Friday trods corona
Coronakrisen kommer ikke til at lægge en dæmper på danskernes købelyst på Black Friday. Det viser en ny undersøgelse fra DI Handel om danskernes forventninger til Black Friday i år. Tværtimod, i år forventes den store tilbudsdag at slå alle rekorder.
Fredag den 27. november rammer den amerikansk-importerede tradition Black Friday igen Danmark, der i mange år har toppet listen over rekordhandelsdage i den danske detailhandel. Ifølge undersøgelsen fra DI Handel forventer danskerne gennemsnitligt at bruge godt 1.900 kroner på indkøb den dag.
“Vi er glade for, at købelysten blandt danskerne er intakt på trods af corona. Det er vigtigt for detailhandlen og den danske beskæftigelse”, siger branchedirektør i DI Handel Sidsel Dyrholm Holst.
I år forventer flere forbrugere at flytte deres indkøb på Black Friday fra fysiske butikker til webshops. 54 procent af Black Friday-salget forventes at foregå primært digitalt. DI Handels undersøgelse viser, at det skyldes coronapandemien. Især den unge generation – de unge 18-29-årige – rykker online på grund af corona.
47 procent af de unge forbrugeres appetit på onlinehandel skyldes corona viser undersøgelsen.
“Vores undersøgelse understøtter i høj grad, at flere danskere har taget onlinehandel til sig. Det er derfor vigtigt, at virksomheder sørger for at styrke deres digitale kanaler, så de er til stede, der hvor et stadigt stigende antal forbrugere er”, siger Sidsel Dyrholm Holst.
Danskernes top fem Black Friday produkter, som de forventer at købe:
- Tøj, sko og tilbehør (inkl. sportstøj, tasker, kufferter): 45 procent
- Elektronik og el-udstyr (TV, radio, køkkenmaskiner, el-tandbøste, etc.): 36 procent
- Personlig pleje (Kosmetik, creme, parfume, shampoo og lign.): 22 procent
- Bolig- og køkkenudstyr: 17 procent
- Legetøj og babyudstyr: 14 procent.
Undersøgelsen fra DI viser også, at Black Friday er danskernes startskud til julehandlen. Forbrugerne benytter nemlig i høj grad Black Friday til at spare penge på juleindkøbene, og undersøgelsen viser, at forbrugerne forventer at bruge 45 procent af deres indkøb på Black Friday på julegaver.
Danskernes favoritter over indkøb på Black Friday er ifølge undersøgelsen tøj og sko, elektronik og el-udstyr og personlig pleje.
- HCL