Forventninger til Black Friday

Mere end hver tredje forbruger er klar til at shoppe, når Black Friday rammer Danmark. Især netbutikkerne kan se frem til en travl dag. Sådan lyder prognosen fra FDIH før Black Friday.

Fredag den 29. november går det løs igen. Det er fredagen efter den amerikanske festdag Thanksgiving, og det betyder at det er Black Friday. ”Godt en tredjedel (35%) af forbrugerne gør sig klar til at rive fladskærme, sneakers og tøj ned af hylderne i de danske strøg- og netbutikker. Det er en lille fremgang fra sidste år, hvor 32 % forventede at benytte sig af de gode tilbud på den sorte fredag”. Sådan lyder det ifølge en prognose FDIH har foretaget.

Fra Black Friday til Black Week
Men de seneste år har konceptet udvidet sig fra kun at være en handelsfest om fredagen og mandagen efter, den såkaldte CyberMonday til nu at være flere dage op til Black Friday med navnet Black Week. Det er mange danske butikker også hoppet på og forventningerne til salget er positive og hos FDIH regner man med at slå de seneste års rekorder. ”8 ud 10 netbutikker hopper i år med på Black Friday-bølgen, som mange butikker har udvidet til Black Week med Cyber Monday. På trods af dykkende salg op til dagen og store rabatter forventer 73 % af butikkerne at gå i plus”, lyder det ifølge FDIH.

Men Black Friday er også noget, der deler vandene i detailbranchen, og flere og flere tager decideret afstand fra konceptet med anderledes kampagner. ”Jeg kan godt forstå, at der er delte meninger om Black Friday, og at mange mener, at forbrugerne bliver opdraget til at vente på tilbud. Men den er bare svær at komme udenom. Derfor glæder det mig også, at 7 ud af 10 netbutikker vurderer, at de alt i alt tjener penge på at afholde Black Friday”, udtaler Niels Ralund, der desuden mener, at udvidelsen er en konsekvens af, at mange kunder efterhånden forventer, at de allerede i ugen op til bliver forkælet med gode tilbud. Samtidig oplever mere end halvdelen af netbutikkerne, at salget dykker op til dagen, og derfor prøver de at opveje det ved at smide tilbudslunser til forbrugerne. ”Udvidelsen stiller endnu højere krav til, at butikkerne nøje har planlagt alt fra marketing til salg, hvis de skal tjene penge. Det gør flertallet heldigvis – selv om mange gerne ville være Black Friday foruden.”

Kan rekorden slås?
Den største Black Friday er stadig fra 2017, som slog 2018-versionen med ca. 8 %. Det betyder dog ikke, at forbrugerne har skruet ned for shoppelysten. Tværtimod, forklarer Niels Ralund: ” I år er der dog lønningsdag på Black Friday, så jeg tror godt, at vi kan se en rekord – både på dagen og i perioden omkring Black Friday.”

Sidste år spenderede forbrugerne over 500. mio kr. på nettet i løbet af Black Friday.

”Black Friday bliver første store test af, hvilken betydning den faldende forbrugertillid har for detailhandlen. Det bliver meget interessant,” slutter Niels Ralund.

Formex

Sponseret

Kreativitet og bæredygtighed i fokus på Formex i januar

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

26.12.2024Designbase.dk

Ny taskforce til kamp mod ulovlige produkter online

23.12.2024Designbase.dk

Kampagne skal hjælpe virksomheders digitale sikkerhed

20.12.2024Designbase.dk

Julemærkehjemmene modtager over en million kroner fra Salling Group

19.12.2024Designbase.dk

Små erhvervsdrivende får nu lettere ved at oprette bankkonto

19.12.2024Designbase.dk

Ny guide giver SMV’er værktøjer til at navigere i EU’s krav til cybersikkerhed

16.12.2024Designbase.dk

Danskerne købte for rekordmange penge i julen 2023

12.12.2024Designbase.dk

Svanemærket tildeler Svanemærket 2023 til Høie

12.12.2024Designbase.dk

Få styr på medarbejdernes overskydende ferie

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

TRADE POINT A/S
Messe
“Together 2025”: A new exclusive collaboration replacing IMM Cologne in January

Danish design takes center stage this January as 10 leading Danish design companies join forces to host a new exclusive in-house fair from January 13–17, 2025. The event, titled “Together 2025” replaces the traditional IMM Cologne week with a coordinated showcase of Danish innovation, style, and craftsmanship.

Dato

13.01.2025

Tid

10:00

Sted

Denmark

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Formex
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023