Forventninger til Black Friday
Mere end hver tredje forbruger er klar til at shoppe, når Black Friday rammer Danmark. Især netbutikkerne kan se frem til en travl dag. Sådan lyder prognosen fra FDIH før Black Friday.
Fredag den 29. november går det løs igen. Det er fredagen efter den amerikanske festdag Thanksgiving, og det betyder at det er Black Friday. ”Godt en tredjedel (35%) af forbrugerne gør sig klar til at rive fladskærme, sneakers og tøj ned af hylderne i de danske strøg- og netbutikker. Det er en lille fremgang fra sidste år, hvor 32 % forventede at benytte sig af de gode tilbud på den sorte fredag”. Sådan lyder det ifølge en prognose FDIH har foretaget.
Fra Black Friday til Black Week
Men de seneste år har konceptet udvidet sig fra kun at være en handelsfest om fredagen og mandagen efter, den såkaldte CyberMonday til nu at være flere dage op til Black Friday med navnet Black Week. Det er mange danske butikker også hoppet på og forventningerne til salget er positive og hos FDIH regner man med at slå de seneste års rekorder. ”8 ud 10 netbutikker hopper i år med på Black Friday-bølgen, som mange butikker har udvidet til Black Week med Cyber Monday. På trods af dykkende salg op til dagen og store rabatter forventer 73 % af butikkerne at gå i plus”, lyder det ifølge FDIH.
Men Black Friday er også noget, der deler vandene i detailbranchen, og flere og flere tager decideret afstand fra konceptet med anderledes kampagner. ”Jeg kan godt forstå, at der er delte meninger om Black Friday, og at mange mener, at forbrugerne bliver opdraget til at vente på tilbud. Men den er bare svær at komme udenom. Derfor glæder det mig også, at 7 ud af 10 netbutikker vurderer, at de alt i alt tjener penge på at afholde Black Friday”, udtaler Niels Ralund, der desuden mener, at udvidelsen er en konsekvens af, at mange kunder efterhånden forventer, at de allerede i ugen op til bliver forkælet med gode tilbud. Samtidig oplever mere end halvdelen af netbutikkerne, at salget dykker op til dagen, og derfor prøver de at opveje det ved at smide tilbudslunser til forbrugerne. ”Udvidelsen stiller endnu højere krav til, at butikkerne nøje har planlagt alt fra marketing til salg, hvis de skal tjene penge. Det gør flertallet heldigvis – selv om mange gerne ville være Black Friday foruden.”
Kan rekorden slås?
Den største Black Friday er stadig fra 2017, som slog 2018-versionen med ca. 8 %. Det betyder dog ikke, at forbrugerne har skruet ned for shoppelysten. Tværtimod, forklarer Niels Ralund: ” I år er der dog lønningsdag på Black Friday, så jeg tror godt, at vi kan se en rekord – både på dagen og i perioden omkring Black Friday.”
Sidste år spenderede forbrugerne over 500. mio kr. på nettet i løbet af Black Friday.
”Black Friday bliver første store test af, hvilken betydning den faldende forbrugertillid har for detailhandlen. Det bliver meget interessant,” slutter Niels Ralund.