Forventninger til Black Friday

Mere end hver tredje forbruger er klar til at shoppe, når Black Friday rammer Danmark. Især netbutikkerne kan se frem til en travl dag. Sådan lyder prognosen fra FDIH før Black Friday.

Fredag den 29. november går det løs igen. Det er fredagen efter den amerikanske festdag Thanksgiving, og det betyder at det er Black Friday. ”Godt en tredjedel (35%) af forbrugerne gør sig klar til at rive fladskærme, sneakers og tøj ned af hylderne i de danske strøg- og netbutikker. Det er en lille fremgang fra sidste år, hvor 32 % forventede at benytte sig af de gode tilbud på den sorte fredag”. Sådan lyder det ifølge en prognose FDIH har foretaget.

Fra Black Friday til Black Week
Men de seneste år har konceptet udvidet sig fra kun at være en handelsfest om fredagen og mandagen efter, den såkaldte CyberMonday til nu at være flere dage op til Black Friday med navnet Black Week. Det er mange danske butikker også hoppet på og forventningerne til salget er positive og hos FDIH regner man med at slå de seneste års rekorder. ”8 ud 10 netbutikker hopper i år med på Black Friday-bølgen, som mange butikker har udvidet til Black Week med Cyber Monday. På trods af dykkende salg op til dagen og store rabatter forventer 73 % af butikkerne at gå i plus”, lyder det ifølge FDIH.

Men Black Friday er også noget, der deler vandene i detailbranchen, og flere og flere tager decideret afstand fra konceptet med anderledes kampagner. ”Jeg kan godt forstå, at der er delte meninger om Black Friday, og at mange mener, at forbrugerne bliver opdraget til at vente på tilbud. Men den er bare svær at komme udenom. Derfor glæder det mig også, at 7 ud af 10 netbutikker vurderer, at de alt i alt tjener penge på at afholde Black Friday”, udtaler Niels Ralund, der desuden mener, at udvidelsen er en konsekvens af, at mange kunder efterhånden forventer, at de allerede i ugen op til bliver forkælet med gode tilbud. Samtidig oplever mere end halvdelen af netbutikkerne, at salget dykker op til dagen, og derfor prøver de at opveje det ved at smide tilbudslunser til forbrugerne. ”Udvidelsen stiller endnu højere krav til, at butikkerne nøje har planlagt alt fra marketing til salg, hvis de skal tjene penge. Det gør flertallet heldigvis – selv om mange gerne ville være Black Friday foruden.”

Kan rekorden slås?
Den største Black Friday er stadig fra 2017, som slog 2018-versionen med ca. 8 %. Det betyder dog ikke, at forbrugerne har skruet ned for shoppelysten. Tværtimod, forklarer Niels Ralund: ” I år er der dog lønningsdag på Black Friday, så jeg tror godt, at vi kan se en rekord – både på dagen og i perioden omkring Black Friday.”

Sidste år spenderede forbrugerne over 500. mio kr. på nettet i løbet af Black Friday.

”Black Friday bliver første store test af, hvilken betydning den faldende forbrugertillid har for detailhandlen. Det bliver meget interessant,” slutter Niels Ralund.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

05.02.2025Designbase.dk

Temu tromler ind på listen over de mest anvendte netbutikker i Danmark

05.02.2025Designbase.dk

Danmark som epicenter for cirkulær produktion

04.02.2025Designbase.dk

SMVdanmark: Ny EU-strategi varsler opgør med bureaukrati

04.02.2025Designbase.dk

Nu skal vi have Svanemærkede events

03.02.2025Designbase.dk

Hårdere straffe til butikstyve fra i morgen

31.01.2025Designbase.dk

Rekordhøje konkurstal i Sverige – men danskerne kan juble

27.01.2025Designbase.dk

Skift de sorte affaldssække ud med klare

27.01.2025Designbase.dk

Er din virksomhed omfattet af de nye regler om producentansvar?

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Creativeworld News

Hold dig opdateret og gå ikke glip af nogen nyheder. Vores nyhedsbrev giver dig den seneste information og praktiske tips til dit besøg på messen.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Dimex
Messe
Christmasworld – En for alle årstider

Som den førende internationale messe for årstidens dekorationer og festdekorationer åbner Christmasworld op for effektive designmuligheder for at overraske kunderne. For nye synergier, der giver merværdi.

Dato

07.02.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Copyright 2023