28.09.2018  |  Interior  |  Branchenyt

Formland inspirerer

Formland gør en forskel. Sådan lyder det fra såvel etablerede som upcoming virksomheder på den netop overståede messe. Indkøberne var tilfredse med udbuddet, og det er jo stadig én af de store forudsætninger for succes på en messe. Udstillerne kunne godt ønske sig lidt flere besøgende.

Klassiske, ikoniske brands stod side om side med nye upcoming brands på den netop afsluttede Formland, hvor udstillerne præsenterede deres bud på efterårets, julens og vinterens produkter for de danske såvel som de internationale indkøbere, der havde fundet vej til Herning.
Faktisk var det denne gang den 69. udgave af interiør- og designmessen Formland i MCH Messecenter Herning, og på udstillerlisten stod ikke færre end 502 virksomheder, der alle var klar med nyheder.
Hos ledelsen i MCH er der stor glæde over de positive tilkendegivelser fra både udstillere og besøgende:


”Formlands position som messen, der samler branchen, er blevet bekræftet. Det glæder os, at Formland gør en forskel for både etablerede og nye brands, for store og små udstillere og for indkøbere. Udstillere og samarbejdspartnere fortjener ros for at have gjort sig umage. Indsatsen er blevet belønnet med besøg af 11.892 indkøbere og butiksmedarbejdere fra 35 lande. Det forpligter, og vi ser nu frem til at forberede Formland 2019”, lyder det fra Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S.
Til sammenligning var der 12.289 besøgende på messen i efteråret 2017 og 478 udstillere. Så altså en tilbagegang på godt 400 besøgende, men en fremgang på 24 udstillere.


Blandt udstillerne var der tilfredshed med Formland. Ikke mindst torsdagen bliver fremhævet som en dag, ”hvor salget var bedre, end det har været på en torsdag i de seneste ti år”, men lørdagen var derimod meget stille.
Blandt indkøberne var der roser til Formland. Lone Berthou, ejer af interiørbutikken CasaCasino siger: ”Formland har en helt speciel kreativ side, som man ikke finder andre steder. Det er det, der gør, at jeg kommer tilbage gang på gang. Jeg synes, det er et must at komme på Formland, hvis man har en forretning, fordi man får så meget med sig hjem”, siger Lone Berthou, der har taget turen fra Charlottenlund fast to gange om året de seneste 20 år for at købe ind til butikken og møde nye leverandører.

Designbaseprisen
På Formlands første dag uddelte vi Designbaseprisen til den mest innovative og nytænkende detailbutik inden for design- og livsstilsbranchen i Danmark lige nu.
Vinderen af Designbaseprisen 2018 blev Bahne i Frederiksberg Centret.


Prisen uddeles i et samarbejde mellem erhvervsmagasinet Designbase og International Home + Housewares Show i Chicago, og vinderen af Designbaseprisen vinder således også en nominering til Global Innovation Award (GIA), hvor verdens mest fremtrædende detailhandelseksperter udvælger verdens bedste detailbutikker.
Nytænkning og en fremsynethed, der ikke ses mange steder, er blandt årsagerne til, at netop Bahne blev valgt som vinder af Design-
baseprisen 2018.


Prisen gives til butikken i Frederiksberg Centret, hvor man bl.a. entrerede med Anette Eckmann om at få skabt en layout plan, der gør butiksoplevelsen interessant for de besøgende. Man har skabt stop-and-go effekter, og man går fra ”rum til rum” igennem køkken, mode, design og livsstil, og de rendyrkede koncepter tydeligt fornemmes.


I butikken er der også opbygget en webbar, hvor kunderne kan gå på Bahnes website. Men samtidig er den digitale del af Bahnes forretning 100 pct. mobilt tilpasset, der skabes et digitalt community for kunderne, og der arbejdes på de sociale netværk, internt som eksternt.
”Men hvor alle i verden bruger alle ressourcer online, bruger vi også rigtig meget krudt på de fysiske butikker”, lyder det fra CEO Benjamin Røpke, og netop det ”drive” er også en af årsagerne til, at Bahne fik Designbaseprisen.
Holdningen er nemlig, at bruges alt krudtet online bliver de fysiske butikker kedelige og ensrettede. Der bruges ressourcer på flere medarbejdere og en bedre service. Det handler om personligt salg, og så skal kunder ikke stå alt for meget i kø for at komme af med pengene.
Designbaseprisen gives også for det store arbejde, der gøres bag kulisserne for at skabe en fremtidens butik med base i en vision hentet i Piet Hein’s digt ”Jeg er sgu min egen” – for uanset hvilken vej, branchen går, er målet, at man hos Bahne vil gå sine egne veje.

Elever på messebesøg
Et af Bahnes tiltag på messen var at lade 12 af kædens elever besøge messen for at opleve, hvordan den del af branchen fungerer. Med sig havde de Kent Morgenstjerne fra Handelsfagskolen i Odder, hvor Bahne har sine egne elevhold og Grethe Møller, der er HR-chef i Bahne.
”Vores mål med at have egne elevhold er, at de unge skal have Bahne DNA’et ind under huden. Besøget på messen er en forlængelse af det salgsforløb, de har arbejdet med på skolen. Målet er at give dem nogle værktøjer, de kan arbejde med fremadrettet, og ikke mindst at give dem mulighed for at transformere den skoleviden, de har fået, til praksis”, lyder det fra Grethe Møller, og hun tror på, at det klæder de unge endnu bedre på i forhold til det faglige at besøg messen, besøge leverandørerne, at se og opleve trendområderne.


På skolen har Kent Morgenstjerne bl.a. også udviklet et økonomispil, der giver eleverne en mere hands-on fornemmelse af, hvordan en virksomheds økonomi hænger sammen.
”Vi arbejder gerne med nye undervisningsformer, der i endnu højere grad får de unge med”, fastslår han.


Også de unge var meget glade for turen på Formland. Vi talte med Stine Haparanda og Tasha Thinglev Larsen.
”Vi begyndte dagen med en introduktion, hvorefter vi har besøgt tre af Bahnes store leverandører, og nu skal vi løse en selvstændig opgave, hvor vi skal finde og præsentere Årets Mandelgave og Årets julegave for kædens indkøbere. Vi skal prissætte tingene, afgøre hvor mange der skal købes ind osv.”, fortæller de to, der begge mener, det er fantastisk at få et indblik i, hvordan tingene i butikken købes ind, og de mener klart, det giver dem fif og argumenter, så de bliver bedre til at sælge varen til kunderne i butikken.


”Ved at være på messen, får man masser af inspiration, der kan bruges efterfølgende i butikkerne, og det giver da en anden fornemmelse for produkterne, når man ser dem på messen, hører historien bag og så videre”.

Product of the Year
Det nye Aarhusfirma Humdakin vandt prisen, Product of the Year med sit alsidige udvalg af eksklusive rengøringsprodukter og moderne husholdning inspireret af de danske kyster og skove. Produkterne indeholder nordiske ingredienser som kamille, salvie, rød tang og havtorn, der er med til at give en vedvarende mild duft, og som gør, at produkterne er milde mod huden og vores planet.

Trenden
På vanlig vis gav trendområderne på Formland masser af god inspiration til både udstillere og indkøbere, og dermed er det endnu engang slået fast, at en af grundene til Formlands succes netop er de gennemarbejdede trendområder.
”Trendzonerne er en del af Formlands indpakning. Det er vores DNA og noget ekstra, som udstillerne kan give deres kunder, når de møder dem på messen, fremfor i et show-room”, sagde Mai-Britt Risvig Flyvholm. ”Vi skal give de besøgende et ’ad-on’ og fuldende hele oplevelsen”.
Grænserne blev brudt ned, og der var fri leg for farver, materialer, overflader, mønstre og visuelle udtryk på Studie FlyHelsteds House of Freakebana, hvor kodeordene var det uperfekte, det skæve og det energiske.


Mille Fly og Sofie Helsted havde således skabt et aparte univers, hvor alt var tilladt, og hvor det var muligt for de besøgende at slå et slag forbi og hente masser af god inspiration til showroom, messeopbygninger og produktsammensætninger.
Modsat havde Atelier Cph skabt et japanskinspireret trendområde, der var kendetegnet af minimalismen, den skandinaviske æstetik og frem for alt roen og balancen, der ligeledes er vigtige ingredienser i tidens trend.

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere