Formland: Dansk design tiltrækker udlandet

Formland forløb godt. Det er konklusionen efter messeafslutningen. Stemningen var god, og indkøbere og udstillere var generelt tilfredse. Lidt færre besøgende var der dog, til gengæld var der hele 23 pct. flere udenlandske indkøbere. ”Vi var lidt nervøse, fordi messesituationen i Europa i januar ikke har været så positiv. Men vi er meget tilfredse”, siger projektchef Mai-Britt Risvig Flyvholm.

"Vi er meget tilfredse og lettede. I forhold til, hvordan det er gået på andre messer rundt omkring i Europa i januar. Vi havde en lille tilbagegang i antallet af besøgende, der endte på 10.252 fagfolk, til gengæld var udstillerne meget glade for kvaliteten af de besøgende, der var på messen. Samtidig havde vi ikke mindst en 23 pct. stigning i antallet af udenlandske besøgende, der kom fra hele 33 lande”. Det fortæller projektchef på Formland, Mai-Britt Risvig Flyvholm.

Så stemningen var generelt god på denne 72. udgave af Formland, der bød på et oplevelsesunivers med inspirerende trendmiljøer, spændende designtalks og flotte udstillinger fra både nye og etablerede brands.

At dansk design er i høj kurs i udlandet, mærkedes også hos den danske designvirksomhed Spring Copenhagen, der var blandt messens 384 udstillere. Ifølge ejer Peter Sørensen er det som et dansk designbrand vigtigt at deltage på Formland for at vise designdanmark frem for udlandet.

”Jeg kan dårligt huske, at vi har haft samme succesrate på nogen af de internationale messer, vi har deltaget på. Vi har fået en del internationale leads, så Formland understøtter også vores internationale strategi. Det har været en stor succes at være med”, fortæller Peter Sørensen.

Blandt de internationale indkøbere, var en stor indkøber fra Australien, som mange udstillere havde rigtig god glæde af. ”De internationale indkøbere kommer jo ikke til Herning for at ose. De vil noget, og de er økonomisk stærke”, siger Mai-Britt, og hun tilføjer, at selv iværksætterne denne gang fik gode danske og internationale ordrer i bogen.

Blandt dem, der denne gang har set meget på iværksætterne, er Dorte Hansen fra KAiKU i Aarhus. Hun har under messen placeret ordrer hos otte iværksættere og har planer om at bestille varer hjem fra yderligere tre upcoming brands.

”Iværksætterområdet har fyldt meget for os som indkøbere på Formland denne gang. Inspirationen kom i høj grad via designduoen FlyHelsteds inspirerende trendzone ”The Art of Living”, hvor de bl.a. havde taget ting med fra nye upcoming designere og placeret dem i en ny kontekst på trendzonen. Det er en kunst, og det kan vi overføre til vores butik og se videreført til vores kunder og deres hjem”, siger Dorte Hansen, der i det hele taget har fundet stor inspiration i de kreative trendmiljøer og Creators Community, i forhold til at orientere sig om kommende trends.

Trendzone og stjernefrø
Det danske designbrand Kodanska oplevede også stor interesse fra udlandet. Ejer Marie Graff var for to år siden blandt iværksætterne i Creators Community og har siden brugt Formland som marketingvindue.

”Siden jeg deltog i iværksættereventet Creators Community har det taget fart. Hver eneste år har jeg fået nye butikker ind på Formland; sidst var det særligt de små designbutikker, og denne gang har jeg oplevet stor interesse fra udlandet. Jeg har haft besøgende fra blandt andet Tyskland, Østrig og Australien”, fortæller Marie Graff, der har haft stor glæde af messens trendzone.

”Jeg er ny i branchen, men har været heldig, at mine produkter er blevet stylet rigtig flot i trendzonen, og det har sendt en hel del kunder hen til min stand. Salget har været rigtig godt - det er gået over al forventning - og jeg glæder mig til at komme tilbage”, siger hun.

De positive udsagn fra såvel udstillere som indkøbere vækker glæde hos ledelsen i MCH A/S.

”Som arrangør og vært er vores tilfredshed ligefrem proportional med udstillernes - og derfor glæder vi os over de positive tilkendegivelser efter fire dage, hvor den danske interiør- og designbranche har været samlet, relationer er styrket, nye samarbejder etableret, og udstillerne har tiltrukket indkøbere fra 33 lande”, lyder det fra Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S.

Næste interiør- og designmesse, Formland Autumn, finder sted 13.-16. august 2020.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

22.01.2025Designbase.dk

Designers Saturday 2025

21.01.2025Designbase.dk

Basic & More åbner butik på Fisketorvet

21.01.2025Designbase.dk

Fra kapsejlads til direktør for Stelton

20.01.2025Designbase.dk

Ny møbelmesse får god modtagelse

18.01.2025Designbase.dk

BOLIA runder to vigtige miljø-milepæle

18.01.2025Designbase.dk

På en surrealistisk trendrejse

16.01.2025Designbase.dk

Heimtextil Trends 25/26: Fra tradition til innovation

15.01.2025Designbase.dk

AL FRESCO

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

10:00

Sted

Herning

Formex
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

Kreativitetens hjerte slår i Frankfurt: Creativeworld er ikke kun verdens førende messe for kreative og gør-det-selv-produkter, men også en platform for fantasifulde og overraskende nye trends. De tre nye trendverdener "LET'S TAKE A WALK... in the city", "LET'S TAKE A WALK... in the garden" og "LET'S TAKE A WALK... in the forest" giver ren inspiration og vil give udstillere og besøgende et overblik live fra 7. til 10. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023