Formex med fokus på bæredygtighed

Formex havde denne gang stort fokus på bæredygtighed og social ansvarlighed – på trendstanden og på foredragsscenen. Messen havde fået en helt ny halplan, der fungerede fint.

Fra trendzonen It Matters.

Formex er endnu engang løbet af stablen i Stockholm, og denne gang skete det med et helt nyt hal-layout.

Meldingerne fra udstillerne var generelt, at det nye layout fungerede fint, men at man gerne havde set lidt flere besøgende på messen.

Godt 850 udstillere var der på messen med produkter inden for indretning, gaveartikler, børneprodukter, mode og tilbehør, og udstillerlisten talte både nationale og internationale udstillere – ikke mindst danske udstillere.

Det præcise besøgstal har Formex ikke meldt ud, men holdningen var, at det var lidt færre besøgende end sidste år, men at de vigtigste besøgende fra såvel de store kæder som varehuse var tilstede på messen.

På trendfronten spillede bæredygtighed og social ansvarlighed en stor rolle, og at man har en holdning til de miljømæssige aspekter, er relevant.

Design og innovation er en naturlig del af den proces, hvor ikke bare helt nye materialer men også genanvendte materialer er med til at gøre fremtiden spændende.

De tre trendtemaer, der blev præsenteret, var:

It Matters, der handler om materialer og ting; nye, genbrugte eller tidligere testede men glemte. Det handler om at tage sig tid til at nyde og sætte pris på selv de mindste ting og tillade dem at blive loyale følgesvende i hverdagen.

Eclectic Scene, hvor designerne skaber kontrastfyldte og modsætningsfyldte miljøer med materialer og designs lånt fra forskellige æraer. Spændende produkter sættes i fokus frem for at skabe nyt, når nu de perfekte produkter allerede findes.

Now Age udforsker den nye materialisme, spirituelle oplevelser og hippietiden kombineret med autentiske metoder og håndværk. Der fokuseres også på at bringe det unikke frem i eksisterende og nye ting.

Designbaseprisen

Butikken og webshoppen Artilleriet The Kitchen blev i år vinder af Designbaseprisen, der uddeles i et samarbejde mellem Designbase, Formex og The Inspired Home Show i Chicago, og dermed er prisen samtidig en nominering til Global Innovation Award 2020 (gia), hvor nogle af verdens fremmeste detailhandelseksperter udvælger de bedste butikker fra hele verden inden for design- og interiørbranchen.

The Kitchen, som Artilleriet åbnede i Gøteborg i 2015, får prisen for sin vision samt for nytænkning og innovation i det daglige arbejde med at skabe en butik, der også fremadrettet er relevant for fremtidens kunder.

Vinderen af Designbaseprisen får foruden æren og designbaseskulpturen således også en rejse til Chicago til The Inspired Home Show og Gia Award uddelingen.

Relateret indhold

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

17.04.2024Designbase.dk

Færre konkurser i Danmark, mens Sverige stadig er ramt

17.04.2024Designbase.dk

ESG skal være nemt for SMV’er

16.04.2024Witt

Sponseret

Witt A/S overtager distributionen af Aiper kabelfri poolrobotter i Norden

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023