24.09.2021  |  Business  |  Branchenyt

Formex er igen klar med trends til de kolde måneder

Aflysninger, restriktioner og hurtig omstilling - sådan kan man kort sagt opsummere Formex’ seneste coronaår. Det har imidlertid ikke stoppet messen fra igen at præsentere de tendensener, der vil præge den kommende efterårs- og vintersæson. Også selvom det i år foregik i et anderledes format.

For langt de fleste messer har det seneste år været fyldt med udfordringer. Coronapandemien har skabt stribevis af messeaflysninger, men det har også tvunget messearrangørerne til at tænke anderledes, kreativt og digitalt. Det gælder ikke mindst den svenske interiørmesse Formex.

Både Formex’ augustmesse i 2020 og den efterfølgende messe i januar tidligere på året blev aflyst grundet den svenske coronasituation og dertilhørende restriktioner. 

"Vi forstår selvfølgelig den nuværende situation, og at vi alle har et ansvar for at reducere risikoen for smitte. Samtidig er vi i en yderst alvorlig situation. Efter næsten et år med et erhvervsforbud har vi været nødt til at gennemføre store sparreprogrammer, der har ført til to store fyringsrunder. Nu skal politikerne på banen med støtteforanstaltninger, ellers risikerer vi og vores branche at blive fuldstændig udslettet", sagde Christian Clemens, administrerende direktør hos Stockholmsmässen, om messesituationen tilbage i oktober sidste år.

En anderledes messe
Den særlige situation har derfor krævet, at Formex skal tænke ud af boksen. Og selvom man den 24.-26. august i år igen kunne blive opdateret med de seneste nyheder i interiøruniverset, var det ikke på de samme principper. 

Formex blev nemlig til Formex Talks – en interaktiv platform, hvor gæstespeakere som Isabelle McAllister, Frida Ramstedt, Maria Soxbo, Stefan Nilsson og farveekspert Karl-Johan Bertilsson kunne inspirere de besøgende bag computerskærmen. 

Èn ting har imidlertid ikke ændret sig med den netop afsluttede messe. Igen i år kunne Formex præsentere den sædvanlige trendrapport, der gennem  analyser forudsiger netop de tendenser, der vil præge efteråret og den kommende vintersæson. Rapporten er døbt ‘Next Mindset’ og i år er der tale om tre tendenser; ‘Emotion of Nature’, ‘Sound of Silence’ og ‘Time for seduction’.

Emotion of Nature
Sidste forårstema ‘Amorphous’ handlede om "at grave, hvor du står". Og igen i år ser det ud til, at lokalområdet og den nærliggende natur er i fokus. Naturen i sig selv bidrager med vigtig inspiration, når hjemmet skal indrettes. Derfor vil den grønne nuance i samspil med naturlige toner være dominerende for den kommende, kolde sæson. Materialerne vil være naturlige, holdbare og genanvendte.

Sound of Silence
Tendensen Sounds of Silence handler om det simple, det forgængelige. En gennemgående ro. Mønsterbilledet er grafisk med farverne sort, grå, og et snært af kakigul. Inspirationen findes i bymiljøer, hvor gentagelser af ting danner uventede mønstre. På væggene hænger man gerne store malerier eller fotokunst.

Time for seduction
Time for seduction er lig med passion og kærlighed. Hjemmet indhylles i masser af farver, smukke mønstre og syndigt fine materialer. Bordet dækkes med omhu, højtiderne fejres lidt ekstra og samværet står højt på listen. Farveskalaen er i de røde toner – lige fra en passionsrød til den lyse pastelrosa.

Mere fra Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

Designbase.dk – Forum for design- og interiørbranchen

http://www.designbase.dk

Designbase.dk – forum for design- og interiørbranchen – er et erhvervsmedie og community, som dækker alle fagbrancher inden for design og interiør, og som er målrettet direkte til og læst af fagfolk. Partnere på Designbase.dk kan bidrage aktivt med indhold/erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af Designbase.dk. Vi udkommer dagligt på Designbase.dk, uge…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere