Flere og flere butikker lukker
Det står hårdt til for detailhandlen, men butikker med interiør, design og isenkram oplever vækst.
Ifølge en undersøgelse, som Dansk Erhverv har foretaget for Søndagsavisen med tal fra Danmarks Statistik er tusindvis af butikker forsvundet de senere år. Helt præcist er der på fire år fra 2012 til 2016 forsvundet 4.000 butikker, viser tal fra Institut for Center-Planlægning (ICP). Supermarkeder, nettet og butikskæder i storcentre er forklaringerne.
Vi køber en større og større del af vores tøj, sko og elektronik på nettet. Konkurrencen fra e-handel er så hård, at virksomheder skal være store eller specialiserede for at overleve. Også supermarkederne får flere og flere varer, man tidligere købte i mindre forretninger delikatesser, boligtilbehør og bøger, siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen til Søndagsavisen og uddyber:
De fleste danskere mangler tid, og så er det nemt, at vi kan købe alle tingene samme sted. Det trækker også folk ud til storcentrene, hvor det er nemt at komme til, og der altid er p-pladser. Men det betyder, at mange små forretninger har måttet lukke.
Men det går ikke kun tilbage for butikkerne i Danmark. Forretninger med køkkenudstyr, glas, porcelæn, bestik, vaser og lysestager er gået frem med 23 procent.
Boligtilbehør er på mode, og selvom møbelforretninger, onlinebutikker og supermarkeder også sælger det, sælges der nok til, at antallet af forretninger også er steget, siger markedschef i Dansk Erhverv Lone Rasmussen.
Ifølge detailhandelsekspert Bruno Christensen er der kommet meget fokus på småmøbler og nips.
Imerco og Inspiration er to store kæder, og så ser vi Bahne, der egentlig er udsprunget af isenkræmmer-verdenen, men også har et stort udvalg af tøj og brugskunst. Det er et nyt univers og en ny butikstype.
I samme kategori er steder med belysningsartikler og husholdningsartikler steget med 73 procent, viser tallene.
Om undersøgelse
Tallene er trukket og bearbejdet af Dansk Erhverv på baggrund af tal fra Danmarks Statistik. Den procentvise udvikling dækker en periode på otte år, 2008 til 2015.
Tallene, der er brugt, viser udviklingen i antallet af arbejdssteder hvilket i store træk svarer til antal butikker inden for de enkelte brancher. Det giver en indikation af udviklingen i antallet af detailhandelsbutikker.