Fladt er fedt for miljøet
En stor del af miljøbelastningen fra møbler skyldes CO2-udledning fra de containerskibe, lastvogne og fragtbiler, der transporterer møblerne fra produktion til forbruger. Med nogle enkle og meget effektive kneb har designfirmaet Roon & Rahn reduceret denne belastning markant – og de kan endda sætte konkrete tal på reduktionen.
Hovedparten af de møbler, der står i de danske hjem, er fragtet over store afstande fra produktionssted til forbruger. Det har naturligvis den negative, miljømæssige konsekvens, at der udledes store mængder CO2 og drivhusgasser under transporten.
Det danske designfirma Roon & Rahn har sat sig for at gøre noget ved det problem – på en meget enkel og konkret måde. Ved at designe møbler, som kan skilles ad og pakkes helt fladt og stort uden luft i emballagen, kan de nemlig have mange flere møbler i f.eks. en container, end hvis møblerne blev fragtet færdigsamlede. Det betyder markant mindre fragt og dermed markant lavere miljøbelastning.
“Virkeligheden er, at utroligt mange møbler fragtes fra den anden side af kloden til de danske boliger i samlet stand. Og det er jo tosset, når man ved at gøre sig lidt umage i designfasen, kan hente meget store miljøgevinster og fragtbesparelser", fortæller grundlæggerne Nicki van Roon og René Rahn.
Roon & Rahn har regnet på, hvor stor gevinsten reelt er ved at fragte deres produkter "flatpacked". Og resultatet var ganske overraskende for firmaet. For eksempel fylder deres populære skostativ kun 1/7 som flatpack sammenlignet med produktets volumen, når det er samlet. Der kan altså være syv gange flere skostativer i en container, end hvis de blev transporteret i samlet stand. Og for andre af deres produkter er reduktionen helt oppe på en faktor ti.
Firmaet har udregnet fragtreduktionen for hele deres designarkiv og kalder denne værdi for 'Flatpack Reduction'. Værdien fortæller altså, hvor meget plads, der reelt spares ved at adskille produktet i stedet for at emballere og fragte det samlet.
- HCL