Flügger vil ikke lade sig styre af skiftende tendenser mere

Flügger Farver gør op med modefarver, der skifter alt efter sæson og skaber i stedet langtidsholdbare løsninger.

Hos Flügger bliver de professionelle farveteknikere ofte spurgt om morgendagens hotteste farver. Virksomheden gør op med de skiftende modeluner og begreber som årets farve.

På farvelaboratoriet hos Flügger bliver der i stedet arbejdet med det klassiske håndværk inden for pigmenter og tonesammensætning. En farve skal ikke kun se godt ud på farvekortet, den skal fungere i årevis og i stor skala.

”Vi kunne groft sagt bare sælge turkise tendenser til vores kunder og tre måneder senere sælge dem fem liter hvid maling, de kan bruge til at male den turkise farve over med. Men frem for at arbejde med hurtige trends, gør vi os umage for at skabe holdbare farver, der har kvalitet og dybde, og som er uafhængige af tidens tendenser, der skifter igen og igen. Vi skal ud af hamsterhjulet”, forklarer kommunikationskonsulent Lone Bjørslev Kisbye i en pressemeddelelse.

Ifølge Danmarks Statistik bruger danskerne i gennemsnit 16.000 kroner om året på deres hjem. Det tal er faldende, og det kan tyde på, vi er samtidig blevet mere kritiske med, hvordan vi indretter os. Ifølge trendekspert har den historie, som møbler, nips eller farverne på væggene fortæller, stor betydning.

”Jeg er helt med på, at signaturfarver er en smart gimmick til at øge fokus på farvernes muligheder. Men dybest set går danskerne ikke ud og skifter deres møblement ud efter en modefarve. Hele snakken om bæredygtighed er flyttet ind i vores boligindretning”, forklarer trendekspert og journalist Susanne Holte, der har arbejdet med tendenser inden for boligindretning og design de seneste 30 år og ifølge hende ligger fremtiden for de danske producenter i at skabe holdbare, tidløse klassikere, der kan overleve modens luner.

De senere år har vi set relanceringer af stilsikre møbelklassikere. Senest har Flügger i samarbejde med Getama relanceret to af Wegners klassikere i oprindelige farver, der er udviklet på baggrund af grundig research. Og designklassikernes popularitet er langt fra blevet mindre.      

”Hos os ser vi, at danskerne er blevet ekstremt kvalitetsbevidste. Det handler om kvalitet, design og et miljømæssigt perspektiv. Mange ønsker, at møblerne har evigt liv, hvor de kan sættes i stand og bruges igen og igen. Det er designklassikerne lavet til. Der er for eksempel aldrig blevet solgt så mange bamsestole, som vi oplever nu”, fortæller møbelforhandler Per Vestergaard fra Vestergaard Møbler.

www.flugger.dk

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Virksomheders viden om materialer skal boostes

22.03.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kandes årsresultat 2023

22.03.2024Designbase.dk

Skal jeg holde lukket på forårets helligdage?

21.03.2024Designbase.dk

Hübsch har deltaget i et kartel

21.03.2024Designbase.dk

Bolia får nyt logo

21.03.2024Designbase.dk

For få søger ind på erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023