10.06.2019

Fire spørgsmål til Fumie Shibata, designeren bag Cado-vasen

Indhold fra partner Hvad er dette?

Netop nu står den skandi-japanske designforbindelse stærkere end nogensinde. Klassisk dansk møbelkunst får nyt udtryk i mødet med asiatisk askese, og japansk ritualdesign blødes op af den nordiske tradition for organisk formgivning. Sidstnævnte er netop tilfældet i parløbet mellem den ikoniske danske glasproducent Holmegaard og den japanske formgiver Fumie Shibata, som dette forår præsenterer vasen Cado.

Fumie Shibata arbejder inden for et bredt spektrum af produktdesign for blandt andre den minimalistiske og bæredygtige Tokyo-kæde Muji og beskriver samarbejdet med Holmegaard som et, der får det bedste frem i begge designtraditioner og hylder en ny naturlighed i moderne boligindretning.

Q: Med Cado har du skabt en vase, der er opkaldt efter den traditionelle japanske blomsterkunst Kado og hylder Sakura-fænomenet med de blomstrende kirsebærtræer. Er naturen en markant inspiration for dig?

A: Kado er ”kunsten at arrangere blomster” og er en del af japansk kultur, hvor den er tæt forbundet med den klassiske te-ceremoni. Som japaner er Kado med andre ord en del af mit DNA, og det samme er Sakura, der rummer intens skønhed i de få dage, hvor kirsebærtræerne er i fuldt flor over hele verden. For mig som designer har det dog været vigtigt at bringe blomsteræstetikken ned i øjenhøjde og skabe et design, hvor alle kan være med og skabe blomsterarrangementer helt enkelt. På japansk betyder blomsterarrangement ”at vække blomster til live” og fastholde plantens vitalitet, selv mens den er i vasen, og det har jeg netop forsøgt at indfange med Cados todelte design, der både indbyder til blomster og til grene, sten, sukkulenter etc.

Q: Den skandi-japanske designbølge er over os netop nu. Hvordan oplever du selv forskelle og ligheder mellem Norden og Asien i forhold til dit design?

A: Jeg er selv stor fan af dansk design, som jeg finder hos udvalgte butikker i Tokyo, hvor jeg bor. Jeg er især tiltrukket af den store brugsværdi, der ligger i dansk design og den tætte forbindelse, det ofte har til naturen og årstiderne, som også er noget, der kendetegner japansk design. Samtidig har begge designnationer dyb respekt for materialets karakter og æstetik, det gælder ikke mindst glasset, som jeg har nydt at arbejde med og fordybe mig i hos Holmegaard.

Den helt store forskel oplever jeg i den lange levetid, der ligger implicit i dansk design. Japanere har en tendens til at udskifte deres interiør løbende, mens danskerne nyder nøje udvalgt design over tid – og med Cado vasen håber jeg at indskrive mig i den tradition med et glasdesign, der holder i mange år.

Q: Netop nu er tanken om slow living og mindfulness et pejlemærke i skandinavisk livsstil og design, mens det rituelle og det langsomme altid har haft plads i japansk kultur. Påvirker det dit design?

A: Ja, det gør det bestemt. I tråd med japansk kultur har jeg villet skabe et design, der ikke kun hylder det færdige resultatet – blomsterne i vasen – men også lægger op til at nyde processen og prøve sig frem, indtil du når til det perfekte resultat. Selvom du bruger de samme typer blomster, giver Cado mulighed for at være kreativ og variere kompositionen i vasen, hver gang den tages i brug – og eftersom blomsterbinding og blomsterkunst er en global megatrend netop nu, tyder alt på, at vi moderne mennesker holder af denne form for floral fordybelse.

Q: Kado bygger bro mellem to kulturer og mellem gammelt håndværk og moderne brugskunst. Er den form for eklektisk inspiration karakteristisk for det nye design, vi ser i dag?

A Helt bestemt – jeg finder i hvert fald selv inspiration mange forskellige steder. Til daglig bor jeg i Tokyo, hvor jeg suger til mig af mylderet i gadebilledet og den urbane arkitektur, men jeg er samtidig dybt inspireret af livet i provinsen. Jeg er født og opvokset for foden af Fuji-bjerget, hvor min familie drev en tekstilvirksomhed, og det har givet mig en uvurderlig indsigt i produktionsprocesser og det at producere ting i hånden. Samtidig er mode en stor inspiration, når det kommer til moderne interiør, for moden tør eksperimentere med materialekombinationer og det flerdimensionale på en måde, vi bør udnytte endnu mere. Derfor har jeg med Cado skabt en vase i to dele og i to farver glas, der smelter sammen til en helhed, præcis som i beklædningskunsten.

Mere fra ROSENDAHL DESIGN GROUP

ROSENDAHL DESIGN GROUP

www.rosendahldesigngroup.dk

Innovation, skaberglæde og respekt for dansk designtradition – det er nøgleordene bag Rosendahl Design Group. Det er vores ambition at skabe nyt, holdbart design i den kvalitet, dansk design er kendt for verden over – og samtidig profilere og værne om dansk designskat ved at genopdage klassikere.Fællesnævneren er produkter, der gør hverdagen smukkere og skaber værdi for vores kunder. Vi er stolte…

Se virksomhedsprofil  

  Designbase.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere